בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

אנגליה עדיין מרותקת למעמדות: על "אחוזת דאונטון" ו"הג'נטלמן האחרון"

הראשונה היא סיפור הצלחה מסחרר בתחום הדרמות התקופתיות. השנייה החזירה את המחזאי טום סטופארד למסך הקטן. "אחוזת דאונטון" ו"הג'נטלמן האחרון" עוסקות באצולה הבריטית בתחילת המאה ה-20. מי משכנעת יותר?

8תגובות

עם עליית "הג'נטלמן האחרון" (Parade's End) באנגליה הקיץ אמר הכוכב שלה בנדיקט קמברבאץ' ("שרלוק"), באופן לא במיוחד ג'נטלמני, כי "אחוזת דאונטון", סדרה בריטית אחרת המתרחשת באותה תקופה כמו זו שלו, היא "סנטימנטלית", "מלאה בקלישאות" והעונה האחרונה שלה (שתעלה בישראל בערוץ 1 כנראה בפברואר) היתה "פשוט זוועתית".

שתי סדרות אלה עולות כעת במקביל בישראל, כל אחת בגוף שידור מתחרה. "אחוזת דאונטון" תשודר כבר מיום ראשון הקרוב ביס דרמה בשידור חוזר בישראל (היא שודרה פעמיים בערוץ 1). "הג'נטלמן האחרון", גם היא על משפחה מאחוזה ביורקשייר, תעלה בבכורה שבוע אחר כך בהוט וי-או-די (30 בחודש) ובהמשך בהוט3.

ההשוואה בין השתיים מתבקשת. הראשונה, "אחוזת דאונטון", היא סיפור הצלחה מסחרר שכמוהו לא ידעו דרמות תקופתיות בריטיות זה 30 שנה, מאז "בחזרה לבריידסהד". השנייה היא מיני סדרה מוערכת בת חמישה פרקים (שהצופים בה באנגליה הלכו והתמעטו עם חלוף הפרקים), שהחזירה את המחזאי טום סטופארד למחוזות המסך הקטן אחרי 30 שנה ומבוססת על ארבעת הספרים של פורד מדוקס פורד השייכים לסדרת רומנים באותו שם.

שתי הסדרות עוסקות באצולה הבריטית בתחילת המאה ה-20. זו בכיכובו של קמברבארץ' היא שיתוף פעולה של בי-בי-סי ו HBO. במרכזה משולש רומנטי בין כריסטופר טיג'ינס (קמברבאץ'), אשתו סילוויה (רבקה הול) וסופרג'יסטית ששמה ולנטיין ואנופ (אדלייד קלמנס, "גטסבי הגדול"). המתחרה, שהפיקה ערוץ איי-טי-וי הבריטי ושלוש עונותיה (23 פרקים) שודרו בהצלחה רבה גם בערוץ פי-בי-אס האמריקאי, היא על משפחת קרולי, ובעיקר על שלוש הבנות שלה, וצוות העובדים שלה. בחודש שעבר הודיע היוצר שלה ג'וליאן פלוז ("גוספורד פארק") כי תהיה לה עונה רביעית.

"אבל שלנו כל כך הרבה יותר מתוחכמת, כל כך יוצאת דופן", אמר קמברבאץ' באותו ראיון
ל"רידרס דייג'סט" האמריקאי. "לעתים רחוקות רואים סדרה על בני המעמד הזה שהיא כה
נאמנה לאירועים, מצחיקה ומדויקת. אנחנו לא מנסים להעיר איזו הערה קלישאית בנוסח
'אוי, כמה נוראה היתה החלוקה של אדונים ומשרתים'. הסדרה שלנו היא על מעמדות, על
אהבה וקינה לעידן שחלף".

"הג'נטלמן האחרון" אכן עוסקת בכל אלה בתחכום רב, כדברי הכוכב שלה. יש בה סצינות מלבבות כמו הסופרג'יסטיות - הלוחמות למען שוויון נשים וזכותן לבחור - הרצות בהפגנתיות על מגרש גולף מוריק; שיחות מעניינות על המצב הפוליטי ועל הצורך בשינוי,
וגם תחושות רבות עוצמה המובעות באיפוק, כמו כאבו של הגיבור האוהב, הנבגד, המנסה להתאים עצמו למצעד העמדות הפנים הנהוג בחברה שהוא משתייך אליה.

אבל "אחוזת דאונטון" שזכתה בשלל פרסים ומועמדויות מכל עבר, ולצופים רבים עוד
יותר, אינה כל כך סנטימנטלית, כפי שאמר קמברבאץ', ורחוקה מלהיות זוועתית. בשל
ההצלחה הרבה באנגליה ומחוץ לה נוהגים לזלזל בה מבפנים ולומר שהיא "אופרת סבון",
מה שמלמד כי הסנוביות האנגלית לא נעלמה עם שיטת המעמדות שכבר אינה נהוגה בה.
ההבדלים בין שתי הסדרות אינן עד כדי כך גדולים. ליידי מרי, האחות הבכורה במשפחה,
מתייסרת לא פחות בשאלות דומות לאלה של כריסטופר טיג'נס מ"הג'נטלמן".

"אחוזת דאונטון", שמתחילה ב-1912 ("הג'נטלמן" מתחילה ב-1908) עם שקיעתה של
"טיטאניק" (שעל אירועיה יצר פלוז מיני סדרה נוספת השנה), מגוללת את קורותיה של
משפחת האצולה קרולי. היא מונה את הדוכס רוברט קרולי (יו בונוויל, "נוטינג היל"),
את אשתו האמריקאית קורה (אליזבת מקגוורן, "היו זמנים באמריקה") ואת שלוש בנותיהן, ליידי מרי (מישל דוקרי, "האנה"), ליידי אידית (לורה קרמייקל, "החפרפרת") וליידי סיביל (ג'סיקה בראון פינדלי), שכעת נותרו ללא יורש עקב מותו של בן דודם, החתן
המיועד, שטבע עם הספינה היוקרתית. בין השאר מככבות בה גם מגי סמית ושירלי מקליין.

היא נוגעת ללב לא פחות מ"הג'נטלמן האחרון", עוסקת באירועים הסוערים של אותן שנים
  -זכות האשה לבחירה, מלחמת העולם הראשונה, תום העידן האדוארדיאני - ומותחת ביקורת על הנהנתנות של המעמד ההוא ועל השיטה הרקובה, כשהיא מציגה כמה דמויות באור מאדיר למדי, כמו "הג'נטלמן". אפשר לדמיין את הרוזן קרולי (בונוויל) מ"אחוזת דאונטון" מסיט את מבטו ככובש עלבון לנוכח הדברים הקשים של קמברבאץ', כשם שדמותו שלו, כריסטופר טיג'ינס, "שיודע הכל על הכל" כדברי אשתו, היה פוער עיניים וחושק שפתיים מבושה מולו.

"הג'נטלמן", שביימה סוזנה וייט ("הצוואה"), מבוססת על ספרי מופת, משתמשת ביופיה
של אנגליה כתפאורה, וגם באוצרותיה התרבותיים המרובים. בשתי הסדרות האחוזות
הנטועות באזור הכפרי הבריטי של יורקשייר יפהפיות, מבחוץ ומבפנים, מהנופים דרך
הסכו"ם ועד הבגדים. השתיים מתהדרות גם בשחקנים משובחים. מגי סמית ושירלי מקליין
ב"אחוזת דאונטון".

לדברי היוצרים של "הג'נטלמן", הם ליהקו לתפקיד את קמברבאץ', בלונדיני במקור כמו
בסדרה זו, עוד לפני שהתפרסם בעולם בדמות שרלוק הולמס. רבקה הול ("ויקי כריסטינה
ברצלנוה") מיטיבה לשחק לצדו את סילוויה, האשה הנאמנה רק לרצונותיה. חברו הקרוב של טיג'ינס הוא וינסנט מקמסטר מאדינבורו (סטיבן גרהם, אל קפונה ב"אימפריית הפשע"). תפקידו שלו, והטקסט שזור קטעי השירה שלו, מרשים ביותר, בעיקר נוכח הגיוון שניכר בסדרות אחרות שלו, כמו "השוטר הטוב", שתעלה בתחילת ינואר ביס אקשן.

עוד משתתפים בסדרה החדשה כוכבים כרופרט אוורט ומירנדה ריצ'ארדסון. לא רק בגללם זכתה הסדרה לשלל שבחים כמו "גאונית" שהרעיף "טיימס" הלונדוני ו"מהדברים המצוינים ביותר שאי פעם הופקו בבי-בי-סי" לפי "אינדיפנדנט".

היחסים בין טיג'ינס, אשתו סילוויה ואהובתו לנטיין, הלוחמת למען הזכות להצבעה לנשים אבל אינה עושה די כדי להשמיע את קולה ביחסים שלהם, כתובים בהתאם לערכים של
שנות ה-20 של המאה הקודמת, כאשר פורד כתב את ספריו. יש בהם יצרים מצד אחד, אבל הרבה מאוד מעצורים מצד שני. תקופה זו מרתקת כשם שהתקופה המתוארת ב"מד מן" מעניינת בהקשר האמריקאי. זה עידן על סף שינוי אדיר, שבו הכל עתיד להתהפך.

הסדרה עוקבת אחר האירועים ההיסטוריים דרך הפריזמה האישית של האריסטוקרטים השונים, ברגעים האחרונים שלהם, לפי הסדר הקיים, לפני שאחוזותיהם רחבות הידיים יפנו את מקומן לשוחות הבוציות של צרפת במלחמת העולם הראשונה. כך קורה גם ב"אחוזת דאונטון", כמובן. תום עידן התמימות. יש די מקום לשתי סדרות יפות לתאר את התקופה המרתקת הזאת.

 


 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו