בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

סיכום שנה

הסדרות שעשו את 2012

מ"בורגן" ועד "חדר החדשות", מהגשר המפריד בין דנמרק ושוודיה ועד מערכת תוכנית טלוויזיה בארה"ב. הסדרות שהצטיינו ואיכזבו

32תגובות

בעשירייה זו מופיעות הסדרות הכי טובות ומהנות של השנה שחלפה לצד סדרות שדובר בהן רבות והן איכזבו.

"בורגן". סדרה דנית נהדרת זו, שבתרגום לעברית שמה "ממשלה", מתארת את קורותיהם של בריגיט נייבורג (סידסה באבט קנודסן), מנהיגת מפלגת שמאל-מרכז, בדרכה לראשות ממשלת דנמרק, הספין דוקטור שלה קספר יול (יוהאן פיליפ אסבאק), ועיתונאית פוליטית, חברה של קספר, קטרין פונסמארק (בריג'יט היורט סורנסן).
הסדרה הפוליטית המרתקת הזאת היא היצירה החדשה הכי טובה שצפיתי בה השנה. היא כתובה מעולה, משוחקת עוד יותר טוב בידי שחקנים בוגרים מיומנים ויפהפיים. בצפייה בה קשה שלא להיזכר בסצינה מסרטו של רפי בוקאי "אוונטי פופולו" שבה שני השבויים המצרים, במנוסתם במדבר, נתקלים בג'יפ ובו חייל או"ם סקנדינבי מת. הם מתבוננים בו ואומרים זה לזה "אלה אפילו כשהם מתים יפים יותר מאתנו". אם לעשות פרפראזה על כך, אפילו כשהם פוליטיקאים הם יפים יותר, במיוחד אז.

"בורגן" מצטרפת לגל הסדרות הסקנדינביות של השנתיים האחרונות. האוזן מתרגלת לשפה בנקל, העין לעננות התמידית, והנפש לעשייה הטובה. הסדרה אמנם עלתה בדנמרק בארצה ב-2010 אבל הגיעה לארצות הברית רק השנה ודרכה לאינטרנט. בינתיים היו לה שתי עונות שכללו 20 פרקים. באביב תעלה העונה השלישית שלה בדנמרק. למרבה השמחה היא תעלה בישראל בערוץ יס או ב 19 בינואר, שלושה ימים לפני הבחירות, כדי שאפשר יהיה להצטער על כך שלעולם לא יהיו כאן צרות פוליטיות ופתרונות כמו אלה שנראים בסדרה.

"הגשר". עוד עדות ליבול המצוין של הסדרות הסקנדינביות היא סדרה זו (שבמקור נקראת "Broen" ואין להתבלבל בינה לבין הקודמת "Borgen"). היא מתחילה עם מציאת גופה על הגשר בין דנמרק ושוודיה, על קו התפר, עניין המחייב שיתוף פעולה בין נציגי המשטרה של שתי המדינות (וכן שיתוף פעולה טלוויזיוני ראשון מסוגו). השוטרת השוודית היא סאגה נורן (סופיה הלין), טיפוס צונן, חסר עכבות, המתקשה להבין התנהגות יום יומית, והשוטר הדני הוא מרטין רוד (קים בודניה), איש משפחה חם ולבבי, המעגל פינות. הקשר ביניהם והחקירה שלהם הם מהמעניינים והמרגשים שנראו השנה על המסך הקטן ומלמדים על מציאות אפלה וקודרת בהרבה מהמקובל לייחס למקומות הצפוניים האלה. עונתה השנייה, שצולמה לפני כמה חודשים, תשודר בהוט וכבר נעשות לה גרסאות אמריקאיות ובריטיות.

בראיון ל"גלריה" עם בודניה השנה הסביר מדוע סדרות דניות נהפכו למוצלחות כל כך. "בני הדור שלי, ואלה שקדמו לו, צפו בטלוויזיה ובקולנוע השוודיים, למדו מהם והפנימו. הם הצליחו לארגן את כל מה שלמדו ולפנות לכיוון אחר, ליצירה חדשה. לכן אפשר להבחין בסדרות שלנו באיכות הצילום והסאונד, בכתיבה העשירה ובאיכות המשחק. אבל נוסף על כך יש בהן אנרגיה אחרת... אותו עומק של דמויות, אבל דיברנו מהר יותר, בלה בלה בלה".

"בנות". בגיליון ינואר החגיגי של "ואניטי פייר", המוקדש לקומדיה והעורך האורח שלו
הוא ג'אד אפאטו, מפיק "בנות", מספרת לינה דנהאם, יוצרת הסדרה, על תובנותיה מהשנה שחלפה. ברשימה שכותרתה "12 הדברים שלמדתי ב 2012", השנה שבה פרצו היא והסדרה שלה על ארבע נשים בשנות העשרים לחייהן בברוקלין שבניו יורק, היא מונה בקולה הייחודי כמה מהלקחים שהפיקה. בראש הרשימה מופיע הלקח הבא: "אהבה עצמית ותיעוב עצמי הם מאהבים שרירים קיימים, המתקוטטים תמידית זה עם זה. אם מתעלים אותם נכון, שניהם יחד מקדמים אותך בחיים". ומיד אחר כך, השיעור השני שלמדה: "אין שום דרך בעולם להישמע אינטליגנטית במגזין 'פיפל'. מה שכן, את נשמעת מאוד ידידותית!". השילוב הזה של אמירה עמוקה ומשמעותית לצד זוטא מצחיקה ואישית היא השילוב המנצח של הסדרה המעניינת, האישית והכנה מאוד שתשוב ב 16 בינואר לערוץ "יס או".

אי–פי

"לואי". הטעם של דנהאם באופנה, כפי שיעידו חברותיה של האנה, בת דמותה בסדרה, אינו משובח במיוחד. אבל דנהאם יודעת לא רק ליצור טלוויזיה, אלא גם להעריך יצירות אחרות בה. בראיון ל"גלריה" אמרה שהיא "מעריצה ענקית של לואי" והודתה שהתחפשה לו בליל כל הקדושים לפני שנה. אכן, גם השנה, כמו בשנה שעברה, לואי נשאר הקומיקאי המרתק ביותר בטלוויזיה, ולא רק בה, אלא מחוץ לה, ולא רק קומיקאי אלא כאישיות בכלל.

לואי סי-קיי הוא פילוסוף בן זמננו, ממשיך דרכו של הסטנדאפיסט הניו-יורקי של שנות
ה 60 לני ברוס, ואדם שמשתמש בבמה שניתנה לו לא רק כדי להצחיק בטירוף, להציג עשייה טלוויזיונית חדשנית שלא נענית לכללים המקובלים, אלא לשנות סדרי עולם. העונה
השלישית שלו עם חיזוריו אחר דמותה של פארקר פוסי היתה מגלגלת, מטלטלת וכמו תמיד מעוררת מחשבה. החשש האמיתי עכשיו הוא שבהיותו מי שהוא - ביקורתי לכל ובמיוחד לעצמו, והעובדה שהוא גם כותב, גם מביים וגם מככב בסדרה, הוא יזדקק ליותר ויותר זמן בין העונות כדי ליצור דבר מה שהוא עומד מאחוריו, וכי בחוכמה יחליט לפרוש
בשיא. מאחר שכל פרק בסדרה שלו נדמה כשיא, יש חשש כי הפרישה הזאת קרובה.

"מד מן". היא לא זכתה בפרסים ראויים בטקס האמי השנה ואינה מועמדת לפרס הדרמה הטובה בטלוויזיה בטקס גלובוס הזהב. אבל הסדרה הזאת ראויה לפרסים ולמועמדויות שנגזלו ממנה. גם בעונתה החמישית השנה, סדרה זו של ערוץ AMC המשודרת כאן בהוט, היטיבה להחיות תקופה ולעסוק ביחסים המורכבים בה באופן מרתק, המקרין גם אל העתיד של תקופתה, כלומר ההווה שלנו. העונה שהתחילה בשיר הסקסי/מוזר של אשתו החדשה שלדון דרייפר, "זו ביזו ביזו", שילבה בה את אחד הפרקים הקשים, הכתובים למופת, שבו ג'ואן מסכימה לתנאי נלוז של מנהל סוכנות יגואר שעושה עסקים עם משרד הפרסום, והסתיימה באופן אלים ומדכא כגורלו של ליין פרייס.

"שובר שורות". סדרה נוספת של AMC המשודרת כאן ב"יס או", הגיעה השנה לעונתה
האחרונה (חציה השני של העונה החמישית הזאת ישודר באביב-קיץ של השנה הבאה), ואינה פחות טובה מקודמתה להפקה, "מד מן". שבירתו המתמשכת של וולטר וייט (בריאן קרנסטון המדהים), על חשבון כל מי שאוהב, שונא או נקרה בדרכו, המושכת יחד אתה לתהומות אנשים טובים כאשתו סקיילר, או חלשים כג'סי, היא תהליך קולנועי מפתיע, מקורי, מטריד המדביק למסך, וכן חוויה נפשית קשה, מייסרת אך גם משובחת מבחינה אמנותית. גורלו של וייט לקראת הסוף של הסדרה הזאת (מריטת עצבים נוספת של היוצר וינס גיליגן) לא יכול להיות טוב, אך מי שצופים בתהליך זה יוצאים רק נשכרים.

"שרלוק". כעת מרטין פרימן מזוהה לחלוטין עם "ההוביט", ובנדיקט קמברבאץ' עם הסדרה החדשה בכיכובו שעולה בחודש הבא בהוט "הג'נטלמן האחרון". אבל השנה היטיבו שניהם לגלם את הדמויות האיקוניות של ד"ר ווטסון והבלש הגדול שרלוק הולמס, בהתאמה, במאה ה-21. סדרת הטלוויזיה הבריטית, שעלתה בבי-בי-סי בקיץ 2010, נחלה הצלחה רבה ונמכרה למדינות רבות ברחבי העולם. פרקי העונה השנייה שודרו בחורף 2012 באנגליה, שבה הופקו, אצלנו בהוט (ובווי-או-די של יס), וכבר הוזמנה עונה נוספת. הידד!

בראיון ל"גלריה" עם אחד מיוצרי הסדרה, מארק גייטיס, הסביר כי "היחס שלנו לסדרה
מראש היה לא כאל עיבוד מחדש אלא כאל מעשה של שימור. מה שחסר לנו בכל מיני עיבודים תקופתיים קודמים ליצירה של דויל הוא הדגש על החברות המשמעותית בין שתי הדמויות הראשיות. כי לדעתנו, החברות הלא מובנת מאליה בין שני האנשים האלה היא לב הסיפור; לא פנס הרחוב והערפל".

"רוק 30". זו היתה שוב שנה טובה לקומדיות על אחורי הקלעים של תוכניות טלוויזיה
(העונה האחרונה של "אפיזודס" עם מאט לה בלנק היתה הטובה ביותר שלה ומהקומדיות
הטובות על המסך בכלל). אבל הבולטת בז'אנר הזה, זו של טינה פיי, יורדת כעת. ב-31
בינואר ישודר הפרק האחרון בהחלט של הקומדיה המשובחת הזאת. אתמול, עם תום צילומי הפרק האחרון בניו יורק (שישודר כאן ב"יס קומדי" כשבוע אחרי השידור בארצות הברית), ג'ודה פרידלנדר, שגילם את פרנק, חילק בין אנשי הצוות את כובעיו הרבים עם הסיסמאות החידתיות/סתומות שלהם. אחרי שבע עונות חדשניות, מתוחכמות ומצחיקות ביותר, שבהן נחשפו אחורי הקלעים של תוכנית מערכונים של רשת אן-בי-סי, נדמה שהדמות שהכי אפשר להזדהות אתה היא של המתמחה התמים קנת פרסל ואהבת הטלוויזיה ללא תנאי שלו.

"הומלנד". סדרת הריגול המותחת, המבוססת על "חטופים" הישראלית, רשמה השנה הישג יוצא דופן בשביל יוצרים ישראלים המעורבים בעשייתה. היא זכתה בפרס אמי לדרמה הטובה ובפרסים גם לשחקנים הראשיים שלה, קלייר דיינס ודמיאן לואיס. אבל העונה השנייה שלה, שהסתיימה ב"יס או" בשבת שעברה - על השבוי האמריקאי שחזר מהשבי, אבל בעצם נותר עם לבו במזרח, ואז בעצם נמלך בדעתו, אבל אחר כך שוב הסכים להיות חפרפרת, ואז חזר בו, כי הוא אוהב את אבו נאזיר כמו בן, ואת הסוכנת החושדת כמו בת - היתה מבולבלת ומאכזבת, וסבלה בעיקר מציפיות וביקורות גבוהות מדי.

"חדר החדשות". ציפיות רבות עוד יותר תלו בסדרה החדשה של ארון סורקין ששודרה ב HBO (כאן ב"יס או"). אפשר לסכם שהיא היתה אכזבת השנה. הסדרה, על מערכת של תוכנית טלוויזיה, שהחליטה להיות נאמנה לעצמה, אבל אף פעם לא רואים בה כתבים בחדר עריכה והמפיקה הראשית שלה לא יודעת לשלוח מייל, היא מטיפנית, מעייפת ומזלזלת בנשים באופן קולקטיבי. בכל רגע אנשים פורצים בנאומים חוצבי להבות על חשיבות התקשורת, על המאבק שלה בניו-מדיה, ועל התחלואים האחרים בסיקור החדשות, באופן שרק מזיק למצב התקשורת, שמצבה רע גם כך.

מליסה מוסלי


תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו