בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

תפנית דרמטית בעלילה

הסדרה "המדרגות", המתעדת את סיפור הרשעתו של מייקל פיטרסון ברצח אשתו, היא יצירה יוצאת מן הכלל. שני פרקים חדשים שלה מגלים עוד פרטים מפתיעים

4תגובות

בערוץ סנדאנס האמריקאי החלו השבוע לשדר מחדש את "המדרגות", סדרה תיעודית בת שמונה פרקים, של הבמאי הצרפתי, זוכה האוסקר, ז'אן זאווייר דה לסטראד. לסדרה מ-2005 יש כעת שני פרקי המשך, "המדרגות: הזדמנות אחרונה", שישודרו בארצות הברית בתחילת מארס.

"המדרגות" (שמ-17 בפברואר תשודר בערוץ יס דוקו ומ-21 בפברואר ישודרו הפרקים החדשים), עוקבת אחר הסופר האמריקאי מייקל פיטרסון מדורהאם שבצפון קרוליינה. ב-2003 הורשע ברצח אשתו קתלין וב-2011 התקבל ערעורו. כעת הוא ממתין למשפט חוזר.

הסדרה הראשונה, שצריך לצפות בה עד עד סוף הכותרות, היא יצירה תיעודית יוצאת מן הכלל, המתפתחת כמו מותחן משפטי מלא תפניות בעלילה. הסיפור גם עובד לסרט עלילתי של ערוץ לייף-טיים האמריקאי, "רציחות המדרגות" מ-2007 שביים טום מקלוכלין בכיכובו של טריט ויליאמס ("שיער", אוורווד"). כעת, אם לא היה די בתפניות, נבחן במציאות הסבר חדש לרצח פיטרסון, שהיתה בת 48 במותה.

catndocs

עוד כתבות בנושא

בזירת הפשע התגלתה נוצה של ינשוף. מדענים בכירים, וטרינרים ומומחים ממכון סמיתסוניאן טוענים כעת כי הפציעות על ראשה של קתלין יכלו להיגרם מינשוף שהסתבך בשערותיה. כל זה נשמע מוזר ומעניין, אבל בסדרת התעודה מתבררים פרטים נוספיםשיכולים להצביע דווקא על אשם חסר נוצות והולך על שתיים. הפרטים בסדרה ידועים לקוראי העיתונות, אבל מאחר שבישראל אולי לא עקבו אחר המשפט בדקדקנות, המשך הקריאה בכתבה, הכוללת גילוים מסוימים מהמשפט, הוא על אחריות הקוראים.

הסדרה נפתחת ב-2001 עם מותה של קתלין פיטרסון, אשתו של מייקל פיטרסון, מחבר ספרים על מלחמת וייטנאם, איש אמיד, שהיו לו גם שאיפות פוליטיות ואף התמודד על ראשות עירו. הוא זה שמצא את גופת אשתו בתחתית גרם המדרגות בביתם, צילצל לשירותי החירום והודיע על מותה. ההודעה הנסערת שלו מושמעת כמה פעמים במשך הסדרה. הבלש שבא לבית מצא יותר מדי דם בזירה, לטעמו, הזמין את השוטרים ואלה טענו כי הבעל חשוד ברצח.

סניגוריו של פיטרסון, שהרוויחו על ייצוגו מיליון דולר אז, חששו מעינוי דין ולכן הזמינו את דה לסטראד, שסרטו "רצח ביום ראשון בבוקר" זכה באוסקר לסרט התיעודי הטוב ביותר ב-2002, ללוות את המשפט במצלמתו. פיטרסון הוא התשליל של גיבור הסרט הקודם,
נער אפרו-אמריקאי בן 15, המואשם שלא בצדק ברצח אשה לבנה בפלורידה.

במשך הסדרה לומדים פרטים רבים על פיטרסון ועל משפטו. נחשפים סודות ושקרים, שלא תמיד ברור אם הם מפלילים או רק סיפורים פיקנטיים. הם נמסרים כמו בסרט מתח טוב או בסדרת טלוויזיה פופולרית. המניפולציה אינה מקרית: בין כל הדברים המעוררים מחשבה ב"המדרגות", ההשפעה של הטלוויזיה והקולנוע על תודעת הצופים היא אחד העניינים המרכזיים. דה לסטראד הוא צרפתי, אבל סרטיו מתמקדים במערכת המשפט האמריקאית.

בראיון טלפוני ל"גלריה" ("יותר מדי דם", 22 ינואר 2006) הסביר ששיטת המושבעים
האמריקאית יוצרת מין דרמה בבית המשפט, כזאת שאינה מתרחשת בצרפת (שבה ממילא החוקים מחמירים יותר ואינם מאפשרים להכניס מצלמות לבין כותלי אולמות המשפט). חוץ מזה, "הודות לאימפריאליזם האמריקאי", הוא מוסיף, "כולם ראו סרטים וסדרות על מערכת המשפט של ארצות הברית. זה הופך סרט כמו שלי למוכר, עוד לפני שצפו בו. סיפור אמריקאי, במובן זה, הוא יותר אוניוורסלי. זאת גם הסיבה שיכולתי למכור את הסדרה ל-28 מדינות. סדרה תיעודית בת שמונה פרקים לא נמכרת כך בדרך כלל".

דה לסטראד התעניין בפרויקט בגלל פרט המתברר בהמשך הסדרה, שהיה ידוע לו מראש - פיטרסון הוא דו מיני והיה לו קשר אינטרנטי עם גבר העוסק בזנות. "בעצם בגלל זה הסכמתי לעשות את הפרויקט, שהעבודה עליו נמשכה יותר משנתיים", הסביר. "הפרט הזה גרם לי לחשוב שיאשימו אותו על מי שהוא, ולא על המעשה שהוא חשוד בעשייתו".

העיסוק בדעות קדומות מעיד גם על היוצר. ההנחה שהתביעה האמריקאית, במיוחד של הדרום של ארצות הברית, תהיה נגועה בדעות קדומות היא כשלעצמה דעה קדומה.

טריילר לפרקים החדשים בסדרה "המדרגות"

על פי "המדרגות" לא ברור יחסו של הבמאי לנאשם. האם האמין לו, נשאל בראיון אז.
"זאת שאלה קשה", השיב. "היה די ברור שפיטרסון מותקף בגלל אורח חייו. תבעו אותו
בגלל הבחירות שהוא עשה: מכיוון שהוא עיתונאי שכתב הרבה נגד השחיתות של מערכות
עירו, דורהאם; מכיוון שאדם במעמדו היה אמור לשחק גולף בקאנטרי קלאב והוא שנא לשחק גולף. הוא לא הסתובב עם אנשים ברמתו החברתית. הוא אדם שבגד במעמד החברתי שלו. פיטרסון הוא איש מרתק. הוא מדבר על שייקספיר ועל יין אדום צרפתי. הוא מאוד בשליטה, הוא מודע לכל מלה שיוצאת מפיו. במובן זה הוא מניפולטיווי. האם אני מאמין לדבריו? לפעמים כן, לפעמים לא".

אבל לפי הסדרה לא רק הימנעותו ממשחק גולף בקאנטרי קלאב מעוררת חשד. כך גם השיחות שלו עם אחיו, דברים שנשמעים מוכנים מראש שאמר על אשתו, וצירוף מקרים שקשה ליישב שאירע בעברו. "סטטיסטית הסיכוי שיקרו לגבר אחד שני אירועים נוראיים כמו שקרו לפיטרסון הוא נמוך", אמר אז היוצר בראיון. "אבל התביעה טוענת שאין דבר כזה מקריות, הכל בעל משמעות, כל דבר אפשר לשים בקופסה. אולי הוא פשוט אדם חסר מזל".

בית פיטרסון אינו בית של משפחת פרוורים טיפוסית. בני המשפחה עשירים, ביתם הוא
אחוזה מפוארת עם משטחים ירוקים ובריכת שחייה, והם נראים ומדברים כמו יצירי בדיון
הוליוודיים. תחושה זו מועצמת בגלל המניפולציה הקולנועית של יוצר הסדרה. דה לסטראד
שזר את הקטעים התיעודיים לרצף שנראה כמו סדרה בדיונית. הצופים מסיקים מסקנות כפי שהם רגילים לעשות בעודם צופים ביצירה דמיונית. אכן יש כאן יותר מדי דם ביחס
לתאונה, הם חושבים לעצמם. קשה להתפכח מתחושת הידענות הזאת.

ככל שמתקדמים בסדרה ומשתכנעים באשמתו של פיטרסון מבינים, באופן פרדוקסלי, כי
ייתכן שהוא אינו הרוצח. כך זה ביצירות בדיוניות: האשם האמיתי אמור להפתיע, לכן אולי הבעל הוא בעצם חף מפשע. לפי אותו היגיון מתחילים לחשוד באחרים. כשמבינים שאולי חוקי הבדיון לא חלים על המתרחש בסדרה, תוהים אם כללי המציאות יתפסו כאן -
אם הוא אשם ועשיר, אולי הוא ייצא זכאי במשפט או שערעורו יתקבל סופית.

ההשתקפות של הצופים ביחס לאמת ו"אמת" בדיונית, המוצגות בסדרה, היא רק עוד תוספת מרתקת שהפכה אותה לעטורת פרסים ומעוררת עניין רב לא פחות בפרקי ההמשך שלה.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו