בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

סיפורם של רוצחים חפים מפשע

הסרט התיעודי “וסט ממפיס: הרוצח נחשף”, על סיפורם של שלושה שנאסרו על רצח שלא ביצעו, הוא אחד ממקורות ההשראה למיני-סדרה “תיקון”. שתי היצירות המצוינות האלה, שישודרו בשבוע הבא, חושפות לא מעט על מערכת המשפט והכליאה בארצות הברית

9תגובות

בשבוע הבא, בצירוף מקרים מוצלח, מעלים שני גופי השידור בישראל, הוט ויס, יצירה בדיונית ויצירה תיעודית, שסיפורה של האחת הוא ממקורות ההשראה של השנייה. ביום רביעי בעוד שבוע תעלה בווי-או-די של הוט המיני-סדרה המשובחת "תיקון". זו דרמת המקור הראשונה של ערוץ סנדאנס האמריקאי, והיא מתארת את קורותיו של דניאל הולדן (איידן יאנג), המשוחרר אחרי כמעט 20 שנה מתא הנידונים למוות בגלל ראיית די-אן-אי חדשה שהתגלתה. יומיים קודם לכן ישדרו ביס את "וסט ממפיס: הרוצח נחשף", סרט תיעודי שהשתתף בתחרות הרשמית של פסטיבל סנדאנס ב-2012, על שלושה גברים ששוחררו אחרי 18 שנים ו-78 ימים בכלא. הם הורשעו ברצח שלא ביצעו.

ראשית, בלי קשר זו לזו, אלה שתי יצירות טלוויזיוניות מצוינות, שמומלץ מאוד לצפות בכל אחת מהן. אם אפשר גם לצפות בשתיהן, מה טוב. סרט התעודה "וסט ממפיס" שישודר בשני ביס דוקו, בבימויה של הבמאית איימי ברג ובהפקתו של פיטר ג'קסון ("שר הטבעות", "ההוביט"), עוקב אחר אחת הפרשות שהסעירו את התקשורת ומערכת המשפט האמריקאיות בשנים האחרונות.

ב-1993 הורשעו דמיאן אקולס, ג'סי מיסקלי וג'ייסון בולדווין ברצח של שלושה ילדים בני שמונה בארקנסו. הראשון, מאחר שהיה בגיר, נידון למוות; שני האחרים, שהיו קטינים אז, נשלחו למאסר עולם. המניע של הצעירים לרצח, לפי התביעה, היה פעילות של כת השטן.

יוצרי התעודה ג'ו ברלינגר וברוס סינופסקי עקבו אחר המשפט של השלושה, שכונו "שלישיית ממפיס". הסרט הראשון מתוך שלושה שעשו במשך השנים, "גן עדן אבוד: רציחות הילדים בגבעת רובין הוד", עורר עניין ציבורי רב. עם הזמן הצטרפו עוד מתעניינים שצפו גם בסרטי ההמשך משנת 2000 ו-2011, ששודרו כמו הראשון ב-HBO (ובארץ ביס). הסרטים הציגו סיפור מובהק של עינוי דין.

אנשים מפורסמים כאיימי ברג, פיטר ג'קסון, השחקן ג'וני דפ, זמר "פרל ג'אם" אדי ודר, זמרת "דיקסי צ'יקס" נטלי מיינס ואחרים נהיו מעורבים בניסיון להביא לשחרורם של השלושה. הלחץ שלהם פעל. סרטה של ברג מהשנה שעברה, בן 142 דקות, שאחד ממפיקיו היה דמיאן אקולס עצמו, לא רק מתאר את כל ההליך של המשפט מההתחלה ועד הסוף, כפי שגם עשו בצורה מפורטת יותר סרטיהם של ברלינגר וסינופסקי, אלא אף מצביע על חשוד מיידי לרציחות (גם עליו הצביעו בסרטים הקודמים, אבל הם הצביעו גם על אדם אחר, ובסרטה של ברג מובאות ראיות רבות וממוקדות יותר).

מחוץ לזמן

אחת מהתומכים הרבים באסירים שנכלאו על לא עוול בכפם, שהתכתבה עם אקולס, הרהוט והמרשים מבין השלישייה, היתה ליסה בלאונט, אשתו המנוחה של יוצר המיני-סדרה "תיקון" וזוכה פרס האוסקר ריי מקינון. ברור כי הסדרה החדשה הושפעה רבות מהמקרה שלו ושל חבריו.

המיני-סדרה בת ששת הפרקים מתארת שישה ימים בחייו של דניאל (איידן יאנג), שהורשע באונס ורצח חברתו מהתיכון. מי שהרשיעו אותו – אנשי החוק בעיירה פולי שבג'ורג'יה – רואים בו אשם גם אחרי שחרורו ורוצים להשיבו לכלא. בני משפחתו מפוצלים ביחסם לשובו. הם חשים מבוכה, חוץ מאחת (אביגיל ספנסר, "מד מן") העוטפת אותו באהבה. האחרים, כולל אמו, מסתגלים בקושי לעצם השחרור ולשינוי הגדול בחייהם.

בלאייק טיירס

הסדרה מתנהלת לאט, שוקעת עמוק בתוך הלב. למרכיב הזמן יש חשיבות רבה בחייו של מי שיום קודם לכן ימיו היו ספורים. זה מבוטא גם בסדרה. היצירה הפיוטית הזאת משחקת גם בתחושת האי-ודאות. לא לגמרי ברור אם השנים בכלא הפכו את דניאל לאדם מוזר, או שמא מוזרותו היא שהביאה להרשעתו, או אולי אף דחפה אותו לרצוח. מה שבטוח הוא שדניאל אינו מתנהג "רגיל". מן הסתם לא היה שום דבר רגיל בנסיבות חייו. מקינון משתמש בנקודת המבט הייחודית של הזר הזה כדי לבחון את המציאות.

בדרכים עדינות מאוד מצליח היוצר לומר דברים קשים ביותר על שיטת הענישה הנהוגה בבתי כלא רבים בארצות הברית – המועקה של השהות הממושכת בתא המבודד רובצת גם על נשמת הצופים - וכן לבקר את החברה בחוץ בעניין מקומו של דניאל בה. האסיר המשוחרר אבוד בעולם שהיה פעם מוכר לו, עולם שמשתנה במהירות הבזק מבחינה טכנולוגית, שדברים הספיקו להיות חדשים ולהתיישן בזמן שהוא היה סגור בקופסה ללא חלונות. כך, למשל, כשהוא אומר לבני משפחתו במסעדה, בקולו השקט והלאה: "אנשים אוכלים הרבה יותר משזכרתי". כך סתם, מין הערת אגב, שמסמנת את אחת התופעות המרכזיות של שני העשורים האחרונים בארצות הברית.

רק אדם שהיה חלק מהחברה והוצא ממנה למשך שני עשורים יכול להבחין בשינויים הרבים שהיא עברה. בסצינה קצרה אחת שבה מצולם מעבר מזיכרון של תאו הקטן לחדרו החדש בבית משפחתו, המסודר ממש כמו תא כלא, ממחיש היוצר את תחושת הכליאה המתמשכת של האסיר המשוחרר.

כבר בשבוע הראשון לעלייתה של הסדרה המעיקה והמרגשת הזאת של מקינון (במאי "רואה החשבון" וכוכב הסרט "הזדמנות שנייה"), שהפיקו מפיקי "שובר שורות" המהוללה, מליסה ברנשטיין וזוכה האוסקר מארק ג'ונסון, היא זכתה לביקורות נלהבות בתקשורת האמריקאית ולהכרזות כי זאת הסדרה הטובה של השנה. בו-בשבוע גם נקבע כי תהיה ל"תיקון" עונה נוספת.

מחיה לאדם

כמי שחווייתו שימשה השראה ליצירת הדמות של דניאל, מעניין לדעת מה חשב על הסדרה דמיאן אקולס מ"שלישיית ממפיס". ל"האפינגטון פוסט" כתב את התרשמותו: "קודם כל, כדאי שאציין שאני לא מעריץ גדול של סדרות על בתי כלא. גם לא על שוטרים. גם לא על עורכי דין. גם לא דרמות בתי משפט מכל סוג. זאת כנראה אחת מתופעות הלוואי של מי שגזר דין מוות רבץ מעל ראשו על פשע שלא ביצע. ב-1993, לרוע מזלי, יצא לי לראות מקרוב כיצד טוחנים גלגלי הצדק של מערכת המשפט האמריקאית באמת... דבר אחד שלמדתי הוא שמה שרואים בטלוויזיה הוא בדיון מוחלט. פרי מייסון הוא לא מציאותי יותר מסופרמן", כתב על עורך הדין הטלוויזיוני הוותיק.

אך “תיקון”, לדבריו, דווקא לא חטאה לאמת. "היה כל כך הרבה בסדרה הזאת ששיקף לחלוטין את חיי, שתהיתי כמה מסיפור החיים שלי טיפטף לתוך התסריט". כאן הסביר כי הוא ואשתו של יוצר הסדרה היו מיודדים, התכתבו "והיא אף שרה במופע בארקנסו, יחד עם אדי ודר, פאטי סמית וג'וני דפ, כדי לעורר מודעות למצבי הקשה.

"כאשר מביטים לתוך עיניו (של דניאל), מביטים בעיניים של מי שראה את הגיהנום. יש רגעים שבהם הוא נראה כאילו יפצח בצרחות ולא יפסיק לעולם. הפעם הראשונה שרואים זאת היא בפרק הראשון, כאשר הוא עומד להשתחרר מהכלא. הסוהר מתנהג אליו כאל בן אדם, וברור כי לא זכה ליחס כזה כבר הרבה מאוד זמן. רואים את המבוכה בפניו כשהוא מתמודד עם היחס האנושי מאותם אנשים שהתנהגו אליו במשך שנים כאל חיה. הוא לא מצליח לעכל את זה. אני מכיר את המבט הזה היטב. רגע לפני שהוא יוצא מהכלא, הסוהר עוזר לו לקשור את העניבה שלו, כי הוא כבר לא זוכר איך עושים זאת בעצמו. זה הזכיר לי את יומי האחרון בכלא, בזמן שהתלבשתי כדי לצאת. לבשתי בגדים אמיתיים בפעם הראשונה זה כמעט 20 שנה, וכך עשו שני הגברים האחרים שעמדו להשתחרר – ג'ייסון בולדווין וג'סי מיסקלי. ראיתי שאחד הסוהרים קושר לג'סי את העניבה. הוא עשה את זה בעדינות, כאילו היה לו חשוב שג'סי ייראה טוב ביום הראשון שלו כבן חורין. זה היה מוזר. חשבתי על כל הפעמים שאותם סוהרים הכו והרעיבו אותי והתנהגו אלי כאל תת-אדם.

"רוב האנשים לא יכולים להעלות בדעתם איזו השפעה יש לכלא על נפשו של אדם, אבל איכשהו מקינון הצליח ללכוד את זה", סיכם. עם זאת, חתם את הביקורת שלו, הוא לא יצפה בסדרה. "'תיקון' היא סדרה רבת עוצמה וריאליסטית. אבל האם אצפה בה? לא. בשבילי היא כמו שידור חוזר".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו