ביקורת סדרות |

"ארבעה ימים": איך נראית סדרת מתח כשבלשיות חוקרות פרשת רצח של גבר?

על רקע אינספור סדרות המתח שנפתחות בגופה של אישה המניעה פרשת רצח שגבר מנסה לפענחה, מרענן להוסיף למועדון המצומצם של נשים חוקרות, בלשית צלולה, קרת רוח אבל אמפתית, שהופכת את מערך הכוחות

חן חדד
חן חדד
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
קארי מאליגן ב"ארבעה ימים" של הבי-בי-סי
חן חדד
חן חדד

בשפע הנוכחי של מרתוני צפייה האינטנסיביים שנפרשים על פני שעות ארוכות, תמיד נעים לפזול למסך הבריטי ולהנות מסדרות מתומצתות, תסריט מאופק ונטול ראוותנות ועלילה שמשרה תחושה שמאחוריה יד מיומנת. דרמה כזו היא המיני-סדרה הבריטית "ארבעה ימים" (Collateral) בכיכובה של שחקנית הקולנוע קארי מוליגן ("גטסבי הגדול", "בתוך לואין דיוויס"). הסדרה, שעלתה בפברואר בבי-בי-סי, כוללת ארבעה פרקים בלבד, שבמרכזם מותחן פוליטי אפקטיבי מושך לצפייה. בנטפליקס, שהייתה שותפה להפקתה, החליטו להמתין בנחת עד סיומו של השידור השבועי  — והחל מה-9 במרץ להגישה לצופים מחוץ לאנגליה בבינג' קצר ומספק.

העלילה נפתחת בירי לא מוסבר בשליח פיצה בשם עבדאללה. הפרשה מתפתחת בארבעת הימים שחולפים מרגע מותו, דרך שורה של גילויים שמניעים סיפור מטריד ורחב ממה שנדמה בתחילה.  במהרה, מסתבר שהחקירה נשזרת בחייהם של פליטים ומהגרים שנמלטו לאנגליה. לשאלה מי ירה בשליח מצטרפים הניסיון לפענח האם זהו פשע שנאה מכוון, מה הקשר בין הפיצריה לאנשים שהורו על הרצח ומי מרוויח ממנו.

מאליגן, שעובדת הריונה במציאות נכתבה גם לדמותה בסדרה, מגלמת את הבלשית קיפ גלספי. היא מנסה לפענח את הפרשה ולא סומכת על אף אחד מלבדה. על רקע אינספור סדרות המתח שנפתחות בגופה של אישה המניעה פרשת רצח שגבר מנסה לפענחה, מרענן עד מאוד להוסיף למועדון המצומצם של נשים חוקרות, בלשית צלולה, קרת רוח אבל כלל לא נטולת אמפתיה, שחוקרת רצח של גבר.

נוסף על נקודת המבט המשטרתית הסיפורים מדלגים בין כמה זירות רבות השפעה, הפוליטיקה, הדת והצבא. את העולם הפוליטי מייצג דיוויד מארס (ג'ון סים, "דוקטור הו"), חבר פרלמנט המתוסכל מהיחס לפליטים וטוען שאנגליה נהפכת ל"מדינה קטנה ומתועבת". הוא נשאב לפרשה לאחר שהוא מגלה שאשתו לשעבר היא זו שהזמינה את השליח, בידיעה שבמקום התוספות הרגילות תקבל על הפיצה שקית גראס. זירה נוספת היא הכנסיה, שבראשה עומדת אשת כמורה לסבית. המאהבת שלה היא מהגרת שנשארה באנגליה באופן לא חוקי, ונקלעה במקרה לזירת הרצח. הפרשה מערבת גם את הצבא, ומחברת לעלילה גם הפרעות פוסט טראומתיות וכן הטרדות ותקיפות מיניות של הנשים הבוחרת בקריירה צבאית.

על התסריט חתום המחזאי עטור הפרסים דיוויד הר (תסריטאי סרטי הקולנוע "השעות" ו"נער קריאה"), שמצליח לשקף את המתחים החברתיים בממלכה הבריטית בעין מפוכחת אך רגישה. הוא מחלק את העלילה בין נקודות המבט השונות בקצב מהיר, ומראה כיצד הסיפורים מצטלבים זה בזה באופן משכנע ואפקטיבי. לעיתים, בגלל הצורך לדחוס מידע רב בארבעה פרקים בלבד, התסריט סובל מחולשות שמסתכמות בדיאלוגים שטוחים שמטרתם להסביר לצופים לעקוב אחר מי קשור למי, וקצב לא אחיד שפוגע בתנופה של העלילה ככל שהיא מתקדמת. בכל זאת, הסדרה שומרת על מתח יעיל, וכל פרק מסתיים בסצנה שגם אם אין בה מידה גדולה של הפתעה, בהחלט מותירה רושם. 

חרף העובדה שמדובר בפרקים ספורים בלבד, רוחב היריעה של "ארבעה ימים" מעיד שהיא מתיימרת להיות הרבה מעל מותחן פשע ממוצע. העלילה לא מהססת להצביע על שורה של נושאים אקטואלים ואף אוניברסליים, ומתמקדת בסוגיית הפליטים. בעיקר, הדרמה מביעה בושה גלויה בחוסר האנושיות שבה מתקבלים אלה שביקשו לברוח מאיזורי מלחמה כדי לחפש ביטחון במדינה אחרת. "בואי נעזוב רק את הפוליטיקה הנוכחית", אומר מארס במונולוג אקטואלי. "מה נעשה ב-300 השנים הבאות? נחיה במדינה מסוגרת מאחורי חומות? נדאג שלא להכניס אף אחד כי אנחנו עשירים והם עניים וככה זה יישאר לנצח? אני לא חושב. ההיסטוריה מספרת לנו שזה אף פעם לא עובד ככה. הדבר היחיד שאנחנו יודעים בבטחון הוא שדברים משתנים, אז לעזאזל, בואי נהיה פתוחים לשינוי".

השאיפה לשקף ביקורת חברתית דרך הסדרה אינה מאפילה על המתח המרכזי. יתר על כן, טמון כוח רב בדרמה בלשית שבאופן יוצא דופן —  אינה בוחרת בבידור אסקפיסטי בלבד —  אלא מגיבה בראש מורם על החברה והפוליטיקה שעומדים במרכזה ומהדהדת בעוצמה את המציאות שמחוץ למסך. 


ארבעה ימים (Collateral) | נטפליקס | עונה אחת 

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ