ביקורת סדרות |

"המנגנון": יוצר "נרקוס" חוזר לפרשת השחיתות הגדולה בהיסטוריה של ברזיל

בזמן שאזרחים קרסו תחת מצב כלכלי נמוך, פוליטיקאים ואנשי עסקים בכירים קיבלו מתנות יקרות ערך. כעת, דרמת הפשע "המנגנון" מבקשת לשפוך אור על מעילת הענק בה מיליארדי דולרים נגנבו מכספי הציבור הברזילאי

חן חדד
חן חדד
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
קרולין אברס (במרכז) מתוך "המנגנון"
קרולין אברס (במרכז) מתוך "המנגנון". לאחר עשר שנים של עבודה וציפייה - היא זוכה בקצה חוט בחקירהצילום: נטפליקס

לאחר שביים, הפיק וכתב את סיפורו של ברון הסמים פבלו אסקובר ל"נרקוס", הבמאי הברזילאי חוזה פדיליה ("יחידת עילית") יצר את דרמת הפשע "המנגנון". העלילה, מבוססת על פרשת השחיתות הגדולה בהיסטוריה של ברזיל, שתחילתה בחקירה מתמשכת בשם "מבצע שטיפת מכוניות" שנפתחה ב-2014. במהלכה נחשפה מעילת ענק במשרדי פטרובראס, חברת האנרגיה השישית בגודלה בעולם, ובה היו מעורבים פוליטיקאים ואנשי עסקים בכירים. בזמן שיתר האזרחים בברזיל קרסו תחת מצב כלכלי נמוך, הם קיבלו מתנות יקרות ערך ובילו ביאכטות וטסו במסוקים עם נערות ליווי. הפרשה ערערה את המערכת הפוליטית במדינה, סייעה בדחיקת ברזיל למיתון והביאה לפיטורי אלפים.

הדרמה, שכל שמונת פרקיה עלו בנטפליקס ב-23 במרץ, נפתחת בקולו של מרקו רופו (סלטון מלו), שוטר נחוש שמפתח אובססיה להפלתו של מלבין כספים (אנריקה דיאז) שאותו הוא מכיר מילדות ומתעב באופן אישי. מאותו הרגע, העלילה קופצת קדימה בזמן, משנה נקודות מבט ומתקדמת שלב אחר שלב בגילוי המנגנון דרכו התבצעו מעשי שוחד, ניפוח מכרזים והלבנת כספים, בקנה מידה של מיליארדי דולרים שנגנבו מכספי הציבור.

ההשוואה הראשונית ל"נרקוס" היא בלתי נמנעת. החל בהגשת הסיפור, השימוש בקריינות, פיצול הפרספקטיבות והאווירה הכללית, ועד ההתמקדות בביורוקרטיה של הלבנת כספים. בסיפורו של אסקובר, פדיליה לא היסס לקחת את הזמן ולהתעכב ביסודיות על המהלכים הטכניים הכרוכים בסחר בסמים, בהם מתן שוחד לשוטרים, התמודדות עם בכירים שרוצים העלאה ב"שכרם", העברת כמות גדולה של סמים בגבול והאיום מצד הרשויות ומבית. גם הפעם, הוא מתאר ביסודיות את כל שלבי הלבנת הכספים באמצעות חברות בנייה ונפט ושוחד של פקידי ממשלה. במקביל, העלילה מתמקדת גם בעבודת הנמלים האפרורית שנדרשת מהמשטרה בתיק חקירה מסוג זה, ובהשפעה הפסיכולוגית על השוטרים.

"בברזיל, אנשים חושבים שעבודת המשטרה היא לפלוש לשכונות עוני או לנהל קרבות יריות עם סוחרי סמים. זה לא להיות שוטר, זה להיות שוטר מטומטם", אומר רופו. בעבודתו, הוא עסוק בחיטוט בפחי זבל, מציאת נייר גרוס והדבקתו מחדש למסמכים שאולי יספקו לו את ההוכחה הנדרשת. נקודת מבט נוספת היא של בת חסותו במשטרה (קרולין אברס) שמנסה לסיים את מה שהתחיל. לאחר עשר שנים של עבודה וציפייה, היא זוכה בקצה חוט כשטלפון סלולרי נשמט במקרה מידו של אחד הפושעים לתוך האסלה, ומאלץ אותו להשתמש בטלפון הנייח לו מאזינה המשטרה.

סלטון מלו בתפקיד השוטר הנחוש מתוך "המנגנון"
סלטון מלו בתפקיד השוטר הנחוש מתוך "המנגנון". ההשוואה הראשונית של הסדרה ל"נרקוס" היא בלתי נמנעתצילום: נטפליקס

חרף הדמיון הראשוני, לא כל אוהדי "נרקוס" יתחברו בקלות גם ל"מנגנון". ראשית, היא מספרת סיפור שהתהודה הבינלאומית שלו נמוכה יותר. חשוב מכך, אין בה דמות גדולה, מלאת סתירות ומעוררת חרדה כמו אסקובר. ללא נבל כריזמטי מובהק לוקח לה מעט זמן יותר להתגבש ולטעון את הביורוקרטיה, שעשויה להיות משעממת, ברגש ובדרמה. זו סדרה עשויה היטב, שמגוללת את הפרשה שומטת הלסת באופן קצבי ומיומן  —  אבל היא דורשת מהצופים את אותה הסבלנות שנדרשת מהחוקרים.

יתר על כן, כדי לשקף לצופים בדיוק עד כמה אבסורדית מערכת המשפט בברזיל, פדיליה ושותפתו ליצירה אלנה סוארז, נוקטים בהחלטה תסריטאית מכוונת, אך מתסכלת, לצעוד במעגלים.   

"המנגנון". החלטה תסריטאית מכוונת, אך מתסכלת, לצעוד במעגלים
"המנגנון". החלטה תסריטאית מכוונת, אך מתסכלת, לצעוד במעגליםצילום: נטפליקס

שוב ושוב הם חוזרים על נקודות מפתח שבהן למשטרה יש כמעט את כל ההוכחות הנחוצות כדי להעמיד למשפט את המנצח על הלבנת הכספים, אבל לא מספיק כדי להשאיר אותו במאסר. לכל אלה נוספת נטייתה של נטפליקס למתוח כל סדרה ולהימנע מלהתקדם לסופה הידוע מראש של הפרשה, כדי להשאיר עלילה לעונה השנייה.

אף שיש להתגבר על כמה בחירות מעיקות בהגשת הסיפור ולמרות הצעידה במקום - "המנגנון" בכל זאת מושכת לצפייה. מי שיתמיד איתה יגלה סיפור רחב יריעה ובעל כוח משיכה אוניברסלי, על שוחד, שחיתות שלטונית ומערכת צדק שבורה מהיסוד.

המנגנון | נטפליקס | עונה ראשונה

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ