"אוזרק": לא נועזת, אבל ממזרית ומלאת יעילות

העונה השנייה צוללת לעלילה אפלה וחזקה שלא תאכזב את אוהדי העונה הראשונה. היא מציגה נבחרת דמויות נשיות ששותפות למעשים המפוקפקים של הגברים ומציגה לראווה את ג'וליה גארנר

חן חדד
חן חדד
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
רות' (ג'וליה גארנר) באוזרק
רות' (ג'וליה גארנר) באוזרקצילום: Jessica Miglio / Netflix

כש"אוזרק" נחתה בנטפליקס בשנה שעברה היא הזמינה מיד השוואות ל"שובר שורות". בשתיהן גבר לבן ממוצע שנשאב למערבולת של אלימות ופשע, ומגלה צדדים אפלים בעצמו. אלא שאוזרק לא יכולה, וגם לא צריכה, לעמוד בצילה המאיים של סדרת המופת שיצר וינס גיליגן. גם אם היא לא מתרוממת לגבהים של סדרות שהיא נושאת להן דמיון, בהן גם "האמריקאים" ו"פארגו", אוזרק מזמינה לעלילה מהוקצעת ומבוצעת היטב, ובעונה השנייה לוחצת על דוושת בינג' במרתון סוחף ובלתי ניתן לעצירה. 

אוזרק, שחזרה לעונה נוספת ב-31 באוגוסט, צוללת לעלילה אפלה וחזקה שלא תאכזב את אוהדי העונה הראשונה ואף מתעלה עליה. בפתח העונה מרטי (ג'ייסון בייטמן) ואשתו וונדי (לורה ליני) צריכים לממש את הבטחתם לבנות קזינו באוזרק. הקזינו ישמש כחזית לעסקי ההרואין של ג'ייקוב ודרלין סנל, ולהלבנת כספי קרטל הסמים המכסיקאי שמרטי עובד עבורו. שני בני הזוג מבטיחים לעצמם שיעשו הכל רק כדי להגן על משפחתם, ושברגע שהקזינו ייפתח הם ימלטו ויתחילו חיים שקטים ונורמלים הרחק משם.

אלא שכצפוי, בכל פעם שהזוגות מתקדמים צעד קדימה - משהו משתבש בהוריקן של חרדה ואלימות. הן וונדי והן מרטי צריכים לבחור איזה מחיר הם מוכנים לשלם כדי לצאת מסיטואציות שממש לא ברור איך יוצאים מהן. החולשה העיקרית של העונה (ושל הסדרה כולה) היא שהדרך החוצה רצופה בצירופי מקרים, מניפולציות עלילתיות לא תמיד מחוכמות ולפרקים גם מופרכות מדי. לכך יש להוסיף גם את צמצום תפקידם של הילדים ביחס למקומם הקבוע בטלוויזיה האמריקאית. ובכל זאת, מלחמת ההישרדות של גיבורי הסדרה עניינית ומשכנעת, והסדרה נעה בקצב מהיר שקופץ ממכשול לתגובה למכשול נוסף שמגיע בעקבותיה. 

לזכותה של אוזרק עומדים עוד כמה דברים שמפצים על חולשותיה ומגבשים אותה כסדרה שאינה רק שילוב של סדרות שקדמו לה אלא דרמה שעומדת בפני עצמה: מהרגע הראשון יוצרי הסדרה ויתרו על המתח המסורתי שנובע מהסתרת זהותם האמיתית של בני הזוג זה מזה. אין כאן המתנה בנשימה עצורה לרגע שבו וונדי תגלה מיהו בעלה או שהילדים יגלו מה עושים הוריהם. כולם יודעים מההתחלה באיזה מצב הם נתונים. זו החלטה תסריטאית מרעננת ויעילה שמפנה זמן לדברים מעניינים יותר. היא גם מכניסה את אוזרק למועדון המצומצם של סדרות כמו "בית הקלפים" ו"האמריקאים", שבהן הנשים לא ממתינות בחשדנות לבעל שמנהל חיים סודיים, אלא שותפות למעשים מפוקפקים ואלימים, ואף מחוייבות להם הרבה יותר מהבעל. 

ג'ייסון בייטמן, ששב להפגין תצוגת משחק מאופקת ומחושבת, מצליח לשכנע שאב ממוצע הוא האדם הטוב ביותר להתמודד עם פושעים מלחיצים ומאפיונרים עם יד קלה על ההדק. בכל פעם שהקרטל ומשפחת סנל רבים ועומדים להרוג את זה זה, מיומנותו של מרטי כהורה נכנסת לפעולה. הוא מברר "מי התחיל", מוריד את רמת הטנטרום ומציע איך כולם יכולים להתחלק ו"לשחק יחד". 

ג'וליה גארנר על העונה השנייה של אוזרק

אבל עם כל הכבוד לסדרות על גברים רגילים שהופכים לפושעים, העונה הנוכחית שייכת לנשים של הסדרה. אי אפשר להסיר את המבט מליני, שחושפת קור רוח והכרה ברגשות הסותרים שעולים בה מסיטואציות שמטלטלות ומפתות אותה כאחד. ג'נט מקטיר (שכיכבה לאחרונה גם ב"גסיקה ג'ונס") מאיימת בדמותה של הלן, עורכת הדין של הקרטל. מבט אחד של ליסה אמרי, המגלמת את דרלין סנל, מספיק כדי להבין ממי באמת צריך לחשוש. ולצד נבחרת השחקניות המוכשרות הזו, הנשק הסודי של אוזרק היא ג'וליה גארנר. היא מסתמנת כשחקנית המהפנטת של השנים האחרונות עם תפקידים ב"האמריקאים "ו"מטורף", ומפיחה רגש נחוץ בעלילה ואמפתיה בקרב הצופים עם דמותה של רות לנגמור.

אף שעל הנייר הסיפור שבלב אוזרק נשמע פשטני ולמרות שחסרה בה מורכבות וגם ניצוץ של נועזות, מה שמונע ממנה להפוך לסדרה מצוינת באמת, הביצוע שלה יעיל וממזרי. עוד בפתיח של כל פרק נשתלים בלוגו סמלים הרומזים על מה שעתיד להתרחש בעלילה. לעתים קרובות נדמה שכל הסיפור גלוי מראשיתו ושאפשר לחזות מה יתרחש. אלא שאוזרק טווה ביעילות רגעים קטנים שזורעים בלבול, ומספקת שיאים רצופים של תהפוכות ומתח לכל אורכה.

תגיות:

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ