בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הקפיטל, גרסת המחזמר

מה חשוב יותר: נאמנות ליצירה המקורית או הצלחה כלכלית? העונה הנוכחית בברודוויי משופעת בהפקות שיזמו יורשי עיזבונות, למשל של האחים גרשווין

תגובות

על פי כל הדיווחים, ג'ורג' ואיירה גרשווין מעולם לא שקלו לשלב את שם המשפחה שלהם בשם יצירתם המפורסמת ביותר, האופרה "פורגי ובס" מ-1935. אך יורשיהם מחזיקים בידיהם עוצמה אדירה, ובשנות ה-90, בניסיון להפוך את האופרה בת ארבע השעות ללהיט רב-שנתי ורווחי, הם קראו ליצירה בשם "פורגי ובס של האחים גרשווין". ביום חמישי בשבוע שעבר, אחרי שנים של ניסיונות מקרטעים, עלתה בברודוויי בכורת המחזמר המעודכן הזה, כחלק ממבול שוטף של יוזמות אגרסיביות, פרי מאמציהם של יורשיהם של יוצרים מתחום המחזמר.

העונה הנוכחית בברודוויי בולטת בשפע ההפקות שיזמו מנהלי עיזבונות, ומעידה על פריחתם של יורשים ועל חיבתם של הצופים לאמות מידה גבוהות של שירים. היורשים מעורבים יותר ויותר בניסיונות להפיק הצגות רווחיות מהעיזבונות שירשו: דוגמה עכשווית נוספת היא הטיפול היסודי שהעניקה המפיקה לייזה לרנר למחזמר שכתב אביה, אלן ג'יי לרנר, "On a Clear Day You Can See Forever", לברודוויי המודרנית (ההפקה זכתה לביקורות שליליות ברובן). הארגון המייצג את עיזבונם של ריצ'רד רוג'רס ואוסקר המרשטיין, אישר לא מכבר הפקת גרסה בימתית למחזמר הטלוויזיוני של השניים, "סינדרלה", הצפויה לעלות בברודוויי בעונה הבאה.

עיזבונות גרשווין מתכננים להעלות במארס מחזמר נוסף בברודוויי: "Nice Work if You Can Get It" (כשם שיר מפורסם של האחים גרשווין), בכיכובו של מאתיו ברודריק. זהו ניסיון להשתמש בדמויות ובשירים ממחזמר ישן ("!Oh, Kay", מחזמר משנות העשרים על מבריחי משקאות שהאחים חיברו את שיריו) וליצור מהם מחזמר טוב יותר, הכולל שירים נוספים של האחים. העיזבונות כבר ניסו ב-2001 לעבד את "!Oh, Kay" בפסטיש ושמו "They All Laughed", אבל ההפקה נקלעה למבוי סתום לאחר ביקורות מעורבות כשעלתה בבית האופרה גודספיד בקונטיקט.

 

הטקסט המעובד מחדש ל"פורגי ובס" בגרסת ברודוויי - אך לא השירים - יעוגן מן הסתם בזכויות יוצרים חדשות ויהיה אפשר לעשות בו שימוש בזיכיון. נאמני העיזבון אומרים שפוטנציאל ההכנסה מהזכויות החדשות תלוי בכך שהמחזמר בברודוויי יהיה להיט שמפיקים ירצו להפיק שוב בעתיד.

מאחר ש"Nice Work" היא הצגה חדשה, עיזבונות גרשווין יוכלו ליהנות מזכויות יוצרים חדשות וארוכות טווח, בעוד שהזכויות ל"!Oh, Kay", ההצגה המקורית מ-1926 יפוגו בסוף 2021 (עיזבונות גרשווין מרוויחים כיום כמה מיליוני דולרים בשנה, לדברי הנאמנים).

יורשי גרשווין יצרו בעבר הצגות פסטיש (המורכבות משירים הלקוחים מהצגות שונות) שהכניסו מיליונים, ובהן "My One and Only" (1983) ו"Crazy for You" (1992), שזכתה בפרס טוני למחזמר הטוב ביותר. הם גם העניקו לא מכבר היתר לריוויו מוסיקלי חדש משירי גרשווין, "S Wonderful'", שהועלה בתיאטרון בקווינס בנובמבר.

מחלוקת עזה

אך החלטות מנהלי העיזבון בכל הנוגע ל"פורגי ובס" עוררו מחלוקת עזה. יורשי גרשווין - בעיקר אחיינים ובני אחיינים של ג'ורג' ואיירה, שאין להם ילדים - ביקשו ליצור את "פורגי ובס" בגרסה מתאימה לברודוויי, שמפיקי מחזמרים אחרים בכל העולם ירצו לרכוש את הזכויות לה, וכך קיוו להרוויח מיליוני דולרים בטרם יפקע תוקף הזכויות על השירים המפורסמים ב-2030.

מתוך מחשבה זאת הם הורו לקצץ את האופרה כמעט בחצי, ואישרו להכניס בה שינויים, לרבות סצנת פיוס בסוף (העגלה של פורגי, הרתומה לעז, איננה; הוא הולך בעזרת מקל הליכה, ורגליו נתונות בסד). אם הכל יפעל כשורה, הם מתכננים להפיק גם סרט. "מאחריותנו לוודא ש'פורגי ובס' לא יעלה אבק בעליית הגג; מוטל עלינו להציג אותו לדורות חדשים ולהכניס כסף למשפחות", אומר ג'ונתן קיידן, בן שלושים ושמונה, מנהל בכיר בתחום המדיה הדיגיטלית, שסבתו הייתה אחותם של ג'ורג' ואיירה, ושכיום משמש נאמן בעיזבונו של ג'ורג'.

באוגוסט תקף סטיבן סונדהיים, מלחין ופזמונאי, כמה מהשינויים האמנותיים שהוכנסו באופרה, ולא מכבר הפנה את הביקורת שלו ישירות כלפי "עיזבון גרשווין תאב הבצע". סונדהיים סירב למסור את תגובתו בעניין, אך אמני תיאטרון אחרים אומרים שניהול העיזבון מעורר דאגה רבה לגורל מורשתם של היוצרים.

אי-פי

"אני חושב שאנחנו, מלחינים וכותבים, צריכים להשאיר הנחיות מדוקדקות לניהול העיזבון שלנו, ולהגן על יצירתנו", אומר ג'ון קנדר, מלחין בן שמונים וארבע שכתב יחד עם פרד אב את המוסיקה להצגות שהיו ללהיט בימתי וקולנועי כגון "קברט" ו"שיקגו". כמה מנאמני גרשווין - וכן מנאמני עיזבונותיהם של לרנר וברטון ליין, המלחין של "On a Clear Day You Can See Forever" - הכחישו שהמניע העיקרי שלהם הוא כסף. עם זאת הם לא התביישו לומר שהכסף הוא אחד הגורמים, והגדירו את עצמם "מנהלים בעלי אוריינטציה עסקית" ולאו דווקא קובעי טעם אמנותיים.

"אף פעם לא הרגשתי שאנחנו מוכשרים להיות מפיקים, אבל מפעמים בנו דחפים של מפיקים - כמו מפיקים אנחנו רוצים להעלות את ההצגות לבמה, ואני מונע מדחף להרוויח כסף", אומר מייקל סטרנסקי, לשעבר מנהל בחברת בנייה וכיום מכהן בחבר הנאמנים של עיזבונו של איירה גרשווין (אביו היה אחיה של אשתו של איירה).

מנהלי העיזבון רשאים להחליט למנוע הפצת הזכויות בכלל, או להציב תנאים המעוגנים בחוזה לשחקנים, לבמאים, לעיבודים מוסיקליים ולמרכיבים אמנותיים נוספים. עוד ועוד עיזבונות מבקשים להציב תנאים רבים ככל האפשר לנוכח פריחת התיאטרון הניסויי המדגיש את חזונו של המחבר, והמפיקים מעניקים אישורים מעטים ככל האפשר לטובת השליטה האמנותית. העיזבונות אינם מחויבים לגלות את התנהלותם הכספית בפומבי, והמבנה של עיזבונות התיאטרון המוסיקלי משתנה, וכמוהו גם ההמחאות הסדירות הנרשמות לפקודת היורשים.

למתוח גבול

כשמנהלי העיזבון אינם מרוצים מגרסה מחודשת כלשהי, הם אינם יכולים למנוע את העלתה, אבל הם רשאים למנוע את הארכת תוקף הזכויות, וכך להגביל את משך חיי ההצגה. לדוגמה, חברת רוג'רס והמרשטיין - שנרכשה בידי תאגיד הולנדי ב-2009 - סירבה להאריך את הפקת הסטודנטים הבלתי נשכחת של אן בוגרט ל"דרום פסיפיק" באוניברסיטת ניו יורק ב-1984, שעלילתה הועברה למרפאת השיקום של חיילים נפגעי הלם קרב.

"הקונצפט שלה היה מרתק והוא הוצג בפני מנהלי העיזבון", משחזר נשיא הארגון, תיאודור צ'אפין, "אבל ההפקה הסתכמה בסופו של דבר בכך שנלי פורבוש, בכתונת משוגעים, חזרה שוב ושוב על המשפט ‘אני מאוהבת' במשך חצי שעה".

בפרויקט "סינדרלה" בברודוויי, ארגון רוג'רס והמרשטיין מקווה ליצור להיט חדש ורווחי שיתווסף לקטלוג יצירותיהם של כותבי השירים לאחר מותם (מחזות הזמר של צמד היוצרים מכניסים כיום יותר מעשרה מיליון דולר בשנה). צ'אפין אומר שנתן לדגלס קרטר בין אישור להכניס שינויים מקיפים בטקסט של "סינדרלה", ולעדכנו כך שהגיבורה תהיה אסרטיבית יותר, משום שהוא בוטח בבין ובמפיקים.

"הצגה ישנה ומוכרת יכולה להרתיע את צופי ברודוויי", אומר צ'אפין. "אבל מצד שני אי אפשר להרחיק עד כדי פגיעה בלב ובנשמה של היצירה המקורית".

 

מארק ג' גרשוויין, בנו של אחיהם של ג'ורג' ואיירה, ארתור, סוכן בורסה לפי הכשרתו, אומר שהוא נוקט "גישה יזמית" ליצירתם של האחים, ומתיר הפקות ניסיוניות של "פורגי ובס" כמו זו המתרחשת בלוס אנג'לס לאחר רעידת אדמה (שפורגי נוסע בה על אופנוע, לא פחות ולא יותר). הוא אומר שימתח את הגבול בנקודה כלשהי, למשל אם מישהו יציע להפיק את האופרה בגרסה לבנה בלבד.

הוא ועמיתיו הנאמנים עבדו שנים בניסיון ליצור גרסת מחזמר ל"פורגי ובס", וההפקה של הבמאי טרוור נאן שעלתה בלונדון ב-2006 הייתה קרובה להצלחה. אך ההפקה הזאת סבלה מהיעדר כוכבים מרשימים, ומהשימוש בטקסט מהיצירה המקורית מאת דיבוס הייוורד, שכתב את הטקסט לאופרה וחיבר את מילות השירים יחד עם איירה גרשווין. הגרסה החדשה בברודוויי, לעומת זאת, כוללת דיאלוג חדש מאת סוזאן לורי פארקס, מחזאית עטורת פרס פוליצר, ובתפקיד בס תככב בה אודרה מקדונלד, שזכתה ארבע פעמים בפרס טוני.

המקור תמיד יישאר זמין להפקות אופראיות, מציין מארק גרשוויין, "אבל אין פירושו של דבר שהוא צריך להיות פריט מוזיאוני".

מאנגלית: אורלי מזור-יובל



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו