בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

אחרי 40 שנה, "מגרש השדים" בגרסה בימתית

היוצרים מצהירים כי במרכז יעמדו שאלות של אמונה ולא מרכיבי האימה החזותיים, אבל גם מודים שהמוניטין של הסרט המסויט לא יזיקו

תגובות

פסל מושחת של מריה הקדושה. גרם מדרגות חיצוני תלול ומבשר רעות. נערה שראשה מסתובב סיבוב מלא ומפיה נפלט חומר ירוק, סמיך ולא נעים. אלה כמה מהמרכיבים החזותיים המטרידים של "מגרש השדים", סרטו המרשים ומעורר הסיוטים של ויליאם פרידקין מ-1973 על ילדה שדיבוק רע ומרדני משתלט על גופה. אף אחד מהם לא יופיע בגרסה הבימתית של "מגרש השדים", הצגה שתועלה בבכורה בתיאטרון "גפן פלייהאוס" בלוס אנג'לס בחודש הבא.

"הדרך הגרועה לעשות את זה תהיה לנסות לשחזר את הסרט", אומר ג'ון פילמאייר, שעיבד את "מגרש השדים" לבמה על פי ספרו של ויליאם פיטר בלאטי מ-1971, שגם הסרט מתבסס עליו. "אין טעם לעשות הצגה שהעיקר בה יהיה למצוא דרך לסובב את הראש של איזו ילדה על הבמה".

מאחורי הקלעים של הקרב על נשמתה של ילדה מצוי מאבק בקנה מידה קטן יותר, מאבק אמנותי ולא תיאולוגי. האם תוכל הצגה עטורת כוכבים, שיש לה דנ"א משותף עם סרט אימה מצליח, להרוויח מהקשר הזה ובו בזמן להתנער ממעמסת אביה הקולנועי? ואם כן, האם תוכל לבסס את מעמדו של התיאטרון בלוס אנג'לס כמקור לעבודה בימתית חדשה? האם היא בכלל תהיה מפחידה?

הפקת "מגרש השדים" של תיאטרון גפן, בבימויו של ג'ון דויל, עלתה אתמול בהצגות טרום בכורה. עם שחקניה נמנים ברוק שילדס בתפקיד השחקנית והאם המיוסרת כריס מקניל (שבסרט גילמה אלן בורסטין), וריצ'רד צ'יימברלין בתפקיד הכומר המגרש את הדיבוק, מרין (בסרט גילם אותו מקס פון סידוב).

וכמובן, אין סיפור על "מגרש שדים" בלי מעט מוזרות. פילמאייר, שעסק בסוגיות של אמונה ודת מאורגנת במחזהו "Agnes of God" ("אגנס של אלוהים", שהעיבוד הקולנועי שלו מ-1985, לפי תסריט של פילמאייר, נקרא בארץ "סיפורה של אגנס"), אומר שפנו אליו "כמה אנשים" בבקשה שיכתוב מחזה שיתבסס על "מגרש השדים" של בלאטי. לאחר שקרא שוב את הספר והחל לראות בו "סיפור על אנשים במשבר אמונה", אומר פילמאייר, התברר לו שהאנשים שפנו אליו אינם מחזיקים בידיהם את הזכויות לעיבוד הספר לתיאטרון. פילמאייר נפגש עם בלאטי, שלדבריו נתן לו אישור להתחיל לעבוד.

המחזה, שפילמאייר מתאר במלים "מחקר באמונה", עדיין מתמקד בכריס מקניל ובבתה רדופת השדים רייגן; במרין, הכומר המבוגר; ובדמיאן קארס, כומר צעיר יותר שאמו מתה לא מכבר, והוא אינו בטוח שיישאר בתחום הכמורה. לדברי פילמאייר, הוא הוסיף פרטים לספר, באישורו של בלאטי. אצלו, למשל, כריס מככבת ב"קומדיה קלילה" בזמן שהדיבוק משתלט על רייגן. "זה יוצר אירוניה", הוא אומר, "העובדה שהאופל הזה נכנס לחייה של אישה שידועה בתור דוריס דיי של 2012".

בלאטי מצדו מסר, כי הוא שמח שבחר בפילמאייר לכתוב את המחזה, ושהוא "עשה עבודה מצוינת ולכד את המהות האמיתית של הרומן, את המסתורין ואת האמונה". הבמאי דויל, שביים אופרות כגון "מדאם בטרפליי" והפקות של "סוויני טוד" ו"Company" של סטיבן סונדהיים, אמר בראיון טלפוני מלונדון כי כשהוצע לו המחזה הוא ציפה להיתקל בראשים מסתובבים ובמרק אפונה - אבל הופתע לטובה כשגילה שהמחזה שכתב פילמאייר מציג שאלות מהותיות יותר על טוב ורע, "כמו בכל סיפור מוסר: האם הטוב מנצח בסוף? ומה המחיר של ניצחון הטוב?"

דויל ופילמאייר כבר גיבשו החלטות מסוימות: צוות השחקנים של ההצגה יהיה מצומצם, כתשעה איש, והם יישארו על הבמה כל הזמן. את דמות הנערה רייגן תגלם שחקנית בוגרת, אמילי יטר. לדברי דויל, הם החליטו לבטל את ההפסקה ולהציג את "מגרש השדים" ברציפות, כמערכה אחת. "אם רוצים ליצור מתח בקהל באולם תיאטרון", הוא אומר, "אי אפשר לתת לו לצאת החוצה". דויל אומר שאחד העקרונות היסודיים של ההפקה התיאטרלית היה לשלב בהצגה מרכיבים מהמיסה הקתולית ומטקסי דת נוספים. "אני מנסה לשים הכל במקום אחד, כאילו זה קורה סביב המזבח, אם תרצו". אך כבמאי שאוהב לקבל חלק מההחלטות תוך כדי חזרות, הוא מסרב להוסיף פרטים.

ברוק שילדס, אחרי יום אחד של חזרות, מספרת: "כולנו פערנו את הפה כשהוא אמר: ‘כבר עשרים שנה אני לא מתחיל את העבודה בקריאה סביב השולחן, אז חשבתי שפשוט נתחיל ונקפוץ למים'".

מפיקי "מגרש השדים" הזמינו גם את טלר, החבר השותק בדרך כלל בצמד הקוסמים פן וטלר, לשמש יועץ קריאטיבי. טלר אומר שלא התבקש לעצב פעלולים מיוחדים להצגה: "היה ברור שאם נעשה את זה, ניצור ציפייה שההצגה תהפוך למין מופע קוסמים". אז מה הוא עושה בעצם בהפקה? "האסתטיקה של ההצגה היא שהכל קורה במחשבות", הוא אומר. "בשלב מסוים אולי אוכל לעזור לזה לקרות באופן קצת יותר גלוי לעין".

העובדה ש"מגרש השדים" מלווה בהמולה תקשורתית גדולה בשל מורשתו הקולנועית, ובו בזמן מבקש מהצופים לשפוט אותו כשלעצמו, עשויה להתקבל כסתירה. פילמאייר לא חושב שהשימוש בפרסום הזה הוא פסול. "זה טבעם של עיבודים כאלה, ואני מקווה שזה יעזור לנו".

כמי שראה את הגרסה הקולנועית של "מגרש השדים" בהקרנתו המקורית, פילמאייר מספר כי השמועה כי צופים התעלפו בסרט, ואף גרוע מזה, אינה סתם אגדה אורבנית אלא אירוע ממשי שהוא ראה במו עיניו. אולי יש כאן איזה רמז לאסטרטגיות אפשריות לקידום ההצגה, אם השיטות הקונבנציונליות לא יישאו פרי?

"אולי באמת נביא מישהו שיתעלף בקהל בערב הבכורה" הוא אומר. "זה יותר פשוט מאשר להקיא".

מאנגלית: אורלי מזור-יובל



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו