פסטיבל "מסרחיד" לתיאטרון בשפה הערבית נפתח בעכו

בין שש ההצגות בתחרות נמצאת "למה?" של עאדל אבו רייא, על פלסטיני שנפצע לאחר שנכנס לישראל בדרכים לא חוקיות וננטש על גבול הרשות הפלסטינית

ציפי שוחט
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
ציפי שוחט

פסטיבל "מסרחיד" להצגות יחיד, הפסטיבל היחיד לתיאטרון בשפה הערבית, נפתח היום (שלישי) בעכו, ויימשך עד ה-19 ביולי. את הפסטיבל מפיק המרכז לתיאטרון עכו. מנהלי התיאטרון – מוני יוסף, סמדר יערון וחאלד אבו-עלי – מדגישים את ייחודו של הפסטיבל כאירוע המשקף את העשייה המקומית של יוצרים פלסטינים-ישראלים בתחום אמנויות הבמה, וככזה הנותן במה "להידברות ולהיכרות בין תרבויות", כדבריהם. חלק מההצגות יועלו עם תרגום לעברית. מייסד הפסטיבל, האמן והעיתונאי אוסמה מסרי, משמש גם כמנהלו האמנותי יחד עם חאלד אבו-עלי.

שש הפקות המקור שישתתפו בתחרות מבטאות את מצבה של החברה הערבית בארץ – החל מהשפעת הכיבוש על חיי הפרט והמשך בקודים תרבותיים-חברתיים המקשים על חייו של הפלסטיני. "למה?", שכתב וביים עאדל אבו רייא עם השחקן ח'אלד מאיר, עוסק בצעיר פלסטיני שמגיע לישראל בדרך לא חוקית ונפצע בתאונה. לאחר שהוא מקבל טיפול בבית חולים ישראלי, הוא ננטש על גבול הרשות הפלסטינית.

ההצגה "טווח הפספוס"צילום: אברהים סקאלרה

"בנברוואר" הוא שם העט של צעיר בדואי שאינו מסוגל להתמודד עם החרבה המקיפה ומסרסת אותו, במחזה שכתבו איסי ממנוב וקאיד אבו לטיף. לטיף גם משחק בהצגת היחיד הזו. המחזה "יאפא שלי", שכתבה אורנה עקאד ובו משחקת נג'ם בסול, מתאר מסע שעושה האג'רה לביתה ביפו, שנלקח ממנה לפני יותר מ-60 שנה. מחזה אחר, "בצל האח", שכתבו פאולה וונפיק ופרנסואה אבו סאלם ז"ל,  מספר על שוער בבית חולים לחולי נפש שאחיו התאבד, וסיפורו מובא דרך טקסט המבטא דיכוי, כוח ועדריות.

עוד בהצגות התחרות: "פאן טאזיה" שכתב חוסאם ג'ויליס, שגם משחק בו; ו"מטווח הפספוס" שכתב וביים שרדי ג'בארין, ומשחק אברהם סאקאללה. לצד שש ההצגות בתחרות יועלו הצגות אורחות, ובהן הצגות בשפה העברית: "סבתא דייאלי" מאת רועי רשקס והשחקנית מורן מרואני; ו"iv  כן או ivלא" מאת איריס הרפז ובביצועה.

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ