בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

בחזרה למנדט

"הרפתקה בחולות", המפגישה ילדה תל אביבית בת זמננו עם ילד משנות ה-40, פחות דידקטית מהספר שעליו היא מבוססת

תגובות

המחשבה על חזרה במנהרת זמן דמיונית תמיד מצליחה להקסים. מי מאתנו לא דימיין עצמו חי בתקופה אחרת, במציאות שונה, בונה חיים אחרים. יוצרים רבים עשו באלמנט הזה שימוש דרמטי, שבחן את השאלה אם אפשר - דרך החזרה לעבר - לשנות את העתיד הידוע. המחזה "הרפתקה בחולות", המפגיש בין ילדה בת ימינו לבין ילד מתקופת המנדט הבריטי, מתעתע בין העבר להווה באופן קצת שונה ויוצר תחושה של רצף זמן דינמי.

המחזה, שמעלה בימים אלה תיאטרון אורנה פורת, מתבסס על ספרם של איריס ארגמן ואלכס פז, שיצא לאור לפני כשלוש שנים (הוצאת מטר), עם חגיגות ה-100 לעיר תל אביב. העיר תופסת מקום מרכזי בעלילת הספר, המדגיש את ההבדלים הרבים בהווי החיים בה בין שנות ה-30 של המאה הקודמת לימים אלו. הספר אף נחתם בנקודות ציון בתולדות תל אביב. טוב עשו המחזאיות, שלומית ארנון בר-לב וליאת פישמן לני, שהתרחקו בעיבודן מהדידקטיות ההיסטורית הזאת ובחרו בהדגשת המוטיבים האנושיים המשותפים לילדים אז והיום.

הספר, והמחזה בעקבותיו, מגוללים את סיפורה של ענבר, ילדה תל-אביבית בת 10, המוצאת גזיר עיתון ובו מודעה מילד בשם אורי המחפש "חבר לעט" - מושג שנשכח בימינו. היא מחליטה לענות ולהפתעתה מקבלת מכתב תגובה, מנוסח בשפה רהוטה. תוך כדי ההתכתבות מגלה ענבר את פערי הזמנים שביניהם. הקשר המיוחד שנוצר בין הילדים מוביל למפגש ביניהם בתקופת המנדט, וענבר אף מצטרפת למבצע של החבורה הסודית של אורי הנאבקת בשלטון הבריטי. עלילת המחזה מתרחשת ב-1947, ערב הכרזת כ"ט בנובמבר. כמו כן שילבו הכותבות את ענבר בחבורת ילדים של ימינו, במקביל לחבורתו של אורי. השינויים הללו מחדדים הבדלים בין התקופות, אך גם מדגישים את הבעיות הדומות שבהן מתחבטים הילדים.

כפיר בולוטין

הבימוי, אף הוא של ארנון בר-לב, מצליח להעביר את רוח הזמנים. אותם השחקנים מגלמים את ילדי החבורות בתקופות השונות. יעל איתן, שזכתה השנה בפרס התיאטרון הישראלי לשחקנית המבטיחה של השנה, מגלמת את ענבר בחן רב, תוך הדגשת הסערה הפנימית שבה. לצדה טלי בן-יוסף, בתפקיד חברתה הטובה, מספקת את הנופך הקומי להצגה. אסתי קוסוביצקי מגלמת את סבתה של ענבר, בתפקיד קטן אך רב חשיבות.

האלמנט הבולט שבו השתמשו המחזאיות הוא הדגשת הפערים הטכנולוגיים בין ילדי התקופות. אם בספר ענבר היתה צריכה להסביר לאורי מה זה מסנג'ר או איי-סי-קיו, הרי במחזה, כמה שנים לאחר מכן, אפליקציות בסמארטפונים כבר ממלאות תפקיד בעלילה. גם אם זה נראה לעתים מוגזם מעט - למשל כאשר משחק "טוקינג טום" עוזר לענבר מול השוטר הבריטי שלא מבין מי מדבר כמוהו - לרוב סיפקו הקטעים הללו את עיקר העניין בקרב הילדים בקהל.

נקודות החולשה במחזה התבטאו בחדירה של טון דידקטי, כאשר ענבר מפיקה לקחים מהתנהגותו של אורי ומהערבות ההדדית שהיתה עדה לה בתקופתו. גם ההקשרים האישיים-משפחתיים שענבר מגלה בפעילותו של אורי נראו לעתים מרחיקי לכת. עם זאת, ההצגה - המיועדת לגילאי 9-13 - מצליחה לשמר את ייחודיות הספר בכך שאינה עונה על כל השאלות המתעוררות על חילופי הזמנים ומשאירה לקהל נופך של מסתורין. במקום ניתוח ברור היא מציעה הזדמנות להרגיש ולחשוב.

"הרפתקה בחולות". תיאטרון אורנה פורת. מחזה: שלומית ארנון בר-לב, שגם ביימה, וליאת פישמן לני; מוסיקה: איסר שולמן; שחקנים: יעל איתן, טלי בן יוסף, אסתי קוסוביצקי, ניב פטל, ציון אשכנזי, דני איסרליש, גיא הירש. פסטיבל ירון במוזיאון תל אביב, 6.10



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו