עודד קוטלר: למה המחליף של יעל גרמן בהרצליה סגר את התיאטרון? ככה - תיאטרון - הארץ

עודד קוטלר: למה המחליף של יעל גרמן בהרצליה סגר את התיאטרון? ככה

לא איכות ההצגות, גם לא הגירעון. המנכ"ל בפועל של אנסמבל הרצליה על השרירותיות בסגירת תיאטרון

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
עודד קוטלר

מבקר התיאטרון מיכאל הנדלזלץ כתב דברי שבח על ההצגה "לילה טוב, אימא" שהועלתה בתיאטרון אנסמבל הרצליה, בשיתוף עם תיאטרון חיפה. בין השבחים הוא הבליע משפט או שניים שאומרים (אינני מצטט) כי אילו האנסמבל היה מפיק עוד הצגות טובות כגון זו אולי לא היו סוגרים אותו. במלים אחרות, טוב שסוגרים תיאטרון שלא כל הצגותיו עומדות בסטנדרטים של "לילה טוב, אימא". כך יצק המבקר שמן על גלגלי הסגירה של התיאטרון ולמעשה הצדיק את מעשהו של ראש העיר.

כמי שנדמה לו שהוא יודע על מה סוגר ראש העירייה את האנסמבל, אין לי אלא להרגיע את המבקר: אין לחשוד בראש העירייה שישב עם עצמו ותהה על איכות העבודה היצירתית של התיאטרון ואמר לעצמו, כאחד מקיסרי רומי העתיקה: "לא!!! הם לא טובים, נסגור!!!" והפנה את אגודלו כלפי מטה כדי להורות על חיסול. לעניות דעתי גם אין קשר בין מצבו הכספי של התיאטרון לסיבת סגירתו. התיאטרון מעולם לא זכה לתקציב האלמנטרי הראוי כדי להתקיים כמוסד יצירתי/יצרני צנוע להחריד אך ראוי להיקרא תיאטרון. כשקיבל את בית האזרח המשופץ לשימושו, לא היו במקום אמצעי תאורה, הגברה וקול, מזגנים ועוד. כששאלו אנשי התיאטרון איך אפשר לעבוד בתנאים כאלה נענו שיוציאו על כך מכספי התקציב השוטף, קרי: מהוצאות ההפקה וההרצה. כך נראתה נדיבות הפרנסים כבר מתחילת הדרך. יעידו על כך המייסדים. עד עצם היום הזה חייב התיאטרון מאות אלפי שקלים לחברה לפיתוח הרצלייה והחוב הזה, למשל, משולם גם הוא מהתקציב השוטף.

האנסמבל עבר משבר ניהולי וכספי בסוף 2012. נתבקשתי למלא את מקומו של המנהל הפורש כדי להמשיך את פעילותו השוטפת של התיאטרון. חשתי צורך עמוק להתגייס למשימה הזאת ולו רק כדי שהתיאטרון יישאר פתוח. נאמר לי שהתיאטרון מאוזן, למעט חוב ישן אך מבוקר ומטופל של כמיליון שקלים. ימים אחרי שנכנסתי כממלא מקומו של המנכ"ל הפורש (רשמית, עד היום אני בגדר ממלא מקום) התברר להפתעת העירייה, ראשת העירייה וגזברה, שקיים גירעון של 1.2 מיליון שקלים שחמק מעיניהם הבוחנות. הוכנסתי למיטה חולה שאיש מבין האחראים לא ידע עליה ולא הזהיר אותי מפניה. ביקשתי להפסיק את כהונתי אלא אם כן יימצא פתרון מיידי לגירעון שנחשף לפתע. ובקצרה, אחרי לבטים קשים החליטה ראשת העירייה יעל גרמן להעניק לתיאטרון 1.5 מיליון שקלים לכיסוי חלקי של הגירעון המצטבר. שוב נותר חוב ישן של כמיליון שקלים.

קוטלר. להיכנס למיטה חולהצילום: דודו בכר

במקביל, החל בינואר השנה התחלתי בפעולות שיקום, ייעול והחייאה של התיאטרון. תהליך ההבראה החל ברגל ימין. היום, אחרי שלושה חודשים ראשונים של התהליך, ברבעון הראשון של 2013, יש סימני התאוששות מעודדים ותקווה גדולה להמשך הצמיחה. מממוצע של 30 צופים לערב טיפסנו ל כ-110 צופים לערב - עלייה של מאות אחוזים. אגב, לאורך כל הדרך שמעתי מפי יעל גרמן, ובפני אנשי הדירקטוריון, רק דברי שבח על הניהול האחראי והשקוף, על רוח העשייה והצניעות של העוסקים במלאכה.

בתוך כל זה החליט ראש העירייה, המחליף את יעל גרמן עד הבחירות באוקטובר, לסגור את התיאטרון. הצעתי את ראשי ובלבד שהתיאטרון יישאר פתוח ופעיל. לא נעניתי. הדירקטוריון של התיאטרון שמע על הצעת הסגירה של ראש העיר ולא פצה פה. איש לא דרש דיון מעמיק, התייעצות עם שרת התרבות וגם לא, חלילה, בדיקה עם החתום מטה.

ולכן, לשאלה מדוע סוגרים את האנסמבל התשובה היא, כנראה - ככה.

הכותב הוא מ"מ המנכ"ל של תיאטרון הרצליה

תגיות:

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ