מנהלי התיאטראות זועמים: ביטול “ישראדרמה” הוא הדרה של התיאטרון הממסדי - תיאטרון - הארץ

מנהלי התיאטראות זועמים: ביטול “ישראדרמה” הוא הדרה של התיאטרון הממסדי

במכתב לשרת התרבות מוחים מנהלי התיאטרונים על איחוד המסגרות “חשיפה בינלאומית” ו”ישראדרמה”, שאמורות להציג לעולם את יבול התיאטרון הישראלי, וכועסים על ריבוי הצגות הפרינג’

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
תמר רותם

"החזירו את ישראדרמה לבמאי ישראל". את הקריאה הדרמטית הזו הפנו לפני כשבוע במכתב מנהלי התיאטרונים הרפרטוארים לשרת התרבות והספורט, לימור לבנת, למנכ"לית המשרד, אורלי פרומן ולאגף קשתו"ם (קשרי תרבות ומדע) במשרד החוץ, שבראשו עומד רפי גמזו. במכתב מחו המנהלים נגד החלטת משרד התרבות וקשתו"ם לאחד את שתי המסגרות, "חשיפה בינלאומית" שנועדה להציג ההיצע שעל במות התיאטרון הישראלי וישראדרמה,שנועדה לייצא את המחזאות הישראלית - שבאמצעותן הוצג יבול התיאטרון הישראלי בכל שנה בפני נציגי תיאטראות, סוכנים ובמאים מחו"ל וכיו"ב- למסגרת אחת בשם "חשיפה בינלאומית". מה שנתפש בעיניהם כביטול ישראדרמה והדרה של המחזאים הישראלים. 

מתוך ההצגה "השחף" של אנטון צ'כוב, בתיאטרון "תמונע". תשתתף ב"חשיפה בינלאומית"צילום: גדי דגון

חשיפה בינלאומית אמורה להתקיים בנובמבר, ולמימון לה אחראים משרד התרבות (150 אלף), קשת"ום (200 אלף שקלים) ועיריית תל אביב (50 אלף שקלים). בשבוע שעבר, כאשר נודע על הבחירה ב-14 הצגות – שברובן הן הצגות פרינג' - יצא הקצף. אך נראה כי מורת הרוח הכללית נעוצה במקום אחר. שהאיחוד המדובר בין החשיפה הבינלאומית וישראדרמה אינו הנושא הבלעדי במחלוקת. אלא שהוא מסתיר את הבעיה האמיתית של התיאטרונים הממוסדים, והוא הפניית זרקור ותקציבים ליוצרי פרינג' על פני התיאטרון הממסדי.

ההודעה על האיחוד בין חשיפה וישראדרמה התקבלה כבר בינואר בשנה שעברה. זמן קצר אחר כך נבחרה, לאחר תהליך איתור, מי שהיתה המנהלת האמנותית של תיאטרון "תמונע", לילך דקל-אבנרי למנהלת האמנותית של חשיפה, יצא קול קורא מטעם חשיפה לתיאטרונים וליוצרים להגיש מועמדות, ונבחרה גם ועדה אמנותית שאמורה לקבוע את רפרטואר החשיפה, ולצדו את ההצגות שייבחרו לסימפוזיון, מסגרת בתוך חשיפה שנועדה להצגת קטעים קצרים יותר מתוך מחזות, שלאחריהם יהיה דיון.

עד לאחרונה נשמרה מראית עין של שלווה לגבי אירועי החשיפה. כדור השלג החל להתגלגל לאחר שהשחקנית והמחזאית שרה פון שוורצה, לא השלימה עם העובדה שההצגה עטורת השבחים, "בין העולמות" לפי מחזה שהיא כתבה ושבו היא גם משחקת, לא נבחרה למסגרת הראשית, אלא לסימפוזיון. היא דיברה על כך בערב בשבוע שעבר שבו חולקו פרסים לשחקני והצגות הקאמרי מטעם עיריית תל אביב, וכן במכתבים למנהל התרבות ולגורמים נוספים. השחקנית והמחזאית העלתה שתי טענות משולבות, האחת בעלת אופי אישי, לפיה הובטח לה כי ההצגה שלה תהיה במסגרת חשיפה השנה - טענה בעייתית כאשר יש ועדה אמנותית שבוחרת את ההצגות - וכן טענה כללית יותר בדבר קיפוח המחזאות הישראלית. "כל הסיפור הזה הוא יותר מאבק, איזה תיאטרון יותר נכון ויותר מייצג", היא מסכמת.   "כי אם מסתכלים על כל המחזות שנבחרו – אין פה מחזאות ישראלית בכלל. אם ויתרו על אחד מהם, לפחות צריך לקבוע קריטריונים ולשמור לפחות 50% מהבחירה למחזאות הישראלית. בסך הכל שניהם פסטיבלים חשובים ביותר. וחבל יהיה לוותר על אחד מהם".

האמירות הללו פתחו כעין תיבת פנדורה. מנהלי כל התיאטרונים הרפרטואריים - רק הנהלת “גשר” הודיעה כי המכתב לא על דעתה) - התלוננו במכתבם, כי "שיעור המחזאות הישראלית החדשה ירד מכ-14 הפקות מליאות של מחזות ישראליים חדשים שהועלו בממוצע בפסטיבלים הקודמים לכמעט אפס". לדבריהם הבחירה ב"שני עיבודים למקורות ספרותיים, מחזה אחד חדש ומחזה אחד ותיק, בתוספת לעוד מספר מצומצם של "קטעים" מתוך מחזות חדשים במסגרת סימפוזיון – כל אלה הם בבחינת לעג לרש ואפילו פחות מיציאה ידי חובה! פשוט בושה וחרפה! ". מכתב בעל תוכן זהה כמעט הגיע למשרד התרבות ולקשתו"ם גם מאיגוד המחזאים.

המנהלים מוסיפים כי "סדרה תמוהה ובלתי מוצדקת של החלטות העלימו, שלא לומר גנבו, את פסטיבל "ישראדרמה" מהמחזאים". הם תמהים איך קרא שמחזאים כמו חנוך לוין, ענת גוב ז"ל, דפנה אנגל, יוסף בר-יוסף, שמואל הספרי, אילן חצור, סביון ליברכט, מוטי לרנר, עדנה מזי"א, הלל מיטלפונקט, יהושע סובול, גלעד עברון לא יוצגו ומדוע אין ייצוג לשלושה תיאטרונים רפרטואריים חשובים ומובילים כמו תיאטרון בית ליסין, התיאטרון העירוני חיפה ותיאטרון החאן.

המכתב הביע בין השאר זלזול לניהול האמנותי ולוועדה האמנותית של החשיפה. "לא יעלה על הדעת שבגלל החלטה בירוקרטית של איחוד שני פסטיבלים, או בגלל טעמו של מנהל אמנותי מזדמן, התופעה התרבותית הייחודית לישראל, ואשר זכתה זה מכבר להכרה רחבה בעולם, פשוט תיעלם מן העולם". ולבסוף דורשים להכליל יותר מחזות מקוריים כבר בחשיפה הנוכחית, וכן להחזיר את “ישראדרמה”. “לא יעלה על הדעת שחשיפת הפקות הפרינג' שנוצרות בישראל תבוא על חשבון ותהיה כרוכה בהדרת המחזאים הישראלים מהחשיפה”, כך לדבריהם.

מיקי גורביץ שהוא המנהל האמנותי של החאן, וגם מחזאי ובמאי בעצמו אמר שהוא חתם רק בגלל שהוא רואה באיחוד צמצום של עוד מסגרת שיכולה לקדם את המחזאות הישראלית. רפי גמזו, מנהל קשתו"ם, מגיב לטענות כי ההחלטה על האיחוד נפלה בעיקר בעקבות הסקת מסקנות מישראדרמה ומחשיפה בינלאומית בשנה שעברה."נאמר לנו לא פעם על ידי האורחים שהגיעו, שיש דברים מיושנים, ושהם מחפשים דברים פורצי דרך, ואם מתקבעת דעה כזו יותר קשה לגרום להם להזמין הצגות דווקא מישראל. לכן, במשימה שהגדרנו לוועדה האמנותית, קבענו רעננות וחדשנות.  זו  יכולה להיות הפקה נהדרת של מקבת או ריצרד, אבל ריצ'רדים היו כבר. ומה לעשות שהפרינג' מעורר יותר עניין בחו"ל? גם את זה היה קשה לתיאטרונים לבלוע.

סיבה נוספת שהוא מציין היא הקיצוץ בתקציבים עבור החשיפה הבינלאומית, וכן שהיתה חפיפה לא מוצדקת בין שתי המסגרות שבלבלה את הנציגים מחו"ל. לגבי הדרישה של המנהלים, אמר  כי "זה לגיטימי לערער על ההחלטות. אבל תמיד הקפדנו שלא פקידים ולא דרג פוליטי ייכנס לתחומים ולעשות מכתב שמזמינים לדרג הפוליטי לבוא ולהתערב בתכנים זה רעיון נפסד. הוויכוח צריך להישאר בתוך משפחת התיאטרון". לבסוף,  "במכתב יש ניסיון של דה לגיטימציה של מנהלת אמנותית וועדה אמנותית", כך לדבריו.

לדברי חבר הוועדה הפרופ' שמעון לוי, "האיחוד בין ישראדרמה וחשיפה בינלאומית היה מחוץ למנדט של הוועדה, ואנחנו קיבלנו את ההחלטה הזו כנתון. ברור שהערך היחסי של מחזאות ישראלית יורד. המנדט שלנו היה להציג יצירות מאתגרות חדשניות גם מבחינת האמירה וגם מבחינת האסטטיקה הבימתית זה אומר שאנחנו עוסקים בתיאטרון ישראלי ולא במחזאות ישראלית". 

לוי טוען שהטענות של מנהלי התיאטרונים הן "טענות שווא" וכי הם פועלים כקבוצות לחץ נגד הלגיטימיות של הוועדה, "למנהלים יש אינטרס כלכלי פוליטי ולאידיאולוגיה אין שום קשר".  "כשמנתחים את הרפרטואר שהוצע, כולל סימפוזיונים מסתבר שהייצוג למחזות מקוריים הוא גדול, ויש גם מקום לעבודת דרמטוגיה של עירא אבנרי בשחף או עבודה של הבמאית רינה ירושלמי, ב"המלך עומד למות". . מי אמר שהחלק של בימוי או דרמטורגיה ישראלים לא צריך להישמע?  עבדנו על חשיפה של תיאטרון הישראלי במיטבו", הוא מסכם.

על הדברים האלה חולק יו"ר המועצה לתרבות ואמנות, חיים פרלוק, לדבריו "היו ליקויים קשים מאד בעבודת הוועדה, של חוסר שקיפות וניגוד עניינים". כך למשל לטענתו "שמעון לוי לא לא מטריח את עצמו ויוצא בזמן שהעלו את הבקשה של הבן שלו (יונתן לוי, סדאם חוסין,ת"ר). ועוד ועוד תקלות מנהליות לא פשוטות וכן שאין כללים לאיך נבחרו ההצגות לצפיה". לדבריו, הוא המליץ לוועדת התמיכות של מנהל תרבות להקפיא את התמיכה למכון למחזאות (שדרכו זורמת התמיכה לחשיפה, ת"ר )עד לקבלת תשובות על התנהלות וועדת החשיפה. לדברי פרופ' לוי, וגורמים בוועדה, הוא לא השתתף באופן פעיל בדיונים על בנו.

לילך דקל אבנרי סירבה להתראיין ומסרה: "אנו מקווים שגם האורחים מחו"ל ייהנו ויתרגשו מהצפייה בתוכנית השנה המציגה תיאטרון ישראלי מגוון ומאתגר. במסגרת האירוע יתקיימו השנה מלבד חשיפה למופעים מלאים גם סימפוזיונים ואירועים מיוחדים ביניהם ערב המוקדש למחזאי חנוך לוין, והאורחים יוזמנו להכיר מקרוב יוצרי תיאטרון וותיקים וצעירים מרתקים".

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ