ארגון תיאטרון חדש תומך בהנהלת "חשיפה בינלאומית"

כל זאת לאחר שמנהלי התיאטראות הרפרטואריים טענו שהמסגרת, שתוצג בנובמבר, נוטה באופן מובהק לכיוון הפרינג'

תמר רותם
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
תמר רותם

הפורום החדש, "הארגון למען תיאטרון עכשווי", פירסם בדף פייסבוק שלו מכתב תמיכה בהנהלת "חשיפה בינלאומית". כל זאת לאחר שמנהלי התיאטראות הרפרטואריים טענו שהמסגרת, שתוצג בנובמבר, נוטה באופן מובהק לכיוון הפרינג'.

"לראשונה זה זמן רב, התוכנית מאפשרת לקולות יצירתיים עכשוויים, לאמנים ייחודיים, לקבל את הבמה הראויה להם... החשיפה מאפשרת למבקרים להתרשם באופן רחב מהעשייה בישראל ולהאיר את תחום התיאטרון באופן מורכב", נכתב על ידי חברי הארגון למען תיאטרון עכשווי. "בשנים האחרונות התקיימה התעלמות מהעשייה של היוצרים העצמאיים ומהשיח של התיאטרון העכשווי. עם בחירתה של לילך דקל אבנרי לתפקיד אנו מוצאים שהבחירות השנה מייצגות את המגוון הקיים של זירת התיאטרון".

זו ההתבטאות הרשמית הראשונה של הארגון שהקימו באחרונה יוצרי תיאטרון מהמובילים בעשייה העכשווית והאקספרימנטלית בארץ. בין המקימים היוצרים גם אישים הפעילים בגופים ומוסדות תרבות ובהם גיא גוטמן, מנהל הבית ספר לתיאטרון חזותי בירושלים ויאיר ורדי, אוצר ומנהל אמנותי בתיאטרון תמונע. עוד נמנים עם הגרעין המייסד הדרמטורג והיוצר איציק ג'ולי, המעצבת כנרת קיש, דפנה קרון, עופר רביד ואריה רוזן. "אנו מודעים ללחץ המופעל על הנהלת החשיפה ורואים במהלך זה פעולה פולשנית ולא ראויה. זוהי הפעלת לחץ פסולה של קבוצות אינטרסים אשר פעלו עד היום כמונופול. חוסר הכבוד של קבוצות אלו לניהול ולשיקולים האמנותיים של החשיפה רק מחזק את הצורך בשינוי זה ובשינויים נוספים לעתיד", כתבו מייסדי הארגון שלדף פייסבוק שלו הצטרפו כ-300 חברים בתוך זמן קצר.

איציק ג'ולי, ממייסדי הארגוןצילום: דניאל צ'צ'יק

הרקע למתיחות הנוכחית בין התיאטרון הממוסד ליוצרים העצמאיים היא ההחלטה של מנהל התרבות ואגף קשת"ום במשרד החוץ האמון על קשרי התרבות, על האיחוד של שתי מסגרות שהיו עד כה, "חשיפה בינלאומית" (לתיאטרון ישראלי) ו"ישראדרמה" (שנועדה להציג מחזאות ישראלית בלבד) לגוף אחד. מנהלי התיאטרונים הממוסדים פנו בשבוע שעבר לשרת התרבות לימור לבנת ולרפי גמזו מקשת"ום בטענה שהבחירות של הגוף החדש הדירו מחזאים ישראלים כמו הלל מיטלפונקט עדנא מזי"א יוסף בר יוסף ואחרים, וכן תיאטרונים מרכזיים כבית לסין או גשר. בתוך כך הם הטילו דופי במקצועיות של הנהלת "חשיפה בינלאומית" ודרשו לחזור למצב שהיה קיים. התלהטות הרוחות העידה כי מאבקם הוא על השינוי שחל בחלוקת העוגה התקציבית עם הבחירות החדשות של וועדת החשיפה.

לדברי ורדי וגוטמן, הכוונה היא להקים מעין שדולה לתיאטרון העכשווי כדי לעורר שיח ופעילה בנושא הן בקהילת היוצרים, והן במוסדות התרבות וגופי תרבות. לדברי גוטמן, הארגון קם "מתוך צורך והכרה בפערים העצומים בין התיאטרון בעולם לתיאטרון הישראלי. יש מחסור בפלטפורמות ובתקציבים ליצירה בתיאטרון העכשווי והכוונה היא לקיים חשיבה משותפת ולהציע פתרונות".

"אנחנו מרגישים שהמושג של מחקר, התחדשות וחידוש לא קיים כיום בתיאטרון", מוסיף ורדי. "רוב כספי התמיכות מופנים לתיאטרון הרפרטוארי, ולחינוך לתיאטרון קונבנציונלי. אנחנו לא חושבים שתיאטרון חדשני צריך להישאר בשוליים. לטעמנו זה עניין תרבותי חברתי, שהוא גם אחריות של התיאטרון רפרטוארי. גם עליו מוטלת החובה להשקיע זמן ומחקר בתיאטרון רלוונטי ששואל שאלות אמנותיות, חברתיות ופוליטיות  באופן שהינו מחובר למציאות הישראלית , ולשיח התיאטרלי העכשווי בעולם".

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ