בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הסכם בין הקאמרי לאיגוד במאי התיאטרון מעגן ההכרה במעמדם

ההסכם, ראשון מסוגו בין התיאטראות בארץ, מעלה את סכומי המינימום לבמאים ומבטיח להם, לראשונה, תמלוגים על עבודת הדרמטורגיה במחזות מקוריים

תגובות

התיאטרון הקאמרי ואיגוד במאי התיאטרון (בת"י) חתמו על הסכם להבטחת זכויות במאי התיאטרון. בהסכם הועלו סכומי המינימום לבמאים, והוא מבטיח, לראשונה, תמלוגים על עבודת הדרמטורגיה במחזות מקוריים. כן קובע ההסכם עקרונות לתנאי הפקה נאותים. "ההסכם מבטא את ההכרה ההדדית של הצדדים", אומר רוני ניניו, יו"ר בת"י, "הן בחופש האמנותי של הבמאי והן בצורכי התיאטרון".

בהכירו בדרמטורגיה כמרכיב בעבודת הבמאי, ובהסכמתו לשלם על כך תמלוגים, יוצר למעשה התיאטרון הקאמרי תקדים. "כשמדובר במחזה ישראלי פעמים רבות במאים מלווים אותו משלביו הראשונים ועד שהוא בשל להפוך להצגה", מסביר ניניו. "זו הפעם הראשונה שתיאטרון רפרטוארי מכיר בכך שעבודה זו ראויה לשכר". לדבריו, הדרמטורגיה הנעשית במחזה מתורגם מוגדרת כעיבוד ותיאטרונים מכירים בה. ואילו נעם סמל, מנכ"ל התיאטרון הקאמרי, אומר: "התיאטרון הקאמרי רואה בבמאי שותף מלא לעשייה האמנותית ואנחנו שמחים מאוד לתת לכך ביטוי בהסכם שהוא בעינינו הסכם היסטורי, המעגן את ההכרה שלנו בזכויותיהם ובמעמדם של במאי התיאטרון בישראל".

תומר אפלבאום

אשר לתנאי ההפקה הנאותים שהקאמרי התחייב להם (או "נאותות הפקה", כפי שזה מכונה בהסכם) - אלו כוללים, בין השאר, חדר חזרות ראוי לכל תקופת החזרות ("בלי שיזיזו את צוות ההצגה ממקום למקום", מבהיר ניניו), מספר ימים קבוע של הכנה טכנית, וכן קביעות עקרוניות בנוגע ליציאת ההצגה להצגות חוץ. "לא פעם, לאחר שההצגה עלתה ותפקידו של הבמאי הסתיים למעשה, ההצגה יוצאת לבמות אחרות ואז מונחתים כל מיני שינויים בתפאורה או מוחלפים שחקנים. בהסכם נקבע כי תהיה ישיבה משותפת של הבמאי והתיאטרון לפני שנעשים שינויים, ויחד יוחלט על הפתרון", אומר ניניו. "בשנים האחרונות היתה תחושה שמעמד הבמאים נשחק וברגע שהם גומרים את העבודה, התיאטרון עושה בהצגה מה שהוא רוצה. העיקר בדיאלוג שנוצר הוא שיתוף הפעולה המקצועי והערכי בין המנהל האמנותי של התיאטרון לבמאי. הם שותפים ליצירה התיאטרונית בתוך התיאטרון".

ניניו מציין עוד שהחוזה, התקף לחברים באיגוד הבמאים, הוא הסכם מינימום, וההישג הוא העלאת המינימום. "הצלחנו בעצם להסביר שבמאי רפרטוארי בארץ שעושה בממוצע שתיים-שלוש הפקות בשנה, וזה הרבה, מתקשה להתפרנס".

בשנתיים האחרונות פנה בת"י לכל התיאטרונים, אך רק הקאמרי הרים את הכפפה. "ההסכם מתייחס לעבודה בכל הבמות בקאמרי, שהן מגוונות מבחינת גודלן, וזה נותן לנו בסיס לפתוח עכשיו במו"מ גם עם תיאטרונים קטנים יותר".

כיום מנסים בבת"י לגבש קריטריונים שמתייחסים לבמאים עצמאיים בפרינג', עניין מורכב בהרבה, שכן הבמאי הוא לא פעם גם המפיק, ובהמשך לפנות גם לבתי הפרינג' ולנסות לחתום אתם על הסכמים.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו