עצומה נגד ביטול החשיפה הבינלאומית לתיאטרון

על העצומה, שיזם הארגון למען תיאטרון עכשווי, חתמו כ-400 יוצרים עצמאיים והיום היא תישלח לשרת התרבות

תמר רותם
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
תמר רותם

הארגון למען תיאטרון עכשווי - שבין חבריו הבולטים מנהלים אמנותיים של גופי תרבות בפרינג' ויוצרים עצמאיים, כמו גיא גוטמן מנהל בית הספר החזותי, ויאיר ורדי מנהל פסטיבל א־ז'אנר בתיאטרון תמונע - יזם עצומה שמטרתה להביע מחאה נגד ביטול החשיפה הבינלאומית לתיאטרון. בתוך יומיים חתמו על העצומה קרוב ל-400 יוצרים עצמאיים והיום (א') היא תישלח לשרת התרבות. לדברי הארגון, ביטול החשיפה היא נסיגה לאחור בתחום התיאטרון בארץ, וכי משרד התרבות נכנע לנציגי התיאטרון הרפרטוארי שהביעו התנגדות למתכונת החשיפה 2013, וכי הם פועלים כמונופול המעוניין לשמר את כוחו ולא לקדם את היצירה התיאטרונית בארץ.

ועדה של מינהל התרבות קבעה באחרונה כי יש להפריד מחדש את ישרא־דרמה למחזאות ישראלית וחשיפה בינלאומית יצירת תיאטרון ישראלית, שתי המסגרות שנועדו להציג בפני אנשי מפתח מחו"ל את יבול התיאטרון הישראלי, וכי השנה תפעל ישרא־דרמה, ורק בשנה אחריה – חשיפה בינלאומית לתיאטרון. מינהל התרבות ראה צורך למנות את וועדת הבדיקה, לאחר ששורה ארוכה של מנהלי מוסדות תרבות הביעו תרעומת על מבחר ההצגות שנבחרו להציג במסגרת החשיפה, שנטו באופיים לפרינג'. עוד טענו המנהלים שהחשיפה קיפחה את המחזאים בישראל.

הארגון שקם לפני כשנה לקידום היצירה העצמאית טוען כי החשיפה הבילאומית היא בשביל התיאטרון הישראלי אירוע משמעותי שחורג הרבה מעבר יצוא של עבודות לחו"ל", כפי שנכתב בעצומה. "היא משמשת מקום מפגש לקהילות אמנותיות מהארץ ומהעולם, מקום לדיון והחלפת ידע. לכן היא פועלת ומשפיעה אופן ישיר על התרבות הישראלית".

גיא גוטמן, מיוזמי העצומהצילום: דודו בכר

חברי הארגון מציינים כי החשיפה בשנה שעברה נתנה פתח ליצירה חדשה ולגופים עצמאיים ופורצי דרך ששנים רבות נדחקו לשוליים. הם מזכירים את ההצלחה של החשיפה להביא אורחים רבים אנשי מקצוע מחו"ל שנענו לתוכנית האמנותית וההצלחה בדמות הזמנות לחו"ל של הצגות רבות בעקבות החשיפה.

"יש כעס מאד גדול בין האמנים העצמאיים על ביטול החשיפה", אומר גוטמן. "ביטול החשיפה היא אמירה קשה לכל מי שמתעסק בתחום הזה שאם אתה לא נמצא ברפרטוארי אתה לא ראוי". לדבריו, חשיפה 2013 היתה "צעד קדימה. ציפינו שהתחום יילך ויתפתח. במקום זה יש בלימה וצעד מאד גדול אחורה. אני לא יודע לפי מה הוועדה הגיעה למסקנות שלה שמשמעותן היא נטרול התפתחות התיאטרון בארץ". גוטמן הוסיף כי הוא היה מצפה שמנהלי התיאטרונים הרפרטואריים יחפשו את הבוגרים המוכשרים ואת היוצרים הצעירים והמבטיחים כמו אלה שהציגו בחשיפה. "התפקיד של מנהל אמנותי הוא להיות סייר ולחפש את הדבר הבא בתיאטרון, ולא לייצר סוג של ממלכה סגורה שמקיימת את עצמה ומנסה להתחזק. לתיאטרונים הרפרטוארים בארץ יש תקציב, כוח אדם, כל מה שצריך כדי לקדם את התיאטרון אבל מה שקורה זה מאבק טריטוריאלי. ההשתלחות בתיאטרון הפרינג' מדגימה התנוונות וחשיבה מונופוליסטית שאינה מעוניינת בצמיחה של כוחות חדשים".

גוטמן אף סבור שמינהל התרבות כשל בתפקידו כרגולטור המאזן את השליטה הבלעדית של בעלי אינטרסים וקבוצות כוח. "הנסיגה של משרד התרבות נובעת מרתיעה מסוימת. מלחץ שנציגי הרפרטוארים לא יכעסו", הוא אומר. "הוועדה היתה צריכה לבדוק מה התיאטרונים הרפרטוארים עושים כדי לפתח את העשייה של התיאטרון העכשווי בארץ". לדבריו, יוזמי המחאה מונעים מתחושת אחריות. "אנחנו אמנים שמשמשים גם מנהלים אמנותיים של בתי ספר גופי תרבות. תפקידנו לדאוג לאנשים שמסיימים את בתי ספר ולהבטיח שהזירה לא סגורה ולא מכורה מראש".

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ