התקדמות במגעים בין היוצרים להנהלת פסטיבל עכו בניסיון לפתור את הסכסוך

הוועדה האמנותית של פסטיבל עכו חזרה בה מהחלטתה לקצץ שתי הצגות מהמקבץ של 11 ההצגות המקוריות

מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
תמר רותם

הוועדה האמנותית של פסטיבל עכו חזרה בה מהחלטתה לקצץ שתי הצגות מהמקבץ של 11 ההצגות המקוריות. פרידה שוהם, חברת הוועדה האמנותית, אישרה שהפסטיבל יעמוד מאחורי 11 ההצגות שנבחרו. לדבריה, "יש כרגע דיאלוג עדין עם היוצרים. כרגע אנחנו יוצאים מתוך נקודת הנחה שהפסטיבל יתקיים, וזה מה שחשוב".

המשבר החל לפני כחודשיים, כשהיוצרים סירבו לחתום על החוזים שלהם עם הנהלת הפסטיבל בטענה שהתקציב להפקות אינו מאפשר להם לעמוד בסטנדרטים האמנותיים שהתחייבו להם. בעיקר הם סירבו להתחייב לסעיף המחייב אותם לתשלום שכר של כ-6,000 שקלים לשחקן (לכל ההצגות והחזרות) ולבמאי. סעיף שהוכנס לחוזה בשנה שעברה בעקבות מאבק ארגון השחקנים שח"ם שהצטרף אליו גם ארגון הבמאים בת"י. עיריית עכו הודיעה כי לאחר שהעלתה את התקציב ב–100 אלף שקלים לא תוכל להגדילו עוד, ובעקבות זאת, הפסטיבל הודיע על קיצוץ של שתי הצגות.

בפגישה בין היוצרים, חברי הוועדה האמנותית של הפסטיבל ואלברט בן שלוש מנכ"ל הפסטיבל, שהתקיימה באמצע השבוע בתיאטרון יפו הודיעה הוועדה כי תתמוך ב-11 הצגות והחלה לראשונה לייצג את היוצרים ולנסות להגיע לפתרונות. מנכ"ל הפסטיבל בן שלוש הודיע כי הפסטיבל יקצה 65 אלף נוספים לתקציב ההפקות.

מתוך פסטיבל עכו, 2013צילום: רמי שלוש

בפגישה שהתקיימה באותו יום הציעו היוצרים תוכנית חלוקה חלופית של תקציבי ההפקות שמדגימה יותר מכל ההצהרות את הסולידריות שהתפתחה בין היוצרים. לדברי רועי רשף מליח, "יש כרגע חשיבה מחוץ לקופסה. במקום להעניק תקציב קבוע להפקות לפי גודלן, כבמתכונת הרגילה של פסטיבל עכו, שיחקנו עם התקציב מחדש". הרעיון הוא ליצור קופה משותפת, ולחלק את הכסף בין היוצרים לפי הצורך. כך למשל בהפקות שיש פחות תפאורה ונוצר עודף תפעולי, או בהפקות שקיבלו מימון ממקור אחר, היוצר או היוצרת יוותרו על חלק מהמימון של הפסטיבל והכסף יופנה ליוצר הזקוק לו. על פי התחשיב החדש, לאחר התוספת של הפסטיבל, נותר פער תקציבי של 65 אלף שקל.

מפעל הפיס הוא אחד המקורות הללו, אבל הבעיה היא שתשובות צריכות להגיע רק באוגוסט. לילך דקל אבנרי, שההצגה שלה "גן העדן האבוד" היא הגדולה ועמדה בסכנת קיצוץ, הבהירה את הקושי. "בעבר יכולתי לחלק את הסכום של 50 אלף שקל בשוויון ויכולתי לומר שנסתדר עם מה שיש. במצב שנוצר, איך אני יכולה לתת 6,000 שקל לשחקן ולעמוד מול היוצרים האחרים. מה אתה אומר לכוריאוגרף, מעצב חלל או תאורן, שהעבודה שלכם פחות נחשבת?". למרות הקושי, החזרות תוך כדי המשבר, אומרת דקל אבנרי כי "יש יותר אופטימיות. חד משמעית".

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ