שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

מחזה של ברכט יירד מהבמה בגרמניה בשל דרישת בתו

אבנר שפירא
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
ההצגה "בעל" בתיאטרון רזידנץ במינכןצילום: Thomas Aurin
אבנר שפירא

כאשר "בעל", מחזהו הראשון באורך מלא של ברטולט ברכט, הוצג בפעם הראשונה בברלין ב-1923, הוא הסעיר את הקהל. כעת עיבוד חדש למחזה, המועלה בגרמניה, עומד במרכז תביעה משפטית שהגישו בתו של המחזאי, ברברה ברכט-שאל, והמו"ל של כתביו, הוצאת זורקאמפ. הם דרשו להוריד מהבמה את ההפקה, שעלתה בחודש שעבר בתיאטרון רזידנץ במינכן, בטענה להפרת זכויות יוצרים בגלל שינויים רבים שהבמאי פרנק קסטורף ערך בטקסט המקורי.

ברטולט ברכט.הפרה של זכויות יוצריםצילום: Bundesarchiv / Jörg Kolbe

המחלוקת נפתרה שלשום (רביעי) בדיון בבית משפט במינכן, שבו הושגה פשרה. סוכנות הידיעות הגרמנית דיווחה כי הצדדים הסכימו שההפקה תועלה פעמיים נוספות בלבד (פעם אחת בסוף החודש במינכן ופעם נוספת בחודש מאי במסגרת פסטיבל תיאטרון בברלין), אבל הצגתה השגרתית תופסק.

על פי החוק הגרמני, בעלי הזכויות על מחזה רשאים לאסור על פירוש לא נכון שלו. ברכט-שאל, שחקנית ומעצבת תפאורה בת 84, מחזיקה בזכויות על יצירות אביה עד לשנת 2026, אז ימלאו 70 שנה למותו. היא זעמה על שינויים שערך קסטורף במחזה של אביה, שגיבורו הוא משורר פזיז ומופקר הרודף אחר הנאות החיים. קסטורף והתיאטרון במינכן טענו כי התובעים העניקו להם את הזכויות להעלאת "בעל" ועודכנו מראש על אופי ההפקה. מנגד, ברכט-שאל והמו"ל טענו כי למרות בקשות חוזרות ונשנות לא קיבלו לידיהם את הנוסח המעודכן של המחזה לפני העלאתו.

קסטורף, מנהלו האמנותי הוותיק של תיאטרון פולקסבינה בברלין, נחשב בעיני רבים ל"ילד הרע" של התיאטרון הגרמני בשל הפרשנויות הפרובוקטיביות שלו למחזות ידועים. מנהגו לפרק את הטקסטים המקוריים ולהרכיבם מחדש כבר הוביל אותו לבית המשפט לפני 14 שנה כאשר יורשיו של המחזאי טנסי ויליאמס התרעמו על העיבוד שלו למחזה "חשמלית ושמה תשוקה". באותה תביעה הותר לו לבסוף להמשיך בהעלאת ההצגה בתנאי שישנה את שמה.

ההצגה "בעל" בתיאטרון רזידנץ במינכןצילום: Thomas Aurin

ב-2013 ספג קסטורף קריאות בוז, שריקות ורקיעות רגליים מהקהל בפסטיבל ביירוית כשהציג את פרשנותו ל"טבעת הניבלונג", רביעיית האופרות של ריכרד וגנר. הנהלת הפסטיבל החתימה אותו מראש על חוזה שאסר עליו לשנות דבר במוזיקה ובליברית של וגנר, אבל זה לא מנע ממנו להכניס שינויים אחרים וליצור עלילה חדשה, שעוררה מורת רוח רבה בקרב מעריציו האדוקים של המלחין.

התביעה שהגישו בתו של ברכט והמו"ל שלו עוררה באחרונה דיון נרחב בגרמניה על גבולות הפרשנות האמנותית. אנשי תיאטרון רבים התייצבו לצד קסטורף וטענו כי זכותם של במאים להציג גישות חדשות למחזות ולא לשמור על נאמנות מלאה לטקסטים. לאחר השגת הפשרה מסר תיאטרון רזידנץ כי כל הכרטיסים להצגה של "בעל" בסוף החודש, שתהיה הפעם האחרונה להעלאתה במינכן, כבר נמכרו.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ