גרסת הבמאי |

יוסי יזרעאלי הפסיד בתביעה נגד הקאמרי אך זכה לקרדיט מתוקן

האם לבמאי יש זכויות יוצרים על אופן טיפולו בהצגה? השבוע נחתם מאבק משפטי של יוסי יזרעאלי, במאי "עוץ לי גוץ לי", שטען כי גרסת רוני פינקוביץ' הושפעה ממנו וכי קופח בקרדיט ובתמלוגים

יאיר אשכנזי
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
יאיר אשכנזי

מאבק משפטי מעניין בן חמש שנים בסוגיית זכויות יוצרים על עבודת בימוי, נחתם השבוע בניצחון חלקי בלבד של הבמאי יוסי יזרעאלי, שהחליט למשוך את הערעור שהגיש לביהמ"ש העליון על פסיקת המחוזי בת"א. המחוזי קבע בשעתו כי התיאטרון הקאמרי לא הפר את זכויות היוצרים של יזרעאלי במחזמר "עוץ לי גוץ לי" שעלה ב–2002 בבימוי רוני פינקוביץ'. שופטי העליון יורם דנציגר, ניל הנדל וצבי זילברטל קבעו עם זאת, כי על הקאמרי לציין בכל פרסום ובכל חידוש של ההצגה כי היא "על פי גרסת ההצגה המקורית של יוסי יזרעאלי". זאת בשונה מהקרדיט הניתן כיום באתר התיאטרון, בחוברת ההצגות ובתוכניית ההצגה, ובו נאמר "הגרסה המקורית של ההצגה: יוסי יזרעאלי".

המחזמר "עוץ לי גוץ לי" מאת אברהם שלונסקי עלה לראשונה בקאמרי ב–1965 והיה עבודת הבימוי הראשונה של יזרעאלי. בהפקה ההיא השתתפו בין היתר אברהם חלפי, יוסי ידין, נירה רבינוביץ', יוסי גרבר ושושיק שני. ההצגה, שלוותה במוזיקה מאת דובי זלצר, היתה להצלחה עצומה והועלתה מאות פעמים.

יזרעאלי. טוב שם טוב משמן טובצילום: גדי דגון

ב–2002 הועלתה ההצגה בקאמרי בבימויו של פינקוביץ'. מנכ"ל הקאמרי, נעם סמל, סיפר ל"הארץ" כי עם העלאתה התקשר אליו יזרעאלי וביקש לברר האם זו אותה הצגה בבימויו, שעלתה מחדש בקאמרי ב–1989. סמל הבהיר כי הבימוי חדש לחלוטין ויזרעאלי ביקש לקבל קרדיט כיוצר ההצגה המקורית. לדברי סמל, הבמאי פינקוביץ' הסכים לכך ובהתאם נוסח הקרדיט בפרסומים, המציין כי יזרעאלי הוא במאי הגרסה המקורית.

אלא שב–2010 תבע יזרעאלי את הקאמרי באמצעות עו"ד יצחק אפלפלד, בטענה שההפקה החדשה מעתיקה את מרכיב הבימוי המרכזי שלו: הפיכת 24 חלקים מהטקסט לקטעים מוזיקליים. בכתב התביעה נטען כי במשך השנים הכיר הקאמרי בזכויות הבימוי של יזרעאלי והעביר לו תמלוגים גם על הפקות "עוץ לי גוץ לי" שבוימו בידי אחרים, אך בהפקה של פינקוביץ' הקאמרי "התנער כליל מחובותיו תוך שהוא מטעה את יזרעאלי".

תביעתו של יזרעאלי נדחתה במחוזי בת"א ב–2013. בפסיקה תקדימית בנוגע לזכויות יוצרים בתחום זה, אמנם קיבלה השופטת ענת ברון את טענת יזרעאלי על השינויים שהוא ביצע במחזה המקורי של שלונסקי — אך קיבלה גם את טענת הקאמרי לפיה פינקוביץ' ביצע עבודת בימוי מקורית משלו. היא דחתה את התביעה גם משום שחלה עליה התיישנות וקבעה כי ליזרעאלי אין זכויות יוצרים בהפקת הקאמרי החדשה. "חופש היצירה והבימוי מחייב להגביל את זכות היוצרים בגין עבודת הבימוי, כך שזו תפקע עם רדת ההצגה מן הבמה", כתבה.

סמל. נא לציין: "על פי"צילום: מוטי מילרוד

יזרעאלי ערער לעליון, ובדיון ביום שני השבוע המליצו השופטים לו ולקאמרי למשוך את ערעוריהם, בין היתר כדי להימנע מתשלום הוצאות. סניגורו של יזרעאלי נענה בחיוב, אולם פרקליט הקאמרי, עו"ד עפר שחל (המשמש גם יו"ר הוועד המנהל) דבק בערעור התיאטרון על כך שהמחוזי לא פסק הוצאות לטובתו. השופטים דחו את ערעורו, ומלבד זאת, הם ציינו את ניסוחו המפורש של הקרדיט שעל הקאמרי לתת ליזרעאלי בפרסומי ההצגה ואף בדי־וי־די שתיעד אותה ונמכר באופן מסחרי. "לפרופ' יזרעאלי תרומה חשובה לתיאטרון הישראלי... יתר על כן, איש לא יכול לגרוע מתרומתו הייחודית להצלחתה יוצאת הדופן של ההצגה 'עוץ לי גוץ לי', כמי שהפך את המחזה של אברהם שלונסקי למחזמר וכמי שחילק – כשלצדו המלחין דובי זלצר – את הטקסט המקורי לקטעים מדוברים ולקטעים מושרים", כתבו. את הקרדיט המתוקן ליזרעאלי, קבעו השופטים, ימקם הקאמרי "מתחת שמו של אברהם שלונסקי".

יזרעאלי מסר ל"הארץ" בתגובה: "כל מה שהיה חשוב לי זה שגם כעבור 50 שנה, כל מי שישתמש בתשתית הבימוי שלי — הפיכת המחזה למחזמר — יכריז על כך". לדבריו, "הקאמרי התיימר לטעון שהם עושים לי טובה. את זה בית המשפט העליון דחה מכל וכל. טוב שם משמן טוב. היוקרה המקצועית שלי ושל יצירתי חשובה מכל ניסיון של הקאמרי לנתק אותי מההפקה החדשה, ומי שביים אותה העתיק בעליל את תשתית הממלכה המזמרת, כפי שביימתי בהצגת הביכורים שלי בתיאטרון הישראלי".

מנכ"ל הקאמרי נעם סמל: "ברור שנכבד את החלטת בית המשפט, זה בא מיוזמתנו. היצירה היא של אברהם שלונסקי ודובי זלצר. הבימוי של רוני פינקוביץ' הוא חדש ואחר. אם מחר ירצה תיאטרון חיפה, לדוגמה, לעשות את 'עוץ לי גוץ לי', הדבר היחיד שבו הוא יהיה מחויב ליזרעאלי זה קרדיט היסטורי".

תגיות:

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ