ההצגה של אל־מידאן שעוררה סערה בחיפה לא עניינה את הקהל התל־אביבי

ההצגה "הזמן המקביל" אמורה היתה להציג בתל אביב בשיתוף עם תיאטרון הקאמרי בפברואר, אך בוטלה עקב מכירת כרטיסים מצומצמת

יאיר אשכנזי
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
תיאטרון אל-מידאן בחיפהצילום: Hanay
יאיר אשכנזי

הצגת "הזמן המקביל" של תיאטרון אל־מידאן בחיפה, שהובילה בתחילת החודש את מועצת העיר להקפיא לחודש את העברת כספי התמיכה בתיאטרון, וגררה דרישות דומות גם כלפי משרד התרבות, תוכננה לעלות בפברואר האחרון בתיאטרון הקאמרי בתל אביב, אך בוטלה כשבועיים לפני המועד המתוכנן. הצגה אחרת של אל־מידאן, "עובד שבת", שמוצגת בעברית, הועברה מאולם קאמרי 4 לאולם נחמני 4 בעיר. ביטול ההצגה האחת והעברת ההצגה האחרת לאולם חלופי נבעו לטענת הקאמרי ואל־מידאן ממכירת כרטיסים מצומצמת.

שתי ההצגות בתל אביב תוכננו תחילה לדצמבר האחרון אך נדחו מסיבות טכניות לינואר ובהמשך נדחו שוב לסוף פברואר. הן היו אמורות לעלות כחלק משיתוף פעולה בין שני התיאטרונים (שיכלול גם העלאת הצגות של הקאמרי באולמות אל־מידאן בחיפה) באולם קאמרי 4, המונה 160 מקומות, ששימש בעבר להצגות אורחות וכיום משמש בעיקר כמחסן לתפאורות גדולות וכאולם החזרות של התיאטרון.

הצגת "הזמן המקביל" מאת בשאר מורקוס ובבימויו מוצגת זה כשנה באל־מידאן ועוסקת באסיר ביטחוני המבקש לבנות עוּד בכלא לקראת מסיבת החתונה שלו. היא נכתבה בהשראת סיפורו של וליד דקא, פעיל החזית העממית לשחרור פלסטין, שהורשע במעורבות בחטיפתו וברציחתו של החייל משה תמם ב–1984 ונידון למאסר עולם. היא הועלתה בחודש שעבר לציון סיום אירועי יום האסיר הפלסטיני, ולפני שהחלה פרץ עימות בכניסה לתיאטרון בין בני משפחתו של תמם לכמה מאנשי אל־מידאן. בעקבותיה גם החליטה מועצת העיר בתחילת מאי להקפיא לחודש את העברת כספי התמיכה לתיאטרון עד שוועדה עירונית תערוך בירור בעניין ותגיש את המלצותיה.

מחאסן ראבוס, מנהלת השיווק של אל־מידאן, סיפרה ל"הארץ" כי בשל השימוש בקאמרי 4 כמחסן לתפאורות הגדולות, הציע הקאמרי תחילה להעביר את ההצגה לאולם קאמרי 3, המונה 163 מקומות ומכיל במה "פורצת" לאולם, אך התיאטרון דחה את ההצעה בנימוק שתפאורת ההצגה גדולה מדי ולא תוכל להתאים אליו. תחילה התברר כי נמכרו לה כ–20 כרטיסים בלבד ובהמשך נמכרו עוד כרטיסים ספורים. כך, לדברי ראבוס, אמר לה המפיק הראשי של הקאמרי אבי גז כי "אם היו נמכרים יותר כרטיסים, היינו שוקלים לפנות את הציוד ולקיים את ההצגה". למרות כל זאת, לבסוף החליטו הקאמרי ואל־מידאן לבטל את ההצגה על אף ההפסד הכספי הכרוך במהלך. מנכ"ל אל־מידאן, עדנאן טראבשה, אמר אז כי התיאטרון ינסה למצוא אולם חלופי בתל אביב שבו תעלה ההצגה.

הצגת אל־מידאן שהועברה ממתחם הקאמרי לאולם נחמני 4 (ובו 84 מקומות) היתה "עובד שבת", מאת חנא עידי ואדוארד מאסט בבימויו של סיני פתר. זוהי ההצגה הראשונה בעברית שמעלה התיאטרון והיא עוסקת במפגש בין צעירה יהודייה לצעיר ערבי במוסך לתיקון כלי רכב צבאיים. גם לה נמכרו עשרות כרטיסים בלבד. "מבין 40 אלף המנויים של הקאמרי ניתן היה להגיע ל–200 צופים בהצגות שלנו", אמר טראבשה, "דחינו פניות מאולמות אחרים כמו התיאטרון הערבי־עברי ביפו, תמונע והאקדמיה לאמנויות המופע כדי להציג שם. אנחנו רוצים לבנות את הגשר בין התרבויות, זו הדרך שאל־מידאן מאמין בה".

מהקאמרי נמסר בתגובה כי "מכיוון שלא היתה מכירת כרטיסים משמעותית החלטנו לבטל את 'הזמן המקביל' ולהעביר את 'עובד שבת' לאולם חלופי. זאת, למרות רצונו הטוב של הקאמרי לארח את תיאטרון אל־מידאן ולתת לקהל הצופים שלנו ליהנות מהרפרטואר של התיאטרון הערבי בישראל".

בתוך כך, הבמאי פתר, המתגורר בחיפה, פנה השבוע לוועדה העירונית שבוחנת את המשך התמיכה באל־מידאן, בראשות עוזר ראש העיר חיפה, נמרוד שיין. במכתבו דרש פתר להשהות את הקפאת התמיכה עד לבירור מעמיק יותר בעניין. "יש יותר מטעם לפגם בהכרעה שלקחתם על עצמכם, פרנסי העיר, להשבית תמיכה ציבורית ממוסד המקיים כבר 18 שנות יצירה ובשל מחלוקת פוליטית עם תכניו", כתב. "בניגוד לחברי מועצת העיר שהרימו ידיהם בעד ההשהייה של התקציב ומבלי לטרוח ולצפות בהצגה המדוברת, אני צפיתי בה. אין בהצגה שום דבר שיש בו 'דבר הסתה'. ההסתה היחידה שפגשתי היתה מחוץ לאולם התיאטרון — כנגד עצם העלאת ההצגה".

עוד הוסיף פתר כי "אני מבין לסבלה של המשפחה השכולה המזהה במחבר המכתבים שעל פיהם נכתב המחזה את האסיר שהורשע ברצח בן משפחתם. זכותם להעיר על כך, לפרסם את האי־נחת והכאב שלהם, ואף להפגין בפתח התיאטרון. אבל אי אפשר להשתמש בסבלם כעילה על מנת למנוע הצגה ראויה מן הבחינה האמנותית, ושלא נמצאה כל הוכחה לכך שתכניה הם בגדר עבירה על החוק".

פתר התייחס במכתבו גם להצגה "עובד שבת" בבימויו. "בשנה האחרונה הכריעו מנהלי אל־מידאן הכרעה משמעותית: לפנות אל קהלים דוברי עברית", ציין. "אחרי 18 שנה פתח התיאטרון את דלתותיו אל הקהל היהודי של חיפה והעלה את המחזה 'עובד שבת' בשפה העברית. ההצגה זכתה לעניין רב, ולוותה בדיונים פתוחים לאחריה של קהלים מעורבים, יהודים וערבים. בכך תרם התיאטרון להעשרת הדיאלוג בין חלקיה של הקהילה החיפאית. האומנם ראוי להפגין מול המהלך הזה של התיאטרון כוחנות והשתקה? מה יסיקו מכך יוצרי התרבות הערבים החיים כאן לצדנו?"

השהיית התמיכה באל־מידאן הובילה לשליחת שני מכתבי מחאה למועצה ולראש העיר, יונה יהב, שעליהם חתמו מאות יוצרים ומנהלים בתחומי התיאטרון והמחול הדורשים ממועצת העיר לחזור בה מהמהלך. מנגד, יותר מ–12 אלף גולשים חתמו על עצומה אינטרנטית הקוראת לשלול מאל־מידאן לצמיתות את התמיכה העירונית והממשלתית.

ל"הארץ" נודע כי שלשום (שלישי) תיכננה המועצה הישראלית לתרבות ואמנות במשרד התרבות לדון בעניין תיאטרון אל־מידאן ומימונו. בני משפחתו של תמם ביקשו להשתתף בדיון, אולם לטענתם הוצע להם להיפגש עם יו"ר המועצה, ד"ר חיים פרלוק, רק בתום הישיבה. בני המשפחה סירבו, ולבסוף הדיון בוטל ללא קשר לכך. כעת הם מבקשים להיפגש ולדון בעניין עם שרת התרבות והספורט, מירי רגב.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ