יאיר אשכנזי
מסינגר בקבלת פרס התיאטרון הישראלי לשחקנית, 2013צילום: מוטי מילרוד
יאיר אשכנזי

השחקנית והזמרת רמה מסינגר מתה היום (שלישי) בגיל 46 ממחלת הסרטן, בבית החולים איכילוב בת"א. מסינגר, שהתגוררה במושב בני עטרות, הותירה אחריה את בעלה, המוזיקאי אריק אביגדור, מנהל מחלקת סאונד בהבימה, ושלושה ילדים. ארונה של מסינגר יוצב מחר (רביעי) ב-12:00 על במת תיאטרון הבימה בתל אביב. היא תובא למנוחות ב-15:00 במושב שבו גרה.

מסינגר למדה בתיכון על שם תלמה ילין בגבעתיים ושירתה בלהקת פיקוד הדרום. בהמשך למדה בבית הספר הגבוה לאמנויות הבמה בית צבי. את דרכה בתיאטרון הישראלי החלה בתיאטרון הבימה, שבו שיחקה בין היתר בהצגות "הופס והופלה" מאת חנוך לוין ובבימוי אורי פסטר, "משרתם של שני אדונים" מאת גולדוני ובבימוי עמרי ניצן ו"אמדאוס" מאת פיטר שאפר בבימוי מיכאל גורביץ'. מסינגר זכתה בציון לשבח על ההצגה "צריך סוף לסיפור אהבה" שהעלתה בתיאטרונטו ב-1994 ובפרס עיריית תל אביב יפו על תפקידה ב"משרתם של שני אדונים".

מסינגר ומולי שולמן בהצגה "סוביניר". שחקנית קומית אדירהצילום: דניאל קמינסקי

בהמשך דרכה שיחקה מסינגר גם בתיאטרון בית לסין, בהצגות "פיאף" (שבה גילמה את הזמרת אדית פיאף), "רק אתמול נולדה", "יחפים" ו"קול קטן" (תפקיד שעליו זכתה בפרס התיאטרון הישראלי לשחקנית ראשית), וכן בהצגה "אילוף הסוררת" בתיאטרון חיפה.

מסינגר הופיעה גם במחזות זמר רבים בהם "אירמה לה דוס" ו"צלילי המוזיקה" בגרסתו הישראלית השנייה. בתיאטרון הקאמרי היא גילמה את ינטה השדכנית במחזמר "כנר על הגג" שביים משה קפטן. בשנים האחרונות שיחקה גם בתיאטרון באר שבע, בהצגות "הכל אודות חוה" ו"סוביניר" (שגם עליו קיבלה את פרס התיאטרון). ב-2013 יצא אלבומה "רמה" ובו שירים מקוריים שלה.

לצד פעילותה התיאטרונית השתתפה מסינגר בתוכניות טלוויזיה רבות בהן "צה"ל 1" ו"ספי", וכן הנחתה את טקס הדלקת המשואות בערב יום העצמאות האחרון בהר הרצל, לצדו של נתן דטנר, ואת התוכנית "הבימה: מערכה ראשונה" בטלוויזיה החינוכית, שעסקה במייסדי התיאטרון הלאומי.

מסינגר זכורה גם כמדבבת מובילה ב-20 השנים האחרונות, כאשר דיבבה בין היתר את הנסיכה יסמין ב"אלאדין" של וולט דיסני ובסדרת הטלוויזיה "המומינים".

הבמאי אורי פסטר פגש לראשונה את מסינגר בבחינות ללהקה הצבאית. "קיבלתי אותה ללהקת פיקוד דרום וכבר אז היה ברור שמדובר בכוכבת-על", נזכר פסטר, "זאת הסיבה שחודש לפני שהיא סיימה את לימודיה בבית צבי היא כבר נכנסה לחזרות של 'הופס והופלה' בתפקיד הראשי שבו ביימתי אותה. נכון שמאז לא יצא לנו לעבוד אבל עקבתי אחרי הקריירה המזהירה שלה בהשתאות. זה ממש מפחיד שבחורה כל כך צעירה – שנמצאת בשיא פריחתה – נלקחת בגורל כך כך אכזר. בדרך כלל אומרים 'אבידה מאוד גדולה לתיאטרון ולתרבות הישראלים' - כל הקלישאות. אבל ברגע שמת אדם כל כך צעיר שכל כך הרבה היה לפניה – זה אובדן גדול".

השחקנית חני נחמיאס הופיעה לצד מסינגר במחזמר "כנר על הגג" בתיאטרון הקאמרי.  "רמה היתה חברת נפש בחמש השנים האחרונות כי חלקנו חדר משותף מאחורי הקלעים", מספרת נחמיאס, "אני אוהבת אותה אהבה עזה. היא היתה חברה שהעניקה וחיברה והיה סביבה מעגל חברים – קראנו לעצמנו 'החבורמה' – מעגל חברים מאוד הדוק שחלק ממנו גם עשה משמרות סביב המיטה שלה בחודש האחרון". נחמיאס מספרת כי אמש הגיעה עם כמה מחבריה הקרובים של מסינגר, בהם השחקנים שמואל וילוז'ני, שרית וינו-אלעד, דרור קרן וענת וקסמן, לבית החולים כדי להיפרד מחברתם. 

מסינגר היתה השחקנית השנייה שגילמה בישראל את מריה פון-טראפ במחזמר "צלילי המוזיקה", עשור לאחר שנחמיאס גילמה את התפקיד. "היה מרתק לראות את זה", נזכרת נחמיאס, "היא זמרת אדירה ונתנה אינטרפרטציה משלה לתפקיד. בהחלט זכינו שתינו לחלוק את המתנה הזאת".

השחקן והבמאי אלון אופיר שירת עם מסינגר בתקופה מקבילה בלהקה הצבאית ובהמשך למד עמה בבית צבי ושיחק לצדה ב"אמדאוס" וב"משרתם של שני אדונים" בהבימה. הוא גם דיבב את דמותו של אלאדין כשהיא דיבבה את יסמין בסרטי דיסני וביים אותה בתפקיד האחרון שלה בהצגה "עקר בית" מאת ענת גוב בתיאטרון בית ליסין, שבה הספיקה לשחק כארבעה חודשים בלבד. "כל הזמן חלמנו אילו דברים עוד נעשה", הוא אומר, "גם בדיבוב היא היתה מקצוענית, ממש כליל השלמות, עם קול פעמונים בלי טיפת לכלוך עליו. כשאתה בוחן את הקול אתה מבין שהיא היתה אדם נקי מבפנים, כל כך אופטימית. גם אם היה בתוכה איזה מאבק – אתה מסתכל בעיניים ורואה שהכל יסתדר. היה בה משהו משרה אור, שהתעמעם. פרץ מתוכה אור. מהעיניים הכחולות ומהחיוך, היא תמיד מצאה את הצד הבהיר שבדברים".

המנהל האמנותי של הקאמרי, עמרי ניצן, ביים את מסינגר בתפקיד המשרתת סמרלדינה ב"משרתם של שני אדונים" ב-1993, אחת ההצלחות הגדולות של תיאטרון הבימה שהוצגה שבע שנים. "האודישן שלה לקח בערך 30 שניות, מה שבדרך כלל לא קורה כי באודישנים אני  מרגיש לא בטוח", מספר ניצן, "רמה עשתה את המונולוג שמתחיל את המערכה השנייה ואחרי שורה או שתיים ידעתי שזו היא. כך כל חבל שנגדעה בדמי ימיה: שֶׁדה, מוכשרת, קומיקאית, יצירתית מאוד".

ניצן זוכר את התמונה בהצגה שבה קראו מסינגר ועמיתה שמואל וילוז'ני (שגילם את המשרת טרופלדינו) מכתב כאילו היו זוג המקיים יחסי מין. "שניהם נצמדו אחד לשני והתגלגלו ואחרי כל הגלגול וההיפוכים על הרצפה התברר לפי המחזה ששתי הדמויות כלל לא יודעות לקרוא".

תגיות:

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ