לאחר 12 שנים, אילן רונן פורש מתפקידו כמנהל האמנותי של הבימה

רונן, שפעל לעידוד שיתופי הפעולה עם תיאטראות בארץ ובעולם, ימשיך לביים בהבימה בעונות הבאות. דירקטוריון התיאטרון יתכנס בהמשך השבוע לדון בסוגיית מחליפו

יאיר אשכנזי
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
יאיר אשכנזי

הבמאי אילן רונן, המנהל האמנותי של תיאטרון הבימה, הודיע הבוקר (שני) לשחקני התיאטרון ולעובדיו באספה מיוחדת על סיום תפקידו במוסד בתום העונה הנוכחית. רונן יסיים את תפקידו באוגוסט הקרוב. כפי שנחשף לפני כשבוע וחצי ב"גלריה שישי", בתקופה האחרונה ניהל רונן, בן 67, מגעים עם הנהלת התיאטרון על המהלך בתום 12 שנות ניהול אמנותי. דירקטוריון התיאטרון צפוי להתכנס בהמשך השבוע ולדון בסוגיית מחליפו של רונן, שמצדו יסייע למחליף בתכנון העונה הבאה ויוסיף לביים כפרילנס בתיאטרון בעונות הבאות.

רונן מונה למנהל האמנותי ב–2004, לקראת סוף כהונתו של יעקב אגמון כמנכ"ל הבימה. לפני כן שימש במשך שמונה שנים ראש קבוצת הצעירים של התיאטרון, וכן מנהל אמנותי של תיאטראות הקאמרי והחאן. בשנותיו בהבימה פעל לעידוד שיתופי הפעולה עם תיאטראות אחרים ובהם הקאמרי, ולצד זאת מיצב את מעמדו הבינלאומי של התיאטרון. "הסוחר מוונציה" מאת ויליאם שייקספיר בבימויו הוצגה בתיאטרון הגלוב בלונדון, ואילו "מסילה לדמשק" מאת הלל מיטלפונקט בבימויו הועלתה על במת התיאטרון הלאומי האנגלי בעיר. ב–2011 מונה לנשיא איגוד תיאטרוני אירופה (UTE), שאליו צורף הבימה כמה שנים לפני כן ומאז קיים התיאטרון שיתופי פעולה ופרויקטים בינלאומיים, בין היתר עם תיאטרון השאובינה בברלין.

בשנות כהונתו העניק רונן במה ליוצרים צעירים ובהם הבמאית שיר גולדברג ושותפתה הדרמטורגית שחר פנקס, מנהל קבוצת הצעירים שי פיטובסקי ובאחרונה גם הבמאי עירד רובינשטיין. עם ההפקות שביים וזכו לשבחים רבים נמנות "אנה קרנינה" על פי טולסטוי עם יבגניה דודינה ב–2007, "אוגוסט: מחוז אוסייג'" מאת טרייסי לטס עם גילה אלמגור ב–2009 ו"יהוא" מאת גלעד עברון עם גיל פרנק בעונה הקודמת. העונה ביים בהבימה את "יחסים מסוכנים" ובהמשך יעלה את "לבד בברלין", על פי ספרו של הנס פאלאדה.

"היתה פגישה מרגשת מאוד שבה התייחסתי לסוגיית מיצוב הבימה ולכך שחגיגות ה–100 בשנה הבאה היו יכולות להיות נקודת מפנה נוספת לתיאטרון", אמר רונן ל"הארץ", "זו הפעם הראשונה שבה יש בהבימה מנהל אמנותי לאורך זמן כה רב. העונה הנוכחית היתה מהטובות יותר של התיאטרון, עונה עם מסרים ומחזאות פוליטית החל מ'נעצר בחצות', 'יהוא', 'אשה בורחת מבשורה' בשיתוף הקאמרי, 'פליישר', 'קוריולאנוס' ולקראת סיומה גם 'לבד בברלין'". 

בעבר דווח כי רונן נבחר לנהל אמנותית את חגיגות ה-100 של הבימה בשנה הבאה במקביל לתפקידו כמנהל אמנותי, וכי בתום החגיגות הוא יסיים את תפקידו בתיאטרון. המהלך נתקל בקשיים שונים ולבסוף לא יצא אל הפועל, כך שהמגעים על סיום תפקידו כבר כעת הואצו.

בנובמבר 2014 מונה הבמאי משה קפטן לבמאי בית וחבר ההנהלה האמנותית של הבימה, לצדם של במאי הבית חנן שניר ומנהלת המחלקה האמנותית רותי טון־מנדלסון. לפני מינויו בהבימה שימש קפטן בין היתר כמנהל האמנותי של פסטיבל ישראל ושל תיאטרון המדיטק בחולון. הוא ביים בהבימה בין היתר את מחזות הזמר "גבירתי הנאווה" ו"אוויטה" ואת ההצגות "נעצר בחצות" ו"פליישר". מועמדותו של קפטן לניהול האמנותי של הבימה עשויה לעלות כעת על הפרק, עם עזיבתו של רונן.

לפי הסכם הבוררות בין משרד התרבות להבימה מ–2008, שקיבל תוקף של פסק דין, מנכ"ל התיאטרון רשאי למנות מנהל אמנותי באישור הדירקטוריון, לכן באופן פורמלי אין צורך להקים ועדת איתור לתפקיד זה. הדירקטוריון יכול להחליט גם לא למנות מנהל אמנותי כלל, במידה ש–75% מחבריו תומכים בכך. אותו הסכם קובע כי המנהל האמנותי יתמנה לכהונה בת ארבע שנים ויוכל להתמנות לכהונה שנייה, אולם יוכל להישאר בתפקיד במשך עשור לכל היותר. 

בחודשים האחרונים עסקו הנהלת הבימה ודירקטוריון המוסד בתגובתם לדו"ח מבקר המדינה על ניהול התיאטרון, שיתפרסם במאי הקרוב. על הפרק עומדת בין היתר שאלת המשך כהונתה של המנכ"לית אודליה פרידמן, כאשר הדירקטוריון חצוי בין התומכים בהשארתה לבין אלה המבקשים לסיים את כהונתה.

מנכ"לית הבימה אודליה פרידמן מסרה בתגובה כי "אין מלים להודות לאילן על הדרך שעשה ועל קידומו של התיאטרון הלאומי לא רק כאן בבית אלא גם בזירה הבינלאומית, ובגדול. זאת לצד השקעה וטיפוח אוהב של הדור הצעיר. מבחינתי אין זו פרידה כיוון שאילן ימשיך ללוות את התיאטרון ונמשיך ליהנות ממשאבי הכישרון שלו וניסיונו עתיר השנים כבמאי וכיוצר בינלאומי".

תגיות קשורות:

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ