יוצרים גרמנים מתנגדים למינוי מנהל חדש ל"פולקסבינה" בברלין

כ-180 במאים, שחקנים ומעצבים חתמו על מכתב הקורא לפסול את כריס דקרון, מנהל "טייט מודרן" לשעבר, שייכנס לתפקידו ב"תיאטרון העם" של ברלין בראשית 2017. זאת, בשל כוונתו לשלב את פעילות המוסד בתחומים אמנותיים נוספים

יאיר אשכנזי
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
כריס דרקון
דקרון. "אנו עמלים על תוכנית שתהווה גשר בין ההיסטוריה של התיאטרון לבין ההווה"צילום: אי-אף-פי

כ–180 במאים, שחקנים ומעצבי במה גרמנים פרסמו בשבוע שעבר גילוי דעת ובו הביעו חשש מפני אובדן זהותו הייחודית והידרדרותו של ה"פולקסבינה" (תיאטרון העם) בברלין, עם כניסתו של המנהל האמנותי החדש כריס דקרון לתפקיד בראשית 2017. דקרון, עד לאחרונה מנהל מוזיאון "טייט מודרן" בלונדון, צפוי להחליף את הבמאי המוערך פרנק קסטורף שיפרוש אחרי 25 שנים. החתומים על המכתב חוששים כי המינוי החדש יגרום להפיכת הפולקסבינה, אחד מחמשת התיאטראות הגדולים בברלין, ל"בית לפסטיבלים" ולחלל לאירועים מסחריים.

במכתבם מזכירים אנשי התיאטרון את מורשתו של הפולקסבינה כמוסד אוונגרדי ותיק שהתמיד ליצור אמנות פוליטית, לבטא תפישות תיאטרוניות ייחודיות לו ולשמור על אנסמבל שחקנים יציב. עם היוודע דבר מינויו באפריל אשתקד, הכריז דקרון — שניהל גם גלריות לאמנות באירופה, אך אינו בעל ניסיון בתיאטרון — כי בכוונתו לשלב את פעילות התיאטרון בתחומים אמנותיים נוספים וליצור אמנות רב־תחומית. "לאור הבנאליוּת של ההכרזות האלה אנו חוששים שהסטנדרטים האמנותיים שלנו יועמדו למכירת חיסול ושפעילותנו כתיאטרון דרמטי עוצמתי תיחלש", כתבו, "זוהי לא 'השתלטות ידידותית' אלא נקודת אל־חזור בהיסטוריה של התיאטרון, שינוי שמייצג התמוטטות היסטורית ואובדן זהות. העיבוד האמנותי של הקונפליקט החברתי ייזנח לטובת תרבות גלובלית קונצנזואלית של ייצוג אחיד ושל נתונים על מכירות. איננו מפחדים מהחדש, אך אנו חשים שבפולקסבינה לא יהיו עוד צורות חדשות ואתגרים אמנותיים".

הפולקסבונה. אחד מחמשת התיאטראות הגדולים בברליןצילום: Alex1011

החתומים הוסיפו כי אינם מפנים את הביקורת כלפי דקרון עצמו וכלפי האוצרת והדרמטורגית מריאטה פיקנברוק, העובדת לצדו כמנהלת תוכנית התיאטרון, אלא כלפי הסנאט בברלין ומדיניות התרבות הננקטת בעיר, שעשויה לפגוע בשדה התיאטרון בה. "בשם הבינאום, לכאורה, הם פועלים להרס המקוריות והמגוון המזוהים עם הפולקסבינה", הדגישו, "אנו רואים זאת כאיום על עתידו של התיאטרון". אחד מיוזמי גילוי הדעת, הבמאי תומאס מרטין, אמר בראיון ל"גרדיאן" כי המחאה אינה נוגעת לחשש כללי מפני הגלובליזציה. "היינו בין התיאטראות הגרמניים הראשונים שהעלו את הדיון בעניין הגלובליזציה לבמה", הבהיר.

דקרון והסנאט בברלין פרסמו תגובה משותפת למכתב ובה טענו שחששות היוצרים אינם מוצדקים. לדבריו, הוא נכון לעבוד עם רבים מהאמנים הפועלים כיום בפולקסבינה, והתיאטרון ימשיך לפעול עם אנסמבל שחקנים, כמו גם עם אמנים שיתארחו בו. "אנו עמלים על תוכנית שתהווה גשר בין ההיסטוריה של התיאטרון ובפרט זו של הפולקסבינה לבין ההווה", הוסיף דקרון, "בכל דור ודור התיאטרון הזה חולל מהפכה על הבמה, כל פעם בנסיבות שונות". שרת התרבות והתקשורת הגרמנית, מוניקה גרוטרס, שהיתה מעורבת בהבאתו של דקרון מהטייט בלונדון, ניסתה אף היא להנמיך את גובה הלהבות. "זה לא שהתסיסה בתיאטרון אינה בעייתית, אך היא אינה יוצאת דופן", אמרה.

תגיות קשורות:

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ