שלושה מחזות זמר מקוריים על יהדות התפוצות יעלו בבכורה בחג המחזמר

שלושת מחזות הזמר המתחרים יוצגו בדצמבר בהיכל התרבות בבת ים כחלק מחג המחזמר הרביעי

יאיר אשכנזי
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
יאיר אשכנזי

שלושה מחזות זמר מקוריים העוסקים ביהדות התפוצות יועלו בדצמבר הקרוב בבכורה בחג המחזמר הרביעי, שייערך בהיכל התרבות בבת ים ואשר תוכניתו פורסמה אתמול (שלישי).

המחזמר "בית המצוות" שכתבו יסמין אבן ועדו סתר ויביים אמיר וולף נכתב בהשראת "אל נקמות" מאת שלום אש ובוחן את מערכת היחסים בין נערה צעירה למנהלת יהודייה של בית בושת. "סירות בודפשט" מאת רועי כהן, ניר פייבל ואסף שלמה ובבימוי תום ווליניץ עוסק בקבוצת לוחמים בגטו בזמן מלחמת העולם השנייה ובמחזאי יהודי שפותח בית קפה לקצינים ההונגריים. "סוליקה" מאת מאור סבג ותאיר סיבוני מבוסס על סיפור אמיתי ובוחן את היחסים בין היהודים והמוסלמים בעיר טנג'יר שבמרוקו במאה ה–19 ואת הרומן הנרקם בין נערה יהודייה ליורש העצר. בהצגה זו מיועדות להשתתף דפנה דקל וגלית גיאת.

אורי פסטר, המנהל האמנותיצילום: תומר אפלבאום

שלושת מחזות הזמר המתחרים יוצגו בין 12 ל–15 בדצמבר בבת ים בליווי תזמורת חיה וב–21 בדצמבר יועלו ברציפות גם על במת התיאטרון הקאמרי בתל אביב. הם יתמודדו על פרס אקו"ם ליוצרים, פרס "אשכולות" לשחקנים, פרס קרן קלצ'קין לשחקנים המבטיחים, פרס מפעל הפיס לבמאי ופרס שרת התרבות למחזמר הטוב ביותר. לצד תחרות ההצגות תיערך גם תחרות "דור המחר" בין תלמידי בתי ספר למשחק שיבצעו שירים ממחזות זמר.

בוועדה האמנותית של הפסטיבל היו חברים השנה מייסד האירוע והמנהל האמנותי אורי פסטר וכן המנהלת המוזיקלית קרין בן יוסף, מנהל תיאטרון דימונה אורי וידיסלבסקי והמתרגם והבמאי דניאל אפרת. השנה ייתמך האירוע לראשונה לא רק על ידי עיריית בת ים אלא גם על ידי משרד התרבות והספורט, לאחר מספר פניות בעניין למשרד ולמדור התיאטרון במועצה הישראלית לתרבות ולאמנות.

לצד תוכנית הפסטיבל הקרוב נחשפה גם תוכנית הפסטיבל החמישי ב–2017, שאמורה לכלול שבעה מחזות זמר מקוריים. את הפסטיבל יפתח "פישקה", הפקה משותפת לאורי פסטר וטל בלכרוביץ' שהיא עיבוד בימתי לסרטו של פסטר "מלך של קבצנים", בהשתתפות תלמידי בית הספר לאמנויות הבמה במכללת סמינר הקיבוצים. במסגרת התחרות בפסטיבל צפויים לעלות "טראסק" מאת בועז אפלבאום וקובי אושרת, שיביים רוני ניניו ושיבחן את מערכת היחסים בין המשוררים ביאליק, אלתרמן, שלונסקי וטשרניחובסקי. עוד יועלו "איש ואישו" מאת מוטי לרנר ויוסי בן נון ובבימויו של משה קפטן, גרסה מוזיקלית ל"הנאהבים והנעימים" מאת יצחק בשביס־זינגר על רומן בין גברים בעיירה יהודית בפולין במאה ה–19. לצדם מתוכננים מחזמר סאטירי מאת התסריטאי ובמאי הטלוויזיה אבי כהן והתסריטאי עופר קניספל ובבימויו של אלון אופיר ומחזמר מאת שלומי מושקוביץ שתביים דדי ברון.

"גם לאחר הצלחת 'בילי שוורץ', זוכה החג הראשון, קשה לשכנע את מנהלי התיאטרונים שמחזמר מקורי חדש הוא נכס לתיאטרון ולתרבות הישראלית", אומר פסטר, "הגיע הזמן להוציא את מחזות הזמר מהשבלונה המסחרית שאליה הוכנסו ושבעטיה מעדיפים מחזות זמר מיובאים שאין בהם הימור. מחזמר מקורי לאו דווקא צריך להיות מסחרי על הנייר. לא צריך להביא את מה שאינו הימור, כמו 'מצחיקונת'". פסטר הביע תקווה כי עם חילופי המנהלים האמנותיים בתיאטראות הגדולים יוקמו ועדות איתור חיצוניות שיאפשרו לאנשי תיאטרון להציג את חזונם לתפקיד. "מנהל אמנותי צריך להיות מישהו שלא נמצא יד ביד עם המנהל הכללי אלא שהמנהל האמנותי ידאג לאמנותי והמנהל הכללי ידאג למסחריות", הדגיש, "תמיד היה איזשהו עימות יצירתי בין המנהלים. הדבר הזה כבר לא קיים בשנים האחרונות בתיאטרון הישראלי. הנורמות של המנהלים האמנותיים ושל התיאטראות ב-20 השנים האחרונות הן מסולפות וחייבים לחזור לדרך הישר".

תגיות קשורות:

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ