בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"שרבר" ו"הסתכלות 1976" הן ההצגות הזוכות בפסטיבל עכו לתיאטרון אחר

השתיים יחלקו ביניהן את סכום הזכייה, בסך 7,000 שקלים כל אחת. פרס המבצע הטוב ביותר, בסך 2,000 שקלים, הוענק לג'ורג' איברהים, ששיחק בתפקיד הראשי ב"פלסטין, שנת אפס"

8תגובות
מתוך ההצגה שרבר, בפסטיבל עכו
רמי שלוש

ההצגות "שרבר" בבימוי רן בכור ו"הסתכלות 1976" בבימוי פיראס רובי ודודי מעיין הן ההצגות הזוכות בפסטיבל עכו לתיאטרון אחר ה-37, שנערך השבוע וננעל אמש (חמישי). השתיים יחלקו ביניהן את סכום הזכייה, בסך 7,000 שקלים כל אחת. בניגוד לשנים קודמות, השנה החליטה ועדת השיפוט לוותר על מרבית קטגוריות הפרסים האישיות ליוצרים ולשחקנים כדי לבחון מחדש את הקטגוריות הקיימות ו"לחזק יצירות נבחרות".

"שרבר" מגוללת את סיפורו של דניאל שרבר, נשיא בית המשפט העליון לערעורים בדרזדן במחצית השנייה של המאה ה-19, שנשלח לבית חולים פסיכיאטרי וכותב אוטוביוגרפיה. באחת התמונות בהצגה נערכת הקזת דם לעיני הצופים, והשבוע התעלף צופה במהלכה. "ההצגה ייחודית באופן יוצא דופן וחושפת יוצר צעיר שעבד באופן מעורר השתאות יחד עם צוות של מבצעים שותפים שיצרו שפה תיאטרונית מובהקת, חסרת רחמים", כתבו השופטים, "צוות השחקנים פעל בהתמסרות מוחלטת מתוך הבנה עמוקה ומדויקת של נושא היצירה והמחויבות אליו. עבודה מטלטלת, חכמה ומאתגרת שעוסקת במשטר הגוף, במשטור החברה, בטוטליטריות של החברה, במחיקת החמלה, וגם בטוטליטריות של מעשה האמנות".

"הסתכלות 1976" מבוססת על על "הסתכלות על עכו", סרט הטלוויזיה התיעודי של ג'אד נאמן משנות ה-70 והיא משחזרת באמצעות שמונה פרפורמריות חלקים מהסרט, שעסק ביחסי יהודים וערבים בעכו ובסיפורה של יהודיה שאושפזה בבית החולים הפסיכיאטרי שפעל בעבר בעיר. "הפרס מוענק על עבודה מעוררת השראה, אשר דרך פירוק של תבניות דיבור חושפת מנגנונים של דיכוי, הזנחה, אפליה, וכפייה", כתבו השופטים, "יצירתם המשותפת של שני יוצרים ותיקים ומרתקים מבוצעת על ידי אנסמבל של פרפורמריות נפלאות ומייצרת דיסוננס בלתי נשכח בין תכנים של מציאות דכאנית מתמשכת ומטרידה לבין תנופת ביצוע משוחררת של חדווה קרנבלית חתרנית".

פרס המבצע הטוב ביותר, בסך 2,000 שקלים, הוענק לג'ורג' איברהים, ששיחק בתפקיד הראשי ב"פלסטין, שנת אפס", ההצגה שכתבה וביימה עינת ויצמן ושהטקסט שלה הועבר לאישור משרד התרבות, בעקבות תלונות שהגיעו לשרה מירי רגב. השופטים החמיאו לאיברהים על "נוכחות בימתית עמוקה עשויה שכבות-שכבות של שחקן שמביא אתו סיפור חיים, שכל הווייתו הבימתית משקפת ארכיאולוגיה של עולם תיאטרון מקומי. בצניעות, כנות, ישירות, בעידון רב, בעוצמה ובמבט ישיר הוא מספר את הסיפור שלו ושל שותפיו ליצירה ואי אפשר שלא להקשיב להם". השנה הוענק לראשונה פרס מטעם פסטיבל ישראל, שיינתן כחבילת כרטיסים זוגיים לכל מופעי פסטיבל 2017. הפרס ניתן לסתיו מרין ונטע וינר על יצירתם "חיתוך. דיבור", אותה כינה חבר השופטים "מקסימה ווירטואוזית".

בראשות ועדת השופטים עמדה השנה היוצרת רות קנר ולצדה היו חברים בוועדה הבמאית אופירה הניג, האמנית הרב-תחומית אניסיה אשקר, מנכ"ל הזירה הבין תחומית בירושלים גיא בירן ומנהלו האמנותי של פסטיבל בת ים הבינלאומי לתיאטרון ואמנות רחוב, אמיתי יעיש. "למרות ניסיונות הצנזורה לפני פתיחתו, זה היה פסטיבל של הקשבת אמת, של יושרה אמנותית, של חירות אמנותית, של שיתופי פעולה בעבודות אנסמבל וביצירה של עולמות בימתיים שהם כל כך שונים האחד מהשני", מסרו השופטים בהודעתם, "כולם ביחד יצרו פסטיבל שמילא נאמנה את התפקיד שקהילת האמנות צריכה לקחת על עצמה: נקיטת עמדה כלפי מציאות חיינו, דיאלוג ודיון ביקורתי עם ההתרחשויות הבוערות שמקיפות אותנו".

ביחס לסוגיית צמצום הפרסים מסרו השופטים כי "ברוח המשוחררת של הפסטיבל, בו ניתנה במה גם לשאלות של תוכן וגם לשאלות על שפה תיאטרונית, לקחנו על עצמנו, גם אנחנו, חבר השופטים, לנסות ולבדוק מחדש את ההגדרות של קטגוריות הפרסים. החלטנו להמעיט במספר הפרסים האישיים כדי לייחד ולחזק יצירות נבחרות".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו