בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

המחזאי והתסריטאי גלעד עברון הובא למנוחות

עשרות אנשים, בהם אנשי תיאטרון רבים, הגיעו לחלוק לו כבוד אחרון ביום שישי, אולם מהאירוע נעדרו כל המנהלים של התיאטראות הרפרטואריים בישראל. אחיו, בניו והבמאית אופירה הניג ספדו לו

תגובות

המחזאי והתסריטאי גלעד עברון, שמת ביום רביעי האחרון מהתקף לב בגיל 61, הובא למנוחות ביום שישי בבוקר בבית העלמין האזרחי "מנוחה נכונה" בכפר סבא. כמה עשרות אורחים, בהם אנשי תיאטרון רבים, הגיעו לחלוק לו כבוד אחרון אולם מהאירוע נעדרו כל המנהלים הכלליים והאמנותיים של התיאטראות הרפרטואריים בישראל.

הטקס נפתח בהספדו של יואב עברון, אחיו הצעיר של המחזאי. "מה שאיפיין את גילי, מלבד עדינות והבנה רבה, היו נחישות ונכונות להיאבק", סיפר, "תכונה זו עוצבה וחושלה עוד בבית, בילדות, במאבקים אינסופיים עם אב קשה ודומיננטי כמו בועז עברון. גלעד הפך בגיל צעיר אדם ללא פשרות, לא במובן הפוליטי ולא במובן החברתי. הוא גם היה חייב ליצור כל הזמן. גם כשהוא כתב היתה לי הרגשה שהוא ממשיך לצייר ולפסל. התקרבנו מאוד בשנים האחרונות, במיוחד מאז מות אמנו, וקיוויתי שמחכות לנו שנים ארוכות של קירבה".

גלעד עברון
דודו בכר

עמרי עברון, בנו של המחזאי, הקריא קטע מתוך המחזה "יוליסס על בקבוקים", שעלה בבכורה ב-2011 בתיאטרון חיפה בבימוי אופירה הניג וזיכה את אביו ואת ההצגה בשני פרסי התיאטרון הישראלי. "כשאסרו עלי לקרוא ספרים בבית הכלא הצבאי ניסח אבא מכתב למען זכותי וזכותו של כל אדם לקרוא ספרים", אמר, "הוא המשיך לעבד את החוויה הזו גם ביצירות שלו, ביניהן במאבקו של יוליסס להביא ספרים לעזה הנצורה במחזה 'יוליסס על בקבוקים'. עם הסקרנות, המרדנות, ההומור ואהבת האדם שלו אבא היווה לי דוגמה לאדם שאני יכול לשאוף להיות, גם אם הוא לא פופולרי. הייתי גאה שדברים שחוויתי מהווים לו מקורות השראה אף שהתיאטרון שעניין אותו איננו סיפורים אלא כזה שיש לו כוח להציב אלטרנטיבה למציאות, לשאול שאלות עליה ולהישאר אנושי".

גם בנו השני של המחזאי, נמרוד, ספד לאביו. "ידעתי עד כה ששום דבר נוראי באמת לא יכול לקרות לי בחיים כי הוא יהיה שם, מחכה עם חיוך גדול ועיניים מבינות", אמר. דודו של גלעד, פרופ' יאיר עברון, התייחס לאישיותו המורכבת של אחיינו, שהיה הן אדם חם וקרוב למשפחתו והן מסוגר ומרדן במידת מה. "הוא היה מצד אדם רגיש מאוד לעוולות מדיניות וחברתיות בחברה הישראלית, ומצד שני קשור בטבורו, באופן מוחלט, למדינת ישראל ולחברה הישראלית", הוסיף פרופ' עברון, "זו גם הסיבה שהיה בו את הכוח ואת הרצון להיאבק על דמותה של המדינה. לעתים בשיחות אתו, כשהייתי אומר משהו שנשמע לו קצת יותר קונפורמיסטי מהקו שדגל בו, פתאום הרגשתי את הלהבה פורצת ואת ההתעקשות על הביקורת העמוקה והצודקת במידה רבה של היבטים שונים של חיינו בארץ".

פרופ' גד קינר (קיסינגר) הקריא קטע מתוך המונולוג "שופט העליון מדמה עינויים", שנכלל במופע "טלטלה מאושרת" בבימויו של שמעון לוי, שהועלה ב-2012 בפסטיבל "small במה" באוניברסיטת תל אביב. את הטקס חתם הספדה של הבמאית אופירה הניג, חברתו הקרובה של עברון, שביימה לצד "יוליסס על בקבוקים" גם את מחזותיו "שמיים", "הטענה של דון קיחוטה" ושהוא כתב עמה את יצירתה "זוז אתה מסתיר לי את השמש". "בכל פעם שגלעד היה שולח מחזה חדש זה היה טקס בבית, כשהייתי צריכה להכין את הבית ואת עצמי לקריאה, ליצור את השקט שנדרש כדי להיכנס לעולמות שהוא יצר", אמרה הניג. "אני תמיד מוצאת בכתיבה שלו את התבונה והסובלנות, אהבת אדם, את הנחמה שכל כך חסרה לנו במציאות שמחוץ לבמה ובעיקר את האפשרות לתיאטרון. גלעד, תחסר לנו ויחסר לנו קולך. נשארו לנו מלותיך ובמציאות הבלתי נסבלת הזאת של אדישות, ריקנות, התקרנפות וסתמיות אתה באמת האלטרנטיבה. הלוואי והמלים שלך תהפוכנה ותהיינה להצגת תיאטרון שכל כך אהבת".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו