פרסי עכבר העיר 2016: הצגת התיאטרון הטובה של השנה

"סיפור הפרברים" של תיאטרון הקאמרי, "עלובי החיים" של תיאטרון הבימה או אולי "סל תרבות" של תיאטרון תמונע? מי תהיה הצגת התיאטרון הטובה של השנה?

עכבר העיר
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
עכבר העיר

רוצים לזכות בחופשות זוגיות בארץ ובחו"ל? עכבר העיר מזמין אתכם לבחור את האנשים, האירועים והמקומות שעשו לכם את השנה! איך משתתפים? נכנסים לאתר התחרות, בוחרים את המועמדים האהובים עליכם, ממלאים פרטים ונכנסים להגרלה עם פרסים מתנת ישראייר.אם השנה החולפת הייתה בסימן הקרבות על משרד התרבות, הרי שהשנה כבר מדובר במלחמת עולם של ממש. ברקע מנהלים אמנותיים ותיקים שמסיימים את תפקידיהם, איומים על קיצוצי תקציבי התיאטרון והרבה מחזות זמר. היו מי שבחרו להתמודד עם הגזרות על הבמה ("סל תרבות", "מתקן 27"), היו מי שניסו קצת לשכוח מהן, ולנסות לזכות באהדת הצופים ("עלובי החיים", "סיפור הפרברים"). ואלה ההצגות שעשו לנו את השנה.» פרסי עכבר העיר 2016» פרסי עכבר העיר 2016: מופע המחול הטוב של השנה

סל תרבות - תיאטרון תמונע תיאטרון תמונע מהווה כבר הרבה שנים את חוד החנית של התיאטרון העכשווי וההרפתקני והבועט, ו"סל תרבות" של יאיר ורדי היא ללא ספק אחת העכשוויות וההרפתקניות ביותר שבהן. הצופים במופע מוזמנים לספק סלון – ספק מעבדה, שבה הם תוהים יחד עם המבצעים של המופע – ורדי עצמו, נטלי צוקרמן, סתיו מרין, ג'ייסון דנינו הולט, רותם תש"ח, ריקי חיות ואברהם הורוביץ – בנוגע לשאלות מפתח של הזהות הישראלית העכשווית. התוכן רלוונטי ומגרה, אבל ההישג המרכזי כאן הוא אסתטי – ורדי מצליח לייצר תיאטרון חי באמת, שהופך את הקהל למשתתף פעיל ומוכיח את הרלוונטיות של המדיום בתקופה הנוכחית. (מרט פרחומובסקי)» סל תרבות - לכל הפרטיםתיאטרון חי. "סל תרבות" (צילום: גדי דגון)סיפור הפרברים - תיאטרון הקאמרי 2016 הייתה טובה למיוזיקלס. כבר בתחילתה קיבלנו מהקאמרי את אחת הדוגמאות היפות לביצוע מחודש של חומר קלאסי בדמות "סיפור הפרברים", יצירת המופת האמריקאית של לאונרד ברנשטיין בבימויו של המאסטר הוותיק צדי צרפתי. נראה שהשראה מיוחדת במינה שרתה על צרפתי כאשר ניגש לביים את ההצגה, והתוצאה הייתה התפוצצות של אנרגיה ורגש, שגרמה לקלאסיקה האמריקאית להתעורר לחיים בימתיים ישראליים מלהיבים במיוחד. עידו רוזנברג ורונה לי שמעון הצטיינו במיוחד בתפקידיהם, בעוד שמשי קליינשטיין עשתה תפקיד ביכורים בוסרי, אך נוגע ללב. (מרט פרחומובסקי)» סיפור הפרברים - לכל הפרטים» סיפור הפרברים - לביקורת המלאההתפוצצות של אנרגיה ורגש. "סיפור הפרברים":לבד בברלין - תיאטרון הבימה רגע לפני שאילן רונן עזב את תפקיד כמנהל האמנותי של התיאטרון הלאומי, הוא ביים שם את אחת העבודות המרשימות שלו אי פעם. המחזאית שחר פנקס הצליחה לדחוס את רב המכר בן 700 העמודים של הנס פלאדה על זוג גרמני בתקופת מלחמת העולם השנייה, שפוצח בפעילות חתרנית נגד השלטון הנאצי, לשעתיים וחצי מהודקות ומשכנעות, בעוד שרונן תרגם אותו לתיאטרון מתוחכם, מורכב ומבוצע לעילא. השפה הבימתית של ההצגה הצליח לשלב היטב בין המינימליזם לגרנדיוזיות, ובין הקלאסי לעכשווי, כשהיא נעזרת בתפאורה משוכללת של ניב מנור ותאורה מלאת הבעה של זיו וולושין. נורמן עיסא ואסנת פישמן היו מרגשים במיוחד בתפקיד בני הזוג המורדים, כשסביבם אנסמבל מחויב ומהוקצע של שחקני משנה משובחים. (מרט פרחומובסקי)» לבד בברלין - לכל הפרטים» לבד בברלין - לביקורת המלאהתיאטרון מתוחכם. "לבד בברלין":יהודים רעים - תיאטרון הקאמרי בדרך כלל, עבודות הבימוי של עמרי ניצן, המנהל האמנותי הוותיק של הקאמרי, מתאפיינות בגרנדיוזיות, ריבוי משתתפים ורעיונות בימתיים שאפתניים. לכן, בחירתו לביים השנה מחזה אמריקאי טרי, לארבעה שחקנים בלבד, שמתרחש כולו בדירה אחת ודן בזהות יהודית-אמריקאית, נראתה על פניו כמוזרה. תהיה הסיבה לבחירה אשר תהיה, "יהודים רעים" התגלתה כעבודת הבימוי המרשימה ביותר של ניצן מזה זמן רב. דווקא הקנבס המצומצם הוציא ממנו מהלכים של מאסטר בכל הנוגע לבסיס של מעשה התיאטרון: מפגש בין שחקנים לטקסט. זוהי הצגה מלאת אנרגיה, מצחיקה מאוד ומרגשת, שבה כל אחד מהשחקנים – אולה שור סלקטר, אודי רוטשילד, דנה מיינרט ויובל סגל – מגיע לשיאים של משחק. (מרט פרחומובסקי)» יהודים רעים - לכל הפרטים» יהודים רעים - לביקורת המלאההצגה מלאת אנרגיה. "יהודים רעים" (צילום: ז'ראר אלון)הזאבים - תיאטרון הקאמרי המחזאי והבמאי הלל מיטלפונקט יצר השנה את אחת העבודות המרשימות שלו אי פעם. לכאורה יש ב"זאבים" את אותם הנתונים שמאפיינים את רוב מחזותיו: זוהי מלודרמה משפחתית מצחיקה-עצובה בתוך קונטקסט היסטורי, שמנסה גם לעשות נעים לקהל וגם להגיד משהו יסודי על ההוויה הישראלית. אלא שבהצגה הנוכחית, הצליח מיטלפונקט יותר מרוב הפעמים בעבר ליצור איזון מדויק בין המלודרמטי לטראגי וליצור על הבמה מציאות אנושית אמינה ואותנטית. ההישג המרכזי של ההצגה היה בעבודת המשחק יוצאת הדופן באיכותה של צוות השחקנים, שבראשם תיקי דיין המופלאה בתפקיד אם רוויזיוניסטית נוקשה ושברירית בו בזמן. (מרט פרחומובסקי)» הזאבים - לכל הפרטים» הזאבים - לביקורת המלאהאיזון מדויק בין המלודרמטי לטראגי . "הזאבים" (צילום: ז'ראר אלון)נפילים יונתן לוי המשיך השנה לבסס את מקומו כאחד היוצרים האוונגרדיים המשמעותיים של התיאטרון הישראלי בעבודה יוצאת דופן בחזונה האמנותי וגם ברמת הביצוע שלה, שעלתה לראשונה במסגרת פסטיבל ישראל. לוי יצר טרילוגיה של שלושה אטיודים, בהם הוא מתחקה אחרי שלושה גיבורים ישראליים אמתיים ובדיוניים – מנחם בגין, אלוף ג'ודו אלמוני ובר רפאלי. מעבר לליהוק המבריק של נעם סמל, מנכ"ל הקאמרי, לתפקיד מנחם בגין, ושל מלכת הפרינג' סמדר יערון לתפקיד בר רפאלי, וגם לאטיוד אלוף הג'ודו המצוין בביצועם של מנשה נוי וניר שאולוף, שנשמע כמו "החמישייה הקאמרית" במיטבה, זו פשוט הייתה עבודה שלא הפסיקה להפתיע ולרתק ולו לרגע, גם בחלקים הפחות חזקים שלה. (מרט פרחומובסקי)

» נפילים - לכל הפרטים» נפילים - לביקורת המלאהליהוק מבריק. "נפילים" (צילום: יח"צ)מתקן 27 האירוע הפרפורמטיבי תלוי-המקום שיצרו עידית הרמן ואריאל ברונז הוא אסופה מרהיבה של התרחשויות ודימויים אשר מרכיבים יחד מרחב פעולה דחוס, תזזיתי ורועש, שילוב מרתק בין יופי לכיעור, עומק וקיטש. הישגו האדיר טמון הן ביצירה של עולם טוטאלי שנדמה כי ממשיך להתקיים גם כשהקהל עוזב את בית העיר, והן ברמת התוכן: זוהי מראה מדאיגה של החברה הישראלית בנקודת הזמן הנוכחית, בה התמוססו לחלוטין גבולות השיח וההתנהגות. (עידית סוסליק)» מתקן 27 - לכל הפרטים» מתקן 27 - לביקורת המלאהמראה מדאיגה של החברה הישראלית. "מתקן 27" (צילום: דין אהרוני)עלובי החיים - תיאטרון הבימה ההפקה החדשה של תיאטרון הבימה לקלאסיקה הבלתי מעורערת של מחזות הזמר מצטיינת בבימוי קולח, עיצוב במה מרשים, קאסט של ווקאליסטים מעולים, ומעל הכל - הברקת הליהוק של אמיר דדון, שמביא לבמה ז'אן וולז'אן כן ופשוט, ובו זמנית עוצמתי ומרגש. המכלול הזה הופך את ההפקה להצלחה משמחת שממשיכה בכבוד מסורת ארוכה של גרסאות מצוינות שהפכו את המחזמר לאייקון התרבות שהוא. (עידית סוסליק)» עלובי החיים - לכל הפרטים» עלובי החיים - לביקורת המלאהבימוי קולח. "עלובי החיים" (צילום: ז'ראר אלון) Practice Makes Perfect הפרפורמנס האוטוביוגרפי של נטלי צוקרמן הוא יצירה בימתית מרתקת אשר שוזרת ברגישות ובאומץ רגעים פרטיים עם טקסטים רפואיים ומדעיים, שחושפים היבטים תרבותיים ופוליטיים קריטיים אודות מצב הנכות בכלל, ובהקשר הישראלי בפרט. הנוכחות הטוטאלית של צוקרמן נוגעת ללב ומעוררת השראה, ומותירה את הצופה עם מטען רגשי אינטלקטואלי שערכו פורץ לחלוטין את גבולות היצירה הספציפית. (עידית סוסליק)» Practice Makes Perfect - לכל הפרטיםמטען רגשי אינטלקטואלי. Practice Makes Perfect (צילום: קורל דביר)

קוריולנוס - תיאטרון הבימה אי נוחות, צער, ניכור והרבה הזדהות הם רק חלק מהרגשות שעולים בעיבוד של עירד רובינשטיין למחזהו של וויליאם שייקספיר, שהוצג בבמת הבימרתף של הבימה. ההצגה מצליחה באמצעות משחק משובח של גיל פרנק שמשחק את המצביע הגאוותן וגילה אלמגור, בתור אמו המגנה עליו, לחבר אותנו מימי רומא העתיקה לאקטואליה הלא פשוטה של ימינו. (מנחה נופה)» קוריולנוס - לכל הפרטים» קוריולנוס - לביקורת המלאהחיבור לימינו. "קוריולנוס" (צילום: ז'ראר אלון)צוות השופטים:מרט פרחומובסקי, מבקר התיאטרון של עכבר העירעידית סוסליק, כתבת לתחומי מחול, תיאטרון ופרפורמנס ומבקרת מחול בעכבר העיר מנחה נופה, עורכת מדור במה בעכבר העיר

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ