"מצחיקונת": מיה דגן נקרעת בין אהבה לקריירה

רגע לפני שסיפורה של השחקנית פאני ברייס יעלה על הבמה בדצמבר הקרוב, מיה דגן מספרת על החיבור העמוק שלה לדמות, ועמוס תמם חושף איך מצא את הגנגסטר הפנימי שלו. הצצה ראשונה

עידו שחם, עכבר העיר
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
עידו שחם, עכבר העיר

אם הייתם חייבים לבחור בין קריירה משגשגת לאהבה מסחררת, במה הייתם בוחרים? אולי תקבלו תשובה לשאלה הזאת במחזמר מצחיקונת שיעלה בסוף החודש בתיאטרון הקאמרי. "מצחיקונת" מבוסס על סיפור אמיתי, סיפורה של פאני ברייס שהיתה שחקנית יהודית מברוקלין בתחילת המאה ה-20. למרות שהיא לא ענתה על אידאל היופי של הזמנים ההם, בכל זאת היא הצליחה לפלס את דרכה לצמרת עולם הבידור של ניו יורק ולהפוך לכוכבת. פאני לא כבשה רק את לב הקהל, אלא גם את ליבו של המהמר ניק ארנשטיין, והתחיל ביניהם רומן לוהט. אך בזמן שפאני אמורה לצאת לסיבוב הופעות, ניק אמור לעזוב את המדינה בעקבות עסקיו המפוקפקים, וכך שניהם נקרעים בין הרצון שלהם להקדיש את עצמם לקריירה לבין הרצון להמר על האהבה.

» מצחיקונת - לכל הפרטים
» עכבר במה
» הצגות היום

"מצחיקונת" הוא הגרסה העברית למחזמר "Funny Girl" שעלה בברודוויי ב-1964 בכיכובה של ברברה סטרייסנד. הוא מוכר יותר בזכות הגרסה הקולנועית שלו מ-1968 עם סטרייסנד ועומר שריף, סרט שפרסם אותה ואת הביצוע שלה לשיר "People". כעת המחזמר עולה בקאמרי בכיכובם של מיה דגן בתור פאני ברייס, ועמוס תמם בתור ניק ארנשטיין ובבימויו של צדי צרפתי, כפי שפורסם היום (שני 7.11) באירוע חשיפה בחדר החזרות של המחזמר. "זה מחזמר שאני קצת גדלתי עליו", משתף צרפתי. "גדלתי על השירים בשנות ה-60, על 'People' שפרסם את ברברה סטרייסנד מאוד, ואני זוכר שראיתי את המחזמר בפעם הראשונה כשזה הגיע לארץ, הלכתי עם חוה אלברשטיין לראות את זה. ואני זוכר שהתרגשנו בצורה היסטרית. זה מחזמר שרדף אחרי המון המון שנים, לא האמנתי שיום אחד אני אביים אותו".

למה לדעתך המחזמר רלוונטי להיום?"זה סיפור, סיפור מרגש. סיפור על בחורה שנאבקת בין האהבה שלה והבית האמיתי שלה - הבמה. זאת מלחמה, זה תמיד יהיה".

אתה רואה את זה קורה לשחקנים היום?"אישה שעושה קריירה, יש לה מישהו בבית, אז הלחץ בין לבין. שום דבר לא השתנה ולא ישתנה גם עוד 100 שנה - דווקא בהקשר של אשת קריירה, אשת קריירה שצריכה לתחזק בית וגם לגרוםלגבר להרגיש שהוא קיים".

חברי "מצחיקונת" מאחלים שנה טובה: התרגשות באוויר

מיה דגן תשחק במצחיקונת בפעם הראשונה בתיאטרון הקאמרי, ואפשר לראות הרבה דימיון בינה לבין דמותה פאני ברייס. כמו פאני, הדרך של דגן למעלה לא הייתה פשוטה. דגן פרסמה לא מזמן תמונה ישנה שלה באינסטגרם לכבוד יום הולדת ה-41, וכתבה בין היתר "גם אז האמנתי בעצמי. ואפילו שנראיתי כמו מתדלקת בתחנת דלק, באיזשהו מקום אהבתי אותי. אפילו שעשו עלי חרם, ידעתי שיום אחד אני אהיה גאה בי שעמדתי על שלי. ואפילו שאמרו לי 'אל תשירי. יש לך קול לא טוב' ידעתי שהם טועים, ואני צודקת". ועוד איך שהיא צודקת. דגן הפגינה באירוע החשיפה קול צלול ועוצמתי, ונראה שהיה לה מבט של התרגשות בעיניים. "יום אחד הבנות היפות יהיו פאסה ואז תורי יגיע", מבטיחה פאני באחת מהסצנות - או שבעצם זאת דגן?

"מהרגע שראיתי את הסרט לפני המון המון זמן, וגם עכשיו, וגם כשקראתי את התרגום הנפלא של דורי פרנס, פשוט לא האמנתי", מספרת דגן. "אבל יש שם משפטים שלמים שאני אומרת אותם ביום יום. יש משפטים שחופפים אותי ביומיום, כאילו, כשהיא אומרת 'אני אצליח, ואתה מאמין בי, נכון?' וכל מיני. היא אני. באמת, זאת פשוט אני. יש פה הזדהות טוטאלית עם התפקיד, זה סוג של סיפור חיי, האהבה הזאת לתיאטרון, האהבה הזאת של הקהל והרצון שלה שכולם יאהבו אותה" היא נאנחת.

בין האהבה לבמה לבן הזוג. עמוס תמם ומיה דגן (צילום: אליצור ראובני)

היא מקבלת בסוף את האהבה?

"היא מקבלת אותה אבל לא מהאנשים שהיא הייתה רוצה, כן. בוא לראות את ההצגה. הסיפור שם שהיא נקרעת בין האהבה שלה לבמה, לאהבה שלה לבן הזוג שלה".

אז מצאת את עצמך במצבים דומים? צדי סיפר שזה עדיין קורה לשחקניות.

"זה קורה כל הזמן. שמע, אני אמא עכשיו, וזה נורא קשה המקום הזה שאתה מוותר על דברים. אני מוותרת על להיות איתה בבית, אני מוותרת על לעשות לה מקלחת - כי הרצון שלי להיות פה גם חזק. היו ימים שהייתי באה לפה לחזרות קרועה. ביום שאני ובעלי לשעבר החלטנו להתגרש, הופעתי בערב. ככה זה, The show must go on".

בטח לקחת את האמוציות האלה והכנסת אותן בחזרה.

"יש אמוציות! יש".

ואיך זה לעבוד עם עמוס תמם?

"מדהים. עמוס, כל האנשים שעוסקים פה במלאכה, עמוס, וצדי, שהוא מתנה בשבילי, מתנה של במאי - כל כך ממציא את עצמו כל פעם מחדש. ולהקת השחקנים שיש פה, זה מטורף, הם עובדים נורא קשה".

כוכבי ההצגה. מיה דגן ועמוס תמם - "מצחיקונת" (צילומים: דניאל קמינסקי, דור מלכה)

העבודה הקשה של הקאסט ניכרת בתצוגה של המחזמר, שכללה גם צוות של רקדנים/זמרים שהצליחו לשחזר את אווירת ניו יורק של פעם עם מעט אביזרים וללא תחפושות או תפאורה. תמם הביא פנימה את הנוכחות הגברית בתור הקונטרה לנשיות של דגן, של המהמר ניק ארנשטיין. זאת הפעם השנייה שתמם משחק במחזמר גדול לאחר שכיכב בקזבלן שרץ כבר ארבע שנים בקאמרי, אך בשבילו זה לא מובן מאליו. "אני הכי לא תופס את עצמי כשחקן של מחזות זמר", מתוודה תמם, "ואיכשהו זה המחזמר הגדול השני שלי פה בקאמרי, וזו חוויה אדירה".

לפני כן אהבת לשיר, ראית את עצמך נכנס לתפקידים כאלה, או שזה משהו שהוציא אותך מאזור הנוחות?

"אני יכול להגיד לך שאם הייתי צריך לבחור את עצמי, אני בספק אם הייתי עושה את זה".

למה?

"כי תכלס מחזות זמר אף פעם לא היה הז'אנר שלי, ואני מוצא את עצמי עכשיו מחפש לראות מחזות זמר אם אני טס לחו"ל. פתאום משהו בזה תפס אותי, כי הבנתי שמחזמר טוב זה קודם כל מחזה מצוין, זה סיפור טוב - את זה יש לנו ב-'Funny Girl', ממש סיפור דרמטי חזק קודם כל - ואז המוזיקה רק עוד יותר מעצימה את הרגש, והחוויה היא הרבה יותר עוצמתית. כשזה עשוי טוב זה דבר נפלא, ויש לנו את צדי צרפתי אז זה עשוי נפלא".

דמות שנובטת. מיה דגן וצדי צרפתי (צילום: אליצור ראובני)

מה עשית בשביל להכנס לתפקיד של ניק ארנשטיין?

"ראיתי את הסרט עם ברברה סטרייסנד ועומר שריף, קראתי קצת בגוגל, ראיתי קצת סרטים מהתקופה, ראיתי את 'אמריקאי בפריז', ראיתי כל מיני מחזות זמר מהז'אנר הזה שהוא יותר קליל. יש משהו  בכל ארבעת השירים שאני מעורב בהם, שהם שירים עם קצת יותר הגשה, קצת יותר מספרים סיפור. אז ראיתי קצת מחזות זמר בסגנון הזה, ראיתי המון סרטי גנגסטרים, סרטי מהמרים, קצת בשביל למצוא את הטיפוס הזה, למרות שבגדול מצאתי אותו בתוכי. אני וצדי עשינו עבודה, חיפשנו אותו, כי הוא קיים. יש פה תרגום מעולה של דורי פרנס והדמות קיימת בתוך המילים, בטקסט. אם חופרים טוב טוב בתוך הטקסט שלנו, בתוך המחזמר הזה, יש שם דמות שנובטת, לאט לאט מתחילה לצאת החוצה".

מצאת את הגנגסטר-מהמר הפנימי שלך?

"כן. גנגסטר, הוא לא ממש גנגסטר. הוא יותר, איך קוראים לזה, צווארון כחול?".

באזור האפור של החוק.

"הוא באזורים האפורים, בדיוק. כאילו, הוא תמיד יישאר, יש כאלה, אנחנו מכירים כאלה. הוא כאילו איש עסקים לגיטימי, אבל הוא משוטט לו מדי פעם באזורים האפלים בלי שאף אחד ידע. אגב, בגלל זה, זה הסיפור של המחזה הזה, בגלל זה הוא מתפוצץ בסוף. ברגע שהוא הופך להיות מר ברייס, ברגע שהקריירה שלה מעפילה עליו ופתאום כל צעד שלו בעיתונים, הוא לא יכול לעשות את כל העסקאות הקטנות האלה. אתה יודע איך זה בעסקים - אתה יכול להפסיד היום מיליון דולר, אף אחד לא יודע כלום, אתה מיד עושה עסקה מרוויח שני מיליון דולר, סוגר פה מיליון דולר, ויש לך מיליון דולר. ופתאום כשכל צעד שלו בעיתונים, אז הוא מפסיד מיליון דולר וכבר לא רוצים לעשות איתו את העסקה הבאה. ואז עולה השאלה הגדולה של המחזה הזה, מהצד שלי לפחות, מה יותר חשוב לגבר - הקריירה שלו, ההגשה העצמית, האגו שלו - או האהבה הזאת, האהבה החזקה?".

ההצגה "מצחיקונת" תעלה בחמישי ה-1 בדצמבר בתיאטרון הקאמרי, תל אביב.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ