אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

זמרת הסופרן שכובשת את "עלובי החיים"

אחרי שנבחנה לכל התפקידים הנשיים במחזמר של הבימה, קיבלה זמרת האופרה טל ברגמן את ההזדמנות לגלם את קוזט היתומה. עכשיו היא מספרת על הלחצים מאחורי הקלעים, ההבדלים בין התיאטרון לאופרה והאתגר. ראיון

תגובות

ההפקה החדשה של "עלובי החיים" בהבימה עלתה לפני כחודש, ועוררה התרגשות יוצאת דופן בקרב הקהל והמבקרים כאחד. בין הכוכבים הרבים שממלאים את הבמה בהצגה - מירי מסיקה, אמיר דדון, רוני דלומי, הראל סקעת, אבי קושניר וחנה לסלאו – מבצבצות גם כמה פנים פחות מוכרות, שנאבקות על מקומן על הבמה העמוסה והנוצצת. כאלה הן פניה של טל ברגמן, עד היום זמרת באופרה הישראלית, שמבצעת בהפקה הנוכחית את התפקיד של קוזט היתומה, המאומצת על ידי האסיר הנמלט ז'אן ולז'אן. "אני לא חושבת שעד עכשיו הפסקתי לגמרי לשקשק", מעידה ברגמן, "זה מאוד מרגש וגם מפחיד למצוא את עצמך בחדר החזרות ועל הבמה עם זמרים ושחקנים מוכשרים ומנוסים כל כך, אנשים שראיתי בטלויזיה או שמעתי ברדיו, אנשים שאני מאד מעריכה את העבודה שלהם. אני משתדלת ללמוד מהם מה שאני יכולה ולקחת כל מה שהם יכולים לתת. מעבר לזה, גיליתי אנשים עם המון אנרגיות חיוביות, מקצועיות ושמחת חיים, שהפכו לחלק בלתי נפרד מהחוויה האדירה ש'עלובי החיים' מהווה עבורי".

» עלובי החיים - לכל הפרטים
» "עלובי החיים" עושים כבוד למסורת הפקות הענק
» "עלובי החיים": הצצה לחזרות
» על חלומות וחזרות: מאחורי הקלעים של "עלובי החיים"
» בשיר ובזמרה: מחזות הזמר המבטיחים של השנה

מה בכלל גורם לזמרת אופרה ללכת לאודישן למחזמר בתיאטרון?

"מאז שאני זוכרת את עצמי אהבתי מאוד מחזות זמר. כבר בגיל צעיר מאוד שמעתי לראשונה את קטע המוות של פאנטין, ומבלי להכיר את המחזמר השלם והדמויות, התחברתי מיד את המוזיקה והדרמה שלו. זאת אחת הסיבות לכך, שכשלגמרי במקרה נתקלתי בפרסום על האודישנים להפקה הנוכחית בקבוצה בפייסבוק, ידעתי שזה משהו שאני מאוד רוצה לעשות. לא האמנתי שאתקבל, אבל לא היה לי ספק שאני חייבת להבחן. ביקשתי להבחן לכל תפקידי הנשים, וגם עכשיו אני חולמת לשיר את כולם. בקיצור, אהבה זו אהבה".

בתור מי שרגילה לעבוד באופרה, האם אופן העבודה שנתקלת בו על ההפקה בתיאטרון שונה?

"זה דומה ושונה. אני חושבת שאחד ההבדלים הגדולים היה באינטנסיביות, גם של החזרות וגם של ההופעות. לקראת עליית ההצגה עבדנו המון, מהבוקר עד הלילה, לפעמים עד חצות ואז למחרת שוב בבוקר וכך הלאה. זה משהו שפחות הייתי מורגלת אליו מהאופרה והיה כיף לראות את כל הצוות מתגייס להרים את ההפקה הענקית הזאת בתנאים לא פשוטים, בהובלתם של הבמאי משה קפטן האחד והיחיד והמנהל המוזיקלי יוסי בן נון, שמבין ומעריך את העולם הקלאסי שאני באה ממנו. עכשיו אנחנו גם מופיעים ערב אחרי ערב, לפעמים ללא יום מנוחה בין הופעה להופעה כמקובל באופרה, כדי לשמור על קולות הזמרים. בהתחלה זה הפחיד אותי, אבל בסופו של דבר אני לומדת מזה המון, גם על התיאטרון וגם על עצמי".

להפסיק לפחד מהצלילים של קוזט. טל ברגמן ב"עלובי החיים" (צילום: ז'ראר אלון)

חרדת הצלילים הגבוהים

למרות מרכזיותה העלילתית של קוזט, שדמותה אף מעטרת את הפוסטר הרשמי של "עלובי החיים", התפקיד הזה נותר לרוב בצלן של הדמויות האחרות ב"עלובי החיים", ויוצר קושי מיוחד למבצעות שלו. "אין ספק שיש היררכיה בין הדמויות הראשיות, וקוזט אכן פחות בולטת מהאחרים מבחינת החומר המוזיקלי והדרמטי שלה", מסבירה ברגמן. "היא אמנם דורשת יכולת ווקאלית גבוהה וגמישות, אבל למעשה אין לה אפילו שיר משלה. זה משהו שאני מתמודדת איתו בכל הופעה והוא חלק בלתי נפרד מהעבודה על התפקיד. המטרה שלי היא ליצור דמות מעניינת ומעוררת הזדהות למרות הקושי הזה, ואני מאוד מקווה שהצלחתי לעשות את זה."

מה מבדיל את ההתמודדות עם תפקיד במיוזיקל פופולרי-עכשווי כמו "עלובי החיים" לבין תפקיד מהרפרטואר האופראי הקלאסי? האם זה קל יותר או מורכב יותר?

"זה אולי מצחיק כשזמרת סופרן אומרת את זה אבל אחד האתגרים הגדולים היה להפסיק לפחד מהצלילים הגבוהים של קוזט. יש לה מנעד קולי שלא היה מבייש אף דמות ראשית באופרה של מוצרט או של פוצ'יני, והצלילים הגבוהים שלה צריכים להיות מושרים ברכות ובלחש כמעט. זו דרישה טכנית לא פשוטה ואחת הסיבות לכך שכמעט כל הזמרות שמבצעות את התפקיד ברחבי העולם הן זמרות בעלות הכשרה קלאסית. מעבר לכך, 'עלובי החיים' הוא מחזמר שנושק ממש לאופרה, בעיקר מכיוון שהוא מושר מתחילתו ועד סופו, כך שדי הרגשתי בבית מהבחינה הזאת. מה שכן, העובדה שבשונה מאופרות שמושרות לרוב בשפה זרה, המחזמר מושר בארץ בעברית, בתרגומו הנהדר של אהוד מנור, אפשרה חיבור מיידי לטקסט ולסיטואציה".

"להמשיך לעשות את מה שאני אוהבת". טל ברגמן (צילום: ז'ראר אלון)

היא התחילה לשיר בגיל 12, והתאהבה במוזיקה מהצליל הראשון. שבועיים לאחר סיום לימודיה בבית הספר למוזיקה ע"ש בוכמן-מהטה באוניברסיטת תל אביב התקבלה ל"מיתר אופרה סטודיו", המסגרת הצעירה של האופרה הישראלית, בניהולו המוזיקלי של דוד זבה. במסגרת זו היא מופיעה בשלוש השנים האחרונות במגוון הפקות של בית האופרה ובקונצרטים בארץ ובחו"ל.

האם מבחינתך הגיחה מהאופרה לתיאטרון היא הרפתקה חד-פעמית? או שמשחק בתיאטרון ואולי גם על המסך זה משהו שמושך אותך ברצינות?

"העבודה על 'עלובי החיים' פתחה בפניי עולם חדש. אני מאוד מקווה שזו לא תהיה הפעם האחרונה שאופיע על בימת התיאטרון. גם בעולם האופרה, אני קודם כל נמשכת לדרמה. כרגע אני מאושרת לעשות דברים שונים ולהופיע על במות שונות, עם סגנונות מוזיקליים שונים. אני רק יכולה לקוות שהמזל הטוב ימשיך ללכת איתי ואוכל להמשיך לעשות את מה שאני אוהבת".

» עלובי החיים - לוח הצגות

*#