אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מנכ"לית בית מזי"א לתיאטרון: "זה לא סתם שכולם עוזבים לתל אביב"

אנה זימין מסכמת כמעט שנה בתפקיד, מספרת על התכנית לפתח מרכז פרינג' ירושלמי, ומבטיחה שקיימות תכניות שיעודדו את השחקנים הירושלמים להשאר בעיר. ראיון

תגובות

בחודש נובמבר שעבר נכנסה אנה זימין לתפקיד מנכ"לית בית מזי"א לתיאטרון. בימים אלה, כשהיא סוגרת כמעט שנה בתפקיד, נראה שהיא עדיין לא איבדה את ההתלהבות הראשונית מהמקום ומהאפשרויות הטמונות בו. "יש כאן מקום שהוא מדהים ונותן השראה", היא אומרת. "יש כאן פעילות באמת יצירתית של הרבה אנשים והרבה יוצרים. גם בקבוצות הבית וגם במרכז הפרינג'. אנחנו מארחים הרבה מאוד הצגות של יוצרים עצמאיים, וזה גם נותן השראה וגם מדרבן לחלום, לעשות עוד תכניות ולפתוח עוד מסלולים. אנחנו בדרך לשם".» כל מה שקורה בירושלים» Itravel jeruselam - אתר התיירות הרשמי של ירושלים » עיריית ירושלים - האתר הרשמימהן התכניות שלך עבור בית מזי"א לשנה הקרובה? "קודם כל התכנית היא לפתח את מרכז הפרינג' של בית מזי"א. עד כה בירושלים לא היה קיים דבר כזה. בתל אביב יש את תיאטרון תמונע, תיאטרון הסמטה וצוותא. בירושלים יש רק את בית מזי"א, שהתחיל לפעול כמרכז פרינג'. אנחנו מתכננים להרחיב את הפעילויות ולארח יותר הצגות. אני חושבת לפתוח - לצד מסלול האירוח במרכז הפרינג' -  מסלול יצירה".באיזה אופן הוא יפעל?"כשיהיה תקציב נוציא קול קורא ונזמין הפקות שאנו נפיק בעצמנו, ולא רק נזמין הצגות מוכנות להציג אצלנו. יהיה גם ליווי מקצועי מבחינה אמנותית ואדמיניסטרטיבית. אני מקווה שזה ייצא לפועל כי אני חושבת שזה יכול להיות מעניין, ואני רוצה מאוד לתת במה להרבה יוצרים טובים שגרים בירושלים". אחד מהלהיטים הגדולים של תיאטרון אינקובטור. "העיר הזאת" (צילום: יודן עברי)בית מזי"א הוקם תחילה כבית לשלוש קבוצות תיאטרון ירושלמיות: האינקובטור, קבוצת התיאטרון הירושלמי ותיאטרון פסיק. שלוש הקבוצות מקיימות חזרות במקום, משרדיהן ממוקמים בו, ורוב ההצגות עולות בו. "עם השנים הבינו שהבית יכול להיות הרבה יותר מזה, ולכן המקום החל לעבוד כמרכז פרינג', ויש סדרת מחול שחוזרת על עצמה כל שנה שמורכבת מיוצרים ירושלמים וגם כאלה מחוץ לעיר", אומרת זימין. "הסדרה מורכבת משמונה עד עשרה ערבים, כשבכל ערב יש שני מופעים – האחד מופע של אמן מחול ירושלמי, והשני של אמן מחוץ לעיר. הרבה פעמים קשה ליוצרי מחול חדשים למצוא מקום להציג את העבודות, וזה גם נותן להם במה ונותן אפשרות להביא לעיר יוצרים בעלי שם".בימים אלה נפתחת עונה חדשה בבית מזי"א עם הצגות חדשות של קבוצות התיאטרון שפועלות בו. תיאטרון פסיק יעלו את "הרופא בעל כורחו" מאת מולייר, בקבוצת התיאטרון הירושלמית יציגו את "מידה כנגד מידה" של שיקספיר ובאינקובטור את "תיכון מגשימים", פרודיה על סדרות היי-סקול אמריקניות שכבר הפכה ללהיט. את מרגישה שאפשר להגדיר מאפיינים ל"פרינג' ירושלמי"?"זה נורא קשה עדיין להגדיר, כי לפרינג' תל אביבי יש מסורת של עשרות שנים ובירושלים זה משהו שעדיין נמצא בהתהוות. אמנם הקבוצות פה לא נחשבות בדיוק תיאטרון רפרטוארי אבל עדיין, הן יותר מבוססות. לגבי אמנים עצמאיים ירושלמים - באמת בזמן האחרון אני רואה התעוררות בנושא הזה. קשה בינתיים להבין את ההבדלים למרות שכבר ניתן לראות למשל שבתכנים פה יש דברים שאין בתל אביב כמו הצגות שפונות לקהל דתי, נושאים שאולי יותר קרובים לעיר הזו".כמי שעוסקת הרבה שנים בתחום, את מרגישה שיש יותר עידוד של תיאטרון ותרבות בעיר?"אני ממש מרגישה שיש יותר עידוד של תיאטרון ותרבות בירושלים, וזה רק הולך ומתגבר. זה באופנה לבכות על המערכת והפקידים וכמה שהם לא מבינים. אני יכולה לומר שאני עובדת שנים מול העיריה ואגף התרבות, ואני רואה כל הזמן שיש פעילות, רצון לשפר ולהמציא עוד דברים חדשים. יש למשל עכשיו התארגנות מעניינת בירושלים של יוצרים עצמאיים שנקראת 'הברנז'ה', זאת אמנם יוזמה שבאה מהשטח, אבל קיבלה הרבה עידוד מהעיייה ומהמדור לתיאטרון". "יותר עידוד של תיאטרון ותרבות בירושלים". אנה זימין (צילום: הלנה מונטניול)זימין החלה את הקריירה שלה בתחום התיאטרון בתיאטרון מיקרו. היא למדה בסטודיו של אירינה גורליק ואז הצטרפה ללהקה כשחקנית. היא עבדה במשך 15 שנה כשחקנית והחלה גם לנהל את התיאטרון, מה שעשתה במשך שמונה שנים. "התקדמתי עם המקום והמקום התקדם איתי", היא אומרת, "אני כבר לא משחקת שם אבל לא עזבתי את המשחק. אני מתכננת כל מיני פרויקטים עצמאיים. עברתי לניהול כי היתה תקופה בתיאטרון שכלום לא התקדם כל כך, והיה צריך שמישהו ינהל, אבל אז לתיאטרון כמעט ולא היה תקציב. היה ברור שמי שינהל צריך להיות חלק מהמקום ומישהו שרוצה לקדם אותו. ביקשו ממני שאעשה את זה והסכמתי, וזה עבד טוב. בהתחלה היה לי קשה עם זה ואז התחלתי ליהנות מזה". זימין הגיעה לירושלים מקיבוץ ניר אליהו, לצורך לימודים באוניברסיטה העברית. היא דווקא לא החלה בלימודי תיאטרון אלא בלימודי בלשנות וספרות צרפתית. "החשק לתיאטרון תמיד היה", היא אומרת. "כשהייתי ילדה הייתי מארגנת את הילדים לעשות הצגות, וכל האמהות היו תופרות תלבושות במיוחד. אחרי הצבא חשבתי מה ללמוד, ופשוט השתפנתי. פחדתי ללמוד משחק. הלכתי על האהבה השניה שלי אחרי המשחק, שזה השפות, אבל בכל זאת, זה מצא אותי. כשלמדתי באוניברסיטה הייתי מדריכה של סטודנטים עולים, ופגשתי סטודנטית שסיפרה לי שהחלה ללמוד בסטודיו של אירינה גורליק. נדלקתי, והתחלתי ללמוד שם גם" היא מספרת.כמי שעבדה כשחקנית בעיר, מה את חושבת על ההתמודדות של שחקנים בירושלים?"מצד אחד יש סטיגמה על ירושלים שבבסיסה היא נכונה, שאומרת שלשחקן בירושלים קשה להתקדם ולהתפרנס. זה לא סתם שכולם עוזבים לתל אביב, במיוחד מי שרוצה להיכנס לעולם הקולנוע והטלוויזיה. מצד שני אני כן רואה התעוררות בשנים האחרונות, דווקא בירושלים. יש כיום תכניות שעונות על הצורך של שחקנים ירושלמים ובוגרים טריים כן להישאר בעיר. יש יותר אפשרויות לקלוט שחקנים חדשים ולתת להם פרנסה. יש הרבה דברים שקורים בירושלים, וזה מאוד משמח. יש גם קבוצות חדשות שנפתחות, שזה נפלא".מה החזון שלך לבית מזי"א לטווח הרחוק?"שהוא יהיה המרכז התרבותי של העיר. מרכז תרבותי ופלורליסטי עם סדרות מחול, מוזיקה, ספרות ופרינג'. מקום שמארח הצגות ומפיק הצגות חדשות, שכולן כמובן מדהימות. שאין אדם בעיר שלא ידע מה זה בית מזי"א ואיפה זה, ושיהיו תורים ארוכים בקופות. מקווה שלאט לאט נגיע לשם".

» כל מה שקורה בירושלים

*#