פילובולוס בישראל: כיצד יוצרים הרפתקה בתנועה?

שנתיים לאחר ביקורת הקודם, חוזרת לישראל להקת המחול האמריקאית פילובולוס, והפעם בשיתוף פעולה עם אתגר קרת ושירה גפן. איך משתפים פעולה עם יוצרים מסוג אחר, ואיך שומרים על כושר במופע פיזי שכזה?

טל לוין, עכבר העיר
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
טל לוין, עכבר העיר

ישנם מעט מאוד דברים בטוחים בחיים – השמש תזרח מחר בבוקר, שערוריית רשת חדשה תצוץ ממש בקרוב ולהקת המחול פילובולוס תגיע לישראל. בשנים האחרונות מקפידה הקבוצה המיוחדת הזאת להגיע לארץ, בכל פעם עם מופע ויצירות אחרות, שמשמחים מאוד את הקהל המקומי. השילוב בין תנועה, פירוטכניקה ואקרובטיקה מרשימה הופכים את המופע לערב בידורי, שגם מי שמפחד ממחול ייהנה ממנו. ברשימת העבודות שיועלו במופע הנוכחי (החל מה-20 בינואר, במשכן לאמנויות הבמה בתל אביב), יוכלו ישראלים לזהות את שמם של אתגר קרת ושירה גפן. זוג היוצרים הישראלים, שפועלים בדרך כלל בטווח שבין ספרות לקולנוע, עבדו עם הלהקה לפני כשנה וחצי, ליצירה של "המדוושת המשבשת", שכוללת סיפור על סבא בן 99, ברווזים, עוגת יום הולדת ומדוושת משבשת אחת."המדוושת המשבשת הוא סיפור על משפחה", מסביר שון פיצ'רלד אהרן, אחד מרקדני הלהקה. "הסיפור מתרכז באב משפחה פטריארכאלי קצת דהוי, שחוגגים לו את יום הולדתו ה-99. אנחנו מתבוננים במשפחה הלא מתפקדת שלו שמנסה לגרום לדברים לתפקד. בן משפחה אחד ממשיך לדווש את האירועים קדימה רק כדי לגלות שכל הזמן יש מעצורים על מעצורים, וכשהדברים מקבלים תפנית לרעה מגיע זר ומציע עזרה למסע לדרך הנכונה. זה סיפור קומי ונוגע ללב באותה מידה, יצירה שבוחנת את מערכות היחסים שהן החשובות ביותר לנו".» פילובולוס - לכל הפרטיםערב בידורי. "פילובולוס" (צילום: יח"צ)אתם רגילים לעבוד עם כוריאוגרפים, ופתאום מגיעים לסטודיו שני סופרים/במאים. איך מסתדרים?"לעבוד עם אתגר ושירה הייתה חוויה נהדרת. כסופרים יש להם פרספקטיבה שעוזרת מאוד להגיע אל הנרטיב של הסיפור, ומצליחה לקדם אותו בדרכים מאד מעניינות. המחשבה של אתגר עובדת בצורה כזאת שהיא נודדת לכל מיני כיוונים. לשירה יש רגישות יצירתית שנותנת סוג של שקט במהלך העבודה. באופן כללי היו המון צחוקים בתהליך החזרות ומעט דמעות. בסופו של דבר יצרנו משהו שאנחנו מאד גאים בו".עבור דריון לומן, רקדן נוסף שמשתתף ביצירה, העובדה שמדובר בצמד סופרים/במאים הייתה דווקא יתרון. "לעבוד עם סופרים היה בעצם מאד משעשע", הוא מסביר. "עם היכולת שלהם לכתוב באה גם אפשרות לנקודת מבט של אדם שלישי או פרספקטיבה נרטיבית. זוהי הרפתקה כי זה מאפשר לצופים לדעת על מה כל הדמויות חושבות כשהן משתמשות במילים הנצבעות בתנועה. ריקוד הוא ההפך מכך - אנחנו חייבים לנסות לגרום לצופים להבין מה אנחנו חשים רק באמצעות הגוף שלנו והתנועות. אז החיבור בין שני המדיומים הללו כדי לספר סיפור שהוא בה בעת גם קומי וגם נוקב הוביל אותנו לכמה דרכים מאד מענייניות. אם להיות כן זה היה קשה בטרוף, אבל באותה מידה התוצאה הסופית שווה לדעתי את המאמץ".דמויות מורכבות. "פילובולוס" (צילום: יח"צ)איך באמת בונים דמות בריקוד?לומן: "עבורי זה לצלול אל חלקים בתוכי שאני לא מצליח להביע או לחשוף בדרך כלל, ואז להגדיל אותם. אתה חייב לחקור אל כל הרבדים השונים של הדמות שלך. הרבה שאלות נשאלות על בסיס התחקיר וחיפוש. איך הדמות שלך הולכת? איך היא מראה עצב, ואיך היא מראה כעס? אלה הם דברים שאנחנו חווים בעצמנו. אבל כשאתה יוצר דמות אתה רוצה למצוא את תמהיל ההתנהגויות הכי מעניין שאפשר".אהרן: "הדמויות הטובות ביותר הן כמו אנשים אמיתיים – מורכבות. ליצור דמות חדשה לוקח הרבה זמן ותחקיר. אנחנו מבררים למה הדמות עושה את מה שהיא עושה? את מי היא אוהבת? איך היא קושרת את שרוכי נעליה? האם היא לובשת פסים או מעדיפה חלק? כל היצירות של פילובולוס הן עבדות משותפות ויצירת דמויות היא לא שונה. אנחנו עובדים יחד ולעיתים מחליפים בינינו את התפקידים כדי לקבל פרספקטיבה נוספת מהחוץ. אחר כך אנחנו נותנים פידבק אחד לשני, בודקים את האפיונים הפיזיים וחולקים מחשבות לגבי מי היא הדמות. לבסוף חשוב לזכור שהדמות ממשיכה לצמוח ולהתפתח במהלך ההופעות, וכתוצאה מכך ממשיכה להשפיע על היצירה".המופעים של פילובולוס הם הרפתקה חזותית, שבה יודע הצופה איך יתחיל הערב אך לא איך יסתיים. משחקי צללים, שימוש מקורי באמצעי תאורה ויכולות פיזיות מגוונות מחייבות נבחרת רקדנים מאומנת היטב. "הרקע של הרקדנים שלנו הוא מאד מגוון", מוסיף אהרן. מאימונים של אמנויות לחימה, ספורט ובלט. כדי לשמור על הגוף שלנו בכושר אנחנו עושים חזרות מעל 40 שעות מדי שבוע. על רקדנים להתאמן בדרך הזאת במשך שנים רבות כדי שיכולו לשכלל את הכישורים שלהם. לכל אחד יש גם את האימון הפרטי שלו מחוץ לסטודיו, שכולל ריצה, מתיחות ועוד פעילות פיזית שונה".המופעים שלכם כוללים הרבה תיאום וחילופים, שבוודאי תלויים בצוות מאוד גדול מאחורי הבמה. יש גם פאשלות?אהרן: "כשהתחלנו את המופעים של 'המדוושת המשובשת' עבדנו לחפש דרך סודית להכניס לבמה בלון יום הולדת במהלך המופע. החלטנו לנסות דרך אחת בה אריק, אחד מאנשי הצוות, יזחל באיטיות כשהוא מחבק בלון מנופח לחזהו - והכל מתחת לשמיכה שחורה כבדה ובחשיכה מלאה. אז, רגע לפני החשיפה הגדולה של הבלון, שמענו כולנו רעש גדול כזה - מעין 'פופ' של פיצוץ הבלון על הבמה. התאמצנו כולנו מאד לא לצחוק בזמן שאנחנו מתארים לעצמנו את הבחור המסכן מתחת לשמיכה מקלל את הבלון שהתפוצץ, זה שהוא עבד כל כך קשה להבריח לבמה".

» פילובולוס - לכל הפרטים

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ