קטורזה ושמפניה: היכונו לביאת "העטלף"

רוזנים, נסיכים, ואלסים והרבה אלכוהול שנשפך - האופרטה של הונגריה חוזרת לתל אביב עם הפקה ענקית ונציגות מקומית מפתיעה

טל לוין, עכבר העיר
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
טל לוין, עכבר העיר

אורחים קבועים. האופרטה ההונגרית עם "העטלף" (צילום: אנט קאלאי-טוט)הצגה בגרמנית, מוזיקה אוסטרו-הונגרית, במה מסתובבת וישראל קטורזה אחד - זה מה שמצפה למבקרים באופרה עוד כמה שבועות (ב-10-20 בפברואר). גם השנה יעשו שחקני וזמרי תיאטרון האופרטה ההונגרי את כל הדרך מבודפשט לישראל, כדי להעלות בפני הקהל המקומי אופרטה, במסגרת שיתוף פעולה אמנותי ותרבותי, שנחתם לחמש שנים. בשנה שעברה הייתה זאת "הביידר" האקזוטית, ולפני שנתיים "נסיכת הצ'רדש". כעת הם שבים עם "העטלף", האופרטה הססגונית של יוהן שטראוס הבן (ללברית של קרל האפנר וריכרד גֶנֶה), שכוללת הרבה משחק, הרבה שירה והמון-המון ואלס. » העטלף - לכל הפרטיםגאווה מקומית. ישראל קטורזה (צילום: אנט קאלאי-טוט)בין שלל התפקידים הקוליים באופרה, ישנו אחד השמור בדרך קבע לקומיקאי מהמדינה המארחת. במקרה הנוכחי, הנבחר הוא כאמור הקומיקאי והשחקן ישראל קטורזה, שיגלם את פרוש (frosh), הסוהר השיכור. קטורזה כבר הספיק לבקר בבודפשט לחזרות קצרות ויבצע את התפקיד בעברית (בכל מדינה התפקיד מבוצע בשפת המקום). "הוא שחקן מנוסה ואינטלגנטי", אומרים באופרטה של בודפשט, "למרות שהוא דיבר בעברית הרגשנו מיד את האנרגיות שלו, כמה הוא אדם חם ומלא תשוקה למקצוע. גם כשצפה בהצגה הוא ניתח כל סצנה וסצנה, ממש מקצוען אמיתי".חגיגה בלתי נגמרת. "העטלף":הכל באשמת השמפניה הבמה הגדולה שנבנתה עוטפת את העלילה כולה כנשף אחד גדול. למעשה, הנשף משמש כסצנת שיא, שבתוכה מתערבבות דמויות שמבקשות להסוות את זהותן האמיתית - בין שכדי להתחמק מהכלא, בין שמבושה ובין שמרצון לטפס ולברוח ממעמדם הנמוך. הליברית של האופרטה שואבת משני מקורות ספרותיים: "קומדיית הכלא" של הסופר הגרמני רודריך בנדיקס,  והקומדיה מחזה וודוויל "לה רווילון" (Reveillon) של צמד הסופרים הצרפתי הנרי מאילשק  ולודוויק הלוי. האגדה מספרת שרוב המוזיקה נכתבה במהלך 42 יום, בקיץ 1873 בדירה של שטראוס שבוינה. הבכורה הרשמית התקיימה כמה חודשים לאחר מכן בבירת אוסטריה וחגגה בכורות בברלין ובבודפשט. מאז הוצגה כבר אלפי פעמים ברחבי העולם והונצחה בלמעלה מ-15 סרטים. הסתכלו עליהם ותראו אותנו. ה"העטלף" (צילום: אנט קאלאי-טוט)

דווקא על ידי הצגת נשף מפואר מבקשים היוצרים לבקר את החברה הוינאית המאשימה את השמפניה בכל מעליליה, אך למעשה מחביאה ומדחיקה דחפים של אלימות, חמדנות ותשוקה לכוח. "כצופים אנחנו יכולים לצחוק על מי שלא יכולים לשלוט בעצמם", אומר הבמאי מיקלוש גאבור קרני, "אך ככל שמעמיקים מבינים שאנחנו רואים בדמויות הללו את עצמנו. למעשה האופרה עוסקת באנשים שנדחקים לקצה שלהם, וכיצד הדחפים שלהם פורצים החוצה".כל המוזיקה

לראשונה מאז ראשיתו של שיתוף הפעולה הזה ינחתו בארץ גם נגני התזמורת של האופרטה. להחלטה זו שתי סיבות עיקריות - האחת היא עניין ניהולי כמעט. לרוב טסים הנגנים לכל מקום עם הזמרים, ורק לישראל לא (מטעמי עלויות). כתוצאה מכך נוצר תסכול קטן בקרב הנגנים, שבהנהלה ביקשו לפתור בנסיעה הנוכחית. הסיבה השנייה והמכריעה יותר היא הקושי לנגן את המוזיקה של "העטלף", שכאמור מורכבת מלא מעט ואלסים. אלא שדווקא המקצב הקליל והזורם הוא קשה ומורכב יותר לנגינה, ובאופרטה סברו שתקופת האימונים הקצרה עם התזמורת הסימפונית ראשון לציון, לא תספיק. אף אחד לא נשאר בבית. "העטלף" (צילום: אנט קאלאי-טוט)

ואיך אפשר בלי קצת פוליטיקה. בתקופה בטחונית קשה בארץ, ובוודאי לאור תנועת החרם החזקה, ממשיכים באופרטה בהונגריה לשתף פעולה ללא היסוסים עם האופרה הישראלית. "לא מתפקידנו לדבר על פוליטיקה", הם אומרים, "לא שמענו על אף אמן הונגרי שהחרים את ישראל. עד כדי כך יש תמיכה, שהנסיעה הזאת מתאפשרת בזכות תמיכה של הממשלה ההונגרית, ובתל אביב תהיה נוכחות של דיפולמטים בקהל". ואם זה לא מספיק, יש לציין שבנוסף לממשלה ההונגרית גם הממשלה האוסטרית תומכת בהפקה היקרה, שכוללת 150 איש - אמנים, נגנים, אנשי במה ועוד. שתי המדינות הללו ידעו תקופות קשות של סכסוך, ושיתוף הפעולה האמנותי הזה רחוק מלהיות מובן מאליו. » העטלף - לכל הפרטיםהאופרטה "העטלף" תעלה במסגרת עונת 2015-16 של האופרה הישראלית

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ