ריטה: "אני הכי לא דיווה בעולם"

רגע אחד מרגש עם הבת שלה בסלון מול וידאו ישן של "גבירתי הנאווה" עזר לריטה לקחת על עצמה בחזרה את התפקיד שגילמה לפני 30. אז איך נראית לייזה דוליטל שלה, מודל 2015?

שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל

רוצה לרקוד. ריטה שבה לבמות

"לפני כמה חודשים הייתי בחדר ושמעתי רעשים מוכרים מהסלון", מספרת הזמרת ריטה. "ניגשתי לשם וראיתי את בתי משי צופה ב'גבירתי הנאווה' ביוטיוב. הבטתי בבחורה על המסך שהייתה אז בת 24, הבטתי בבת שלי שהיום היא בת 23 ושתיהן כמעט באותו גיל. כל כך הרבה אהבה הייתה לבת שלי אז בעיניים, שאני חושבת שאחת הסיבות שחזרתי לתפקיד היא בזכות הבנות שלי".

» גברתי הנאווה - לכל הפרטים

ריטה מתייחסת כמובן לתפקיד הבלתי נשכח של לייזה דוליטל, אותו גילמה במהלך שנות ה-80 במחזמר הקלאסי. ההצגה שבה לבמות פעם נוספת ב-2013, הפעם עם שני כהן בתפקיד לייזה, אולם לפני מספר חודשים נכנסה כהן להיריון ובקרוב תצא לצאת לחופשת לידה. במקום להקפיא את ההצגה, החליטו בתיאטרון "הבימה" ללכת על פתרון יצירתי ומפתיע שגרם ללא מעט הרמות גבה – להשיב את כוכבת המחזה המיתולוגי ריטה לתפקיד שביצעה לפני 30 שנה.

"אני אמנם עדיין לא זוכרת את הטקסט, אבל אני מרגישה את הדמות הזו בגוף שלי", היא מספרת במסיבת עיתונאים שנערכה באולם רובינא שבתיאטרון. "בתקופה שבה שיחקתי בהצגה הייתי ממש מדברת כמוה, עם כל ה'וואאהה' שהיא הייתה עושה. אנשים היו מדברים איתי בחיים ואני הייתי אומרת 'לאאאאא, מה פתאום' (היא מדגימה במעין יללה חתולית). אין מה לעשות, משחק מוסיף לאישיות שלך שחרור מסוים ורובד נוסף. בכלל, עם דטנר אני נפגשת בכל פעם שהוא צריך לאלף אותי, עשינו את זה ב'אילוף הסוררת' ועכשיו שוב", היא מחייכת לנתן דטנר שיוב שמצדו יורה בצחוק "אז שקט!".

וכך זה נשמע. ריטה חוזרה ל"גברתי הנאווה":בלי שני כהן. קאסט המחזמר "גבירתי הנאווה" 2015

השתנה משהו בתיאטרון מאז הפעם האחרונה שכיכבת על הבמות?"האמת שהתחלנו את החזרות רק לפני שבוע, אז אני עדיין לא ממש יכולה לענות. מובן שההצגה היא שונה, הקאסט הוא אחר והזמן כבר עבר. בחלק מהמקומות אני הולכת עם החברים שלי למקום החדש של לייזה ובמקומות אחרים אני מושכת אותם אליי, למקום הישן והמוכר".

כהן כאמור תיפרד מהמחזמר ממש בקרוב אחרי כ-250 הצגות ותפנה את מקומה לריטה. מי שיישארו בתפקידיהם הם כאמור נתן דטנר (פרופסור הייגינס) ודב רייזר (קולונל פיקרינג) שייאלצו לתרגל בקרוב זוגיות בימתית עם פרטנרטית חדשה.

הדמות של לייזה דוליטל, אותה גילמה עד כה שני כהן, מתחילה את המחזה כנערה צעירה וכנועה. ריטה לעומת זאת היא יותר דיווה, לפחות מבחינת תדמיתית. איך זה יעבוד?נתן דטנר: "כל אחת כמובן מביאה משהו אחר. ריטה מביאה את מה שהיא מביאה, אבל אני עובד איתה בחזרות והיא לא דיווה, היא עובדת ויודעת מה היא עושה".

"אני הכי לא דיווה בעולם", מוסיפה ריטה בחיוך.

דטנר: "בדרך כלל כשמישהו נכנס לנעליו של שחקן אחר, מקובל שהמחליף מנסה ליצור משהו כמה שיותר דומה, אבל כיוון שמדובר במשהו שקורה פעם ראשונה בארץ, אני חושב, שחקנית שכבר עשתה את התפקיד בעבר ומחליפה את מי שעושה אותו כיום - יש מה שנקרא מחווה לתפקיד ההוא. ריטה הגיעה עם תובנות שהיו לה כבר אז ולנו היה מרתק להתמודד עם זה. ביני ובין שני כבר נוצרה כבר אינטראקציה קרובה מאוד, עכשיו מגיעה ריטה עם הדברים היפים שלה שאנחנו צריכים להתרגל אליהם".

דב רייזר: "זה אחד הדברים שהכי מאתגרים שחקנים - השינויים האלה שמתרחשים פתאום ואתה יכול לזרום איתם. עם ריטה אפשר לזרום והאינטראקציה הזו וודאי תעורר את ההצגה".

הבנו שהיא גם רוקדת נהדרדטנר: "ריטה היא בחורה גמישה מאוד, כמעט נערת הגומי! מכאן שיכולת הריקוד שלה היא טובה! לא שבגלל זה קיבלו אותה לתפקיד, כן?".

מרגישים בבית. ריטה, נתן דטנר ודב רייזר

לא החלפה, מחווה

במסיבת העיתונאים הציגו כוכבי המחזמר שני נאמברים על הבמה מתוך המחזמר – "ברד ירד בדרום ספרד" ו'אני רוצה לרקוד'. לפחות בכל הנוגע למוזיקה, ריטה הוכיחה שהתפקיד תפור למידותיה כשהפליאה בקול אדיר וכבשה את הקהל בנונשלנטיות. אך האם יכול להיות שמאחורי הקלעים היא דווקא ממש חוששת?

"היא כל כך לחוצה בחזרות", מכריז דטנר המשועשע. "האתגר חשוב לה".

"אני לא לחוצה", מבהירה ריטה, "אני מרוגשת ועובדת קשה, אבל לא מפחדת. באיזשהו שלב הפסקתי לפחד מדברים שאני רוצה לעשות. הפחד הוא משהו משתק שלוקח וכובל אותך, ואני רוצה לעוף למיליוני מקומות. אני יושבת בלילה ומשננת טקסטים ארוכים בזמן קצר כדי להתאים את עצמי לאנשים המנוסים שסביבי".

בהמשך היא מתייחסת גם לסוגיית הגיל ומשגרת מסר נשי מעצים: "אישה יכול להיות אישה חזקה על במה גם אחרי גיל 20 או 30 ולשיר ולרקוד ולעשות כל מה שבנשמה שלה ולא לקבוע – את עכשיו כבר בגיל מסוים שלא מתאים".

"פשוט הרמת טלפון לריטה" משה קפטן, במאי ההצגה

עבור במאי ההצגה, משה קפטן, הליהוק המחודש של ריטה למחזמר התחיל בכלל כסיפור רומנטי בתיאטרון בלונדון: "ראיתי שם את 'פאנטום האופרה' ובהפקה החליטו לעשות איזו מחווה לשחקנית בשם שרה ברייטמן שעשתה בעבר את התפקיד המרכזי במחזה. על אף שהיא עברה את גיל 50, קראו לה בחזרה לדגל כדי לגלם תפקיד של נערה בת 18. אנשים ממש עמדו בתור כדי לצפות בה!".

ובכל זאת מדובר בשינוי די משמעותי עבור דמות בשנות העשרים או השלושים לחייה"אני לא מתייחס לדבר הזה כאל החלפה, אלא כאל מחווה. כשהבנו שאנחנו זקוקים למחליפה פשוט הרמתי טלפון לריטה והיא הייתה הכי ספונטנית - אמרה 'אני עושה את זה'. היא תעשה 20 הצגות, ושני שבה לבמות בסוף חודש דצמבר, מיד אחרי שתלד. בעיניי זה הכי ראוי שיש".

נעשו שינויים כדי להתאים את המחזמר לריטה? "לא נעשה שום שינוי, אבל אין מה לעשות – לכל שחקן יש תמיד תובנות שונות ומה שנוח לשני, לא תמיד נוח לריטה ולהפך. כל שחקן מביא איתו את עולם המושגים שלו ותפקידו של הבמאי הוא להרכיב את ההצגה. מפה אנחנו ממשיכים לחדר החזרות".

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ