הגר בוחבוט, עכבר העיר

יש דברים שיכולים לקרות רק בניו יורק. בסוף אחת ההופעות של חברי להקת ציפורלה במועדון אוף ברודווי שנמצא סמוך לקומדי סלר, חלל הופעות הסטנד אפ המיתולוגי, התיישבו חברי האנסמבל בבר שבו נוהגים לשבת האמנים אחרי ההופעות. אי שם באמצע שלוק הבירה השלישי הם גילו שממש לידם בשולחן הסמוך יושב לואי סי. קיי ולצדו כריס רוק, דייב שאפל וג'ף רוס. מה עושים? מעזים. "אחד מחברי ההרכב ניגש ללואי והזמין אותו להופעה שלנו", נזכרת נעמה אמית, חברת האנסמבל. "הרבה מאיתנו מעריצים ומעריכים אותו מאוד, ורק אחד העז לגשת אליו. לואי, לשמחתנו, דווקא הנהן והביע עניין". להופעה הוא לא הגיע, אבל עבור חברי ההרכב שהולך ותופס תאוצה עולמית לפחות בעוד שתי יבשות גדולות, מדובר כנראה רק בעניין של זמן.» ציפורלה - מופע העשר - לכל הפרטיםעד לפני שנים לא רבות אנסמבל "ציפורלה" היה סוג של סוד שעובר מפה לאוזן בקרב יודעי דבר שאוהבים או משתייכים לעולם הבמה והנונסנס, וסיפק לתרבות הישראלית, שחובבת סטנד אפ בנאלי, מופע פרינג' שמשלב אלמנטים של תנועה, משחק, מוזיקה ובעיקר הרבה הומור. מיצג השוליים הזה התקיים באולמות קטנים בתל אביב, שאכלסו את את מיטיבי הלכת של עולם אמנויות הבמה, לצד חברים וקרובי משפחה.

עשר שנים מאוחר יותר ו"ציפורלה" היא כבר מזמן לא עוד אוסף של שחקנים שעושים דברים מוזרים-מצחיקים על הבמה, אלא מופע קונצנזוסי לכל דבר ויקיר הסחים לעת מצוא, ונכון לעכשיו, נמצאת על המסלול הבטוח לכבוש את העולם. ברזומה המקצועי: רפרטואר מופעים להיטיים ("עקיצה טבעית", "התקפת לב", "דרך חגב"), מופע בינלאומי באנגלית ("Odd Birdz"), סיבובי הופעות מוצלחים באוסטרליה ובניו יורק וכמובן מופע חגיגי לציון עשר שנות פעילות שייערך בשבת הקרובה (11.7) בלב לבו של המיינסטרים התרבותי בתלאביב - המשכן לאמנויות הבמה. הכרטיסים, אגב, סולד אאוט כבר מזמן, ומיד לאחר המופע יטוסו חברי האנסמבל לסיבוב הופעות בן חודשיים באוף ברודווי בניו יורק.

שיגעון גדלות חיובי. אנסמבל ציפורלה (אמית - רביעית משמאל, גולן - רביעי מימין. צילום: יח"צ)

תשעה אגואים בתוך זוגיות אחת

התופעה הצהובה נוסדה ב-2005 על ידי בוגרי הסטודיו למשחק "ניסן נתיב" בתום השנה השלישית ללימודיהם, עברה מאז כמה שינויים ומונה כיום תשעה חברים: דאנה אבגי, תמרה קלינגון, אפרת אביב, עמרי דורון, בן פרי, גל פרידמן, תומר נהיר פטלוק, דודו גולן ונעמה אמית. על הדרך הם היו צריכים ללמוד שיעור ב"דמוקרטיה, סבלנות ואגו". ככה לפחות מספרים אמית (31) וגולן (36), רגע לפני שיעלו על במת המשכן.כש"ציפורלה" הוקמה – "אוף ברודווי" הייתה מטרה ברורה?דודו: "ב'ציפורלה' יש חבר'ה שנמצאים יחד כבר 14 שנה – אם סופרים את הלימודים ב'ניסן נתיב' ואת המכינה. יש לנו עוד שחקנים שהצטרפו בדרך כדי לאפשר לנו לגדול ולעשות עוד מופעים וגם לצאת לחו"ל, אבל ברגע שאתה מתעסק באמנות, בתיאטרון - אתה לא באמת חושב לאן זה יגיע. אתה עושה את זה מה'פאשן', מהמקום האישי שלך להביע ולהראות. אם זה תופס – מה טוב, אבל אתה לא באמת חושב על זה עשר שנים קדימה מראש".נעמה: "בהתחלה שלנו בניו יורק היה צד שאמר 'מצוותא לאוף ברודווי? מי עושה דבר כזה?' הרי אמורים להיות עוד כמה שלבים באמצע, אבל וואלה, תוך שלוש שנים זה קרה".ואחרי ברודווי, מה השלב הבא?דודו: "יש משהו נורא יפה בלעבוד פה בארץ. 'ציפורלה' עברה דרך מסוימת של עשר שנים, שכללה חלוקת פליירים ברחוב, כתיבת קטעים והצגת מופעים באולמות קטנים. אנשים שמגיעים היום ואומרים 'וואו ציפורלה', לא תמיד זוכרים שמדובר בעשר שנים של עבודה קשה ועל דרך ארוכה מאוד שעברנו".נעמה: "אני חושבת שבאופן כללי 'ציפורלה' היא פשוט 'הארד וורקרים'. כולנו עובדים מאוד קשה. לצד זה יש הסתכלות לעתיד כל הזמן. בסופו של דבר נכבוש את העולם, וזה רק עניין של זמן. החזון הוא תמיד מאוד גדול. יש שיקראו לזה שיגעון גדלות, אבל אנחנו די עומדים ביעדים. אני חושבת שהעניין העיקרי הוא פשוט עבודה קשה למען התהליך ולמען התפתחות אישית".וזו "ציפורלה", שגעון הגדלות הזה?נעמה: "אני חושבת ששיגעון הגדלות הזה הוא אולי קצת מעוות, אבל גם קצת חיובי. בסופו של דבר זה משתלם".דודו: "ב'ניסן נתיב' היה לנו מורה שדיבר על ציפור האגו הקטנה שנמצאת אצל כל אחד מאיתנו, ובעצם אצל כל שחקן. את הציפור הזו עדיף לפעמים להשאיר בצד כדי שהדרך תהיה יותר מאתגרת ויותר מהנה".איך משאירים בצד אגו של תשעה שחקנים?דודו: "כולם עושים את הכל. אם למישהו יש רעיון אז הוא מגיע ומראה סוג של סקיצה ויושבים לעבוד על זה. אין באמת מישהו שמוביל, אין במאי או כותב אחד, ואין מלביש אחד. מותר להגיד הכל וליצור הכל, ומותר גם לא לקבל. אם זה נתקע ב'לא יודעים' – השיטה היא מאוד דמוקרטית, שזה נוגד את חוקי התיאטרון בארץ. הדינמיקה היא דינמיקה של זוגיות, והקשיים הם פי 14".נעמה: "בגלל שאנחנו לא מעט מוחות, וגם מוחות שמביעים את עצמם ב-100%, יש התנגשויות מן הסתם, אבל עם השנים אנחנו כבר יודעים איך לדבר ומה בדיוק להגיד, ומה החוזק והחולשה של כל אחד. כמובן שיש קונפליקטים, אבל כשיש המון אהבה אז מסתדרים גם איתם".תשעה אגואים שונים בתוך דינמיקה של זוגיות. ציפורלה (צילום: יח"צ)

במופע העשור, שמורכב מקטעים ממופעים קודמים שעברו אדפטציות חדשות לצד מקטעים חדשים, יארח האנסמבל על הבמה שורה של אמנים גדולים דוגמת קרן מור, אורנה בנאי, קרן פלס, משה איבגי, ליאור אשכנזי, כהן@מושון ואמנים נוספים – רובם ככולם התארחו בעבר במופעים מיוחדים של "ציפורלה".איך עובדים עם כל כך הרבה אמנים על מופע אחד?דודו: "כל פעם מביאים אורח אחר, עובדים ביחד, מעלים רעיונות, כותבים ביחד. העבודה דינאמית וכייפית, לא כמו עבודה על סרט או על מחזה. האורחים לא מקבלים תפקידים כתובים והעבודה היא משותפת. כל אחד מהאורחים מביא מעצמו ואנחנו מעצמנו, וההחלטות מתקבלות ביחד".תגלו לנו בשושו עם מי הכי כיף לעבוד?נעמה: "עם כולם".דודו: "הכי כיף לעבוד עם נעמה".עם השנים למדו איך לדבר ולהסתדר. חברי ציפורלה (צילום: יח"צ)מיד אחרי המופע אתם שוב על מטוס לניו יורק. איך מגיב הצופה הלא ישראלי לתופעת "ציפורלה"?נעמה: "המופע הבינלאומי שלנו, Odd Birdz, התחיל מתוך סיבוב הופעות באוסטרליה לפני שנתיים. זה היה מופע לא לגמרי מהוקצע עם כל מיני קטעים מ"עקיצה טבעית". אחרי הסיבוב הזה הוחלט לעשות מופע מיוחד באנגלית, לתרגם את הקטעים ולהבין מה בדיוק מדבר לקהל שהוא לא ישראלי. ככה נולד איזשהו מופע שהוא קצת "עקיצה", קצת "התקפה" וקצת קטעים חדשים. בשנה שעברה היינו בסיבוב הופעות בניו יורק, באוף ברודווי, שזה אולם טיפה יותר קטן מברודווי. ניו יורק בעצמה מכילה את כל העולם והגיע קהל מגוון מאוד שמתעניין בתיאטרון ובברודווי. זה היה מדהים לראות איך אנשים שלא האמנו שבכלל יגיעו וייהנו, הגיעו והתחברו להומור הספציפי שלנו, וזה פשוט קרה".ואחרי כל הפסגות הללו, איפה אתם בעוד עשר שנים?נעמה: "אני אקים משפחה במנהטן ומדי פעם אקפוץ להופיע".דודו: "בנס ציונה".

» ציפורלה - מופע העשר - לכל הפרטים

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ