רצח על הבמה: איך הופכים לינץ' למחזמר?

אלסטייר ברוקשאו הוא כוכב המחזמר "המצעד" בבימויו של משה קפטן. רגע לפני שהוא עולה על הבמה בפסטיבל ישראל הוא מספר איך זה להיכנס לנעליו של נאשם ברצח

אילה בלופולסקי, עכבר העיר
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
אילה בלופולסקי, עכבר העיר

"לא תכננתי להיות שחקן", מודה אלסטייר ברוקשאו. "בכלל למדתי בקולג' תואר בהיסטוריה. במהלך הלימודים, וקצת אחריהם, הבנתי שמשחק זו התשוקה האמיתית שלי ופניתי ללימודי דרמה". ברוקשאו מגיע לארץ עם צוות של שחקנים מברודווי והווסט-אנד, כדי לעורר לחיים סיפור היסטורי. ב-1913 נאנסה ונרצחה באכזריות נערה בת 13, במדינת ג'ורג'יה שבדרום ארצות הברית. למרות עדויות מפוקפקות וראיות סותרות, מי שסומן כחשוד העיקרי בפשע היה מנהל החשבונות היהודי של המפעל, ליאו מ. פרנק. אחד מעדי המפתח במשפט היה האדם שהיסטוריונים רבים מאמינים כיום שהיה הרוצח, שומר הלילה השחור ג'ים קונלי. המשפט הסקנדלי התנהל באווירה של שנאה בין-גזעית ואנטישמיות, והסתיים בסופו של דבר בהרשעתו של פרנק. ב-1915, לאחר שגזר דינו הומתק מהוצאה להורג למאסר עולם, נחטף פרנק מבית הכלא. 30 גברים, בהם אנשי חוק ודמויות ציבור בג'ורג'יה, ביצעו בו לינץ' בתלייה.

קשה להאמין, אבל המקרה הזה הפך ב-1998 למחזמר בברודווי, שאף זכה בפרס טוני. בימים הקרובים תוצג קו-פרודוקציה דוברת אנגלית של המחזמר המצעד בפסטיבל ישראל 2012, בבימויו של משה קפטן."נדמה לי שישראל של 2012 מתחבטת בשאלות די דומות למה שרואים במחזמר", מסביר קפטן את הבחירה הבלתי סטנדרטית. "אנחנו רגילים לראות או לפרש אנטישמיות דרך משקפיים של ישראלים או יהודים, אבל השאלה הזו של שנאת הזר, או של גזענות בכלל, רלוונטית לכל חברה. אם נצליח לגרום לאנשים לחשוב טיפה בעקבות המחזמר - הרווחנו". » דג, ביצה וסכין קצבים: ג'אגלינג מטורף בפסטיבל ישראל» צ'פלין, ורדי ואחים מעופפים - כל ההמלצות לפסטיבל ישראל 2012» פסטיבל ישראל 2012 - כל הפרטיםאלסטייר, עד כמה השפיעה דמותו של ליאו פרנק ההיסטורי על גילום הדמות שלך?"אתה משחק תפקיד שמבוסס על תסריט, ואתה מגלם את הדמות על פיו בלי לחשוב על ליאו פרנק האמיתי. למשל, במשפט האמיתי הוא דיבר יפה מאוד להגנתו, אבל במחזמר הוא כתוב כדמות שלא טובה בדיבור מול קהל. אבל מלבד זאת, התסריט צמוד מאוד לסיפור האמיתי".הלינץ' הכי שמח על הבמה. "המצעד":

דמותה של לוסיל, שתגולם בארץ על ידי השחקנית הניו-יורקית, קלסי קראוץ' פינטר, היא הכוח המניע של חלק ניכר מהמחזה בכלל, ומהמערכה השנייה, העוסקת בניסיונה לזַכות את בעלה המורשע, בפרט. "'באותה מידה בה 'המצעד' הוא סיפורו של ליאו פרנק, הוא גם סיפורה של לוסיל פרנק", אומר ברוקשאו. "סיפורה של אישה שנדחקה לשוליים ומוצאת את קולה. כשרואים אותה בהתחלה היא אישה יפה שנשארת בבית בשעה שבעלה מנהל את המפעל, אבל במהלך המשפט היא מבינה שהיא צריכה לעמוד על שתי רגליה ולהיאבק עבורו".בנאמנות למילותיו, כשהוא מתבקש לבחור את החלק האהוב עליו במחזמר מצביע ברוקשאו על דואט הפרידה של בני הזוג פרנק, "All the wasted time": "הדואט הזה, וכל הסצינה שמובילה אליו בנויים באופן יפהפה. אתה מלווה את כל המסע של ליאו ולוסיל, וזו הפעם הראשונה שבה רואים את החום ביניהם". מנסה לגרום לאנשים לחשוב. משה קפטן (צילום: דוד בכר)השבוע נכנסו כל משתתפי ההפקה הישראלית לראשונה לסטודיו של יורם לוינשטיין בתל אביב במטרה להתחיל בחזרות משותפות. הצוות הישראלי, כולל בין היתר את חני נחמיאס, מייקל הרפז ורוני דלומי ותלמידי בית הספר לאמנויות הבמה של יורם לוינשטיין. הוא עבד על חלקו במחזה במשך חמישה שבועות קודם לכך, אך זו הייתה הפעם הראשונה בה ישבו כולם בחדר אחד ובנו את הדינאמיקה שלהם כקאסט אחיד.איך היה להיפגש עם השחקנים הישראלים?"האתגר המעניין עבורי הוא כמה השחקנים שמולי משנים את מה שאני עושה. אתה רגיל לאדם אחד שמגיש את הטקסט באופן מסוים, ועכשיו אתה מוצא את עצמך עושה דברים חדשים, כי אנשים אחרים עושים דברים אחרים. וזה נהדר. זה ממש מרגש".

עם זאת, נראה כי ההתרגשות של ברוקשאו היא כאין וכאפס לעומת זו של הקולגות שלו. "לא היה לי שום ספק את מי להביא לעשות את התפקיד הזה בישראל", אומר קפטן. "כשעשינו קריאה ראשונה פשוט ייבבנו בבכי. כולם, בלי יוצא מן הכלל".המצעד - 3.6-5.6 בתיאטרון הקאמרי, 7.6-9.6 בתיאטרון ירושלים

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ