אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

תתחילו לשלם בזיעה: המדריך השלם לאודישנים בבתי הספר למשחק

הדרך לפרסום לא חייבת לעבור דרך האח הגדול. לכבוד פתיחת עונת האודישנים, קבלו את עצות המומחים כיצד לבחור בית ספר למשחק ולעבור את האודישן בשלום

תגובות

כשמזג האוויר מתחיל מתחמם אפשר כבר לדעת שמתחילה עונה חדשה – עונת האודישנים לבתי הספר למשחק. אם גם אתם חולמים על אורות הבמה, אבל לא מוכנים להתפתות לאור הזרקורים של הריאליטי, סביר להניח שתמצאו את עצמכם בימים אלה משננים מונולוגים במרץ. אבל לפני שתתנפלו על כל אודישן אפשרי, עדיף לקחת צעד אחורה, ולסקור האופציות העומדות לרשותכם. אל תטעו – כל תכניות הלימודים קשות ומפרכות, התחרות מבית מאיימת על השפיות, ובאף מקום לא יהססו לסלק אתכם באמצע הלימודים אם יחליטו שאתם לא מתאימים.

» מבצלאל ועד שנקר: המדריך לבתי ספר לאמנות
» כוונו כלים ומחברות: המדריך לבתי הספר למוזיקה
» בצורה חזותית: המדריך לבתי ספר לעיצוב

» בלחיצת כפתור: בתי הספר שיהפכו אתכם לצלמים
» לחיות בסרט: המדריך לבתי הספר לקולנוע

המוזיקלי: בית צבי מאחורי הקלעים: בית הספר למשחק הוותיק ביותר בישראל הוקם ב-1960 על ידי ד"ר חיים גמזו. ב-1981, אחרי סדרה של מנהלים (ואפילו יורם קניוק אחד), עברו המושכות לידיו של גרי בילו ז"ל. המנהל פדגוגי ואמנותי של בית הספר הוא ארתור קוגן, שביים בין השאר את "אהבה רוסית", "האשה בשחור" ו"איבנוב" עבור תיאטרון הקאמרי; "אכזר ורחום" של הבימה ו"בגידה" של תיאטרון החאן.

בחזית הבמה: מי שחולם על שואו הגיע למקום הנכון. מחול, שירה וקרבות במה הם חלק בלתי נפרד מבית הספר, שעשה לעצמו שם כחממה של כוכבי מחזות זמר. הדגש בלימודים מושם על עבודת אנסמבל, וכבר משנה א' התלמידים מתנסים בהפקת הצגות והעלאתן.

מבחני קבלה: על מנת להתקבל לבית הספר יש לעבור את בחינות הקבלה אשר נערכות בארבעה שלבים: שלב ראשון - מונולוג ריאליסטי התואם את גיל הנבחן והקראת שירה, שלב שני - סדנאות תנועה, פיתוח קול ומשחק בהנחיית מורי בית הספר במהלך יום זה יתקיימו פרזנטציות מול הנהלת בית הספר. שלב שלישי - ביצוע שני מונולוגים בעלי אופי שונה וכן הגשת שיר בפני ועדת קבלה ושלב רביעי - ראיון אישי.

לא הכל ריקודים ושירים, לפעמים יש דרמה. "פלדה" בבית צבי (צילום: אייל לנדסמן)

כסף מסובב ת'עולם: 500 שקלים דמי הרשמה ודמי בחינה. 17500 שקלים לשנת הלימודים 2017.

דבר הבוגרים: "ארוך" – כך מסכמת שרית וינו אלעד את האודישן שלה. "התחלתי עם שיר; ואז ביקשו ממני לשיר שיר אחר; ואז ביקשו ממני לשיר שיר שהוא לא של יהודית רביץ", היא צוחקת, וממהרת למסור מניסיונה שלל כללי 'אל תעשה' במהלך האודישן. "עשיתי את מירב הטעויות האפשריות. התווכחתי עם הבוחן! הייתי בת 18, ושאלו אותי למה אני לא הולכת לצבא. שאלתי את הבוחן 'אתה הלכת לצבא?'. ענה לי 'כן'. אמרתי לו – 'למה הלכת?'. למעט המונולוגים שלמדתי לא קראתי מחזה מימיי – אורי פסטר נתן לי שני מונולוגים, למדתי אותם והלכתי". ואם אתם חושבים ברגע זה "אבל עובדה שהיא עברה!" – היא שרית וינו אלעד, ואתם עדיין לא בסרט.

אחרים ששרדו כדי לספר: זאב רווח, יוסף שילוח, יוסי פולק, ענת וקסמן, ריטה, דב נבון, דפנה רכטר, אלונה קמחי, אלון אופיר, ליליאן ברטו, מיכל ינאי, רמה מסינגר, יורם חטב, שרה פון שוורצה, ליאור אשכנזי, מיה דגן, יוסי מרשק, אולה שור סלקטר, איתי טיראן.

לפרטים נוספים: school@beit-zvi.com או באמצעות הטלפון: 03-5414315.  הפכו את המחזמר למומחיות. צלילי המוזיקה בבית צבי:

הרציני: הסטודיו למשחק של ניסן נתיב

מאחורי הקלעים: אמנם האיש והאגדה שהקים את בית הספר ב-1963 נפטר, אבל בית הספר למשחק של ניסן נתיב ממשיך גם אחרי מותו. בית הספר, המחזיק בסניפים בתל אביב ובירושלים, דוגל בכיתות קטנות של 17 תלמידים בלבד – והתחרות על המקומות היא בהתאם.  מנכ"ל, מנהל אומנותי ופדגוגי - מיכאל ורשביאק.

בחזית הבמה: תהליך ופיתוח אישי. הכיתות הקטנות מאפשרות לכל תלמיד לקבל את תשומת הלב הראויה, והדגש הוא על מכלול התכונות והכישורים של כל אחד מהתלמידים. מי ששמע את המשפט "יש לך כל כך הרבה פוטנציאל" יותר מדי פעמים, ירגיש כאן כמו בבית.

מבחני קבלה: לימודי המשחק במסלול התלת שנתי בבית ספר למשחק ניסן נתיב הם אינטנסיביים ומתמקדים בשלושה נושאים ראשיים: משחק, תנועה ופיתוח קול. תנאים לקבלה: עד גיל 25 - כלומר, מי שבזמן ההרשמה עדיין לא מלאו לו/ה 25, 12 שנות לימוד ובגרות מלאה ואחרי שירות צבאי או שירות לאומי. בחינות הקבלה בארבעה שלבים: ראיון אישי ושלושה שלבים של בחינות מעשיות, כשהעלייה משלב לשלב, מותנה בהצלחה בשלב הקודם.

יש להם הרבה פוטנציאל. "הנפש הטובה מסצ'ואן" בניסן נתיב ירושלים (צילום: אשר סבידנסקי)

כסף מסובב ת'עולם: דמי הרשמה ובחינה 500 שקלים, 450 שקלים לחיילים. (דמי ההרשמה והבחינה אינם מוחזרים במקרה של ביטול על ידי התלמיד). שכר הלימוד של שנה שעברה עמד על 17000 שקלים.

דבר הבוגרים: "הרגשתי כל כך רע אחרי שעשיתי את המונולוג הראשון", מספרת לירון בן שלוש, "שאמרתי לעצמי - בטוח לא עברתי, לפחות עכשיו איהנה מהשיעור עם ניסן. וזה מאוד שחרר אותי, כי הבנתי שאני לא צריכה להוכיח שום דבר. האמת היא שגם בסדנה הצלחתי ליהנות. אלמנט התחרותיות דווקא הפעיל אותי לטובה, חיזק לי את הביטחון. בקונקורס היה מאוד קשה ומתוח – באחד המונולוגים פתאום הפה שלי התייבש לחלוטין, כמו בסיפורים. פתאום הבנתי מה זה. בסוף שנה ג' ראינו שוב את האודישנים שלנו, כחלק מהמסורת בבית הספר, ופתאום ראיתי שזה בכלל לא היה כל כך נורא כמו שחשבתי אז".

אחרים ששרדו כדי לספר: משה איבגי, לוסי דובינצ'יק, אורנה בנאי, שולי רנד, רמי הויברגר, קרן מור, נטע גרטי, שילה פרבר, שירה גפן, אמנון וולף, יובל שרף.

לפרטים נוספים: סטודיו למשחק ניסן נתיב ירושלים, טלפון: 02-6733414, סטודיו למשחק ניסן נתיב תל אביב, טלפון 03-5182410

גם כותבים גם משחקים. הדייר חיימוביץ בניסן נתיב תל אביב:

הקהילתי: הסטודיו לאמנויות התיאטרון מיסודו של יורם לוינשטיין

מאחורי הקלעים: הוקם ב-1988 ושוכן בלב שכונת התקווה. אם לא אכפת לכם לעבוד אל תוך הלילה באזור – זכיתם.

בחזית הבמה: ההצגות שמעלים תלמידי שנה ג' של הסטודיו הן רבות, מגוונות, וזוכות פעמים רבות לביקורות מהללות. במקביל, הסטודיו דואג לפתח את תחושת האחריות הקהילתית של התלמידים, והחל משנה ב' הם עובדים בשכונה עם ילדי עובדים זרים, נוער בסיכון, קשישים, ילדי עולים במצוקה, ילדים בעלי הפרעות תקשורת וקבוצות ילדים ונוער משכונת התקווה.

מבחני קבלה: שלב ראשון - שני מונולוגים מתוך מחזות שעלו בארץ - קומי ודרמטי.שלב שני - שני מונולוגים (קומי ודרמטי) ושיר בעברית. האודישן נערך מול פאנל של מורים.שלב שלישי - יום סדנאות. התלמידים שהגיעו לשלב זה מוזמנים ליום בו הם עוברים סדנאות קצרות עם מורי הסטודיו. קצת עירום גם לא מזיק. "טרוריזם" ביורם לוינשטיין (צילום: רדי רובינשטיין)

כסף מסובב ת'עולם: עלות כל הבחינות וההרשמה - 450 שקלים. שכר לימוד לשנה הבאה יעמוד על 16500 שקלים.

דבר הבוגרים: "השלב הראשון היה זוועה", מספר אסף שגב, שחקן בתיאטרון הבימה. "נורא הכעיס את יורם שאני לא מגיב להוראות. אני מבחינתי באתי עם מונולוג מוכן מהבית, ולא הבנתי מה הוא מבקש ממני. הוא נלחם בי. עברתי כי הצחקתי אותו. בשלב השני נתתי לעצמי סתירת לחי ואמרתי לעצמי –אני שוכח את כל מה שהכנתי בבית ועושה מה שמבקשים ממני בלבד. כל המורים בפאנל היו נורא מחויכים, ויצאתי בתחושה שכבר התקבלתי, שהשלב השלישי הוא רק פורמאלי. בשלב השלישי, בסדנאות, עשיתי הכל הכי גדול והכי חזק שאני יכול, כדי שישימו לב אליי. לא הסכמתי להיבלע בתוך 90 האנשים, וזה מה שקיבל אותי לבית הספר".

אחרים ששרדו כדי לספר: איילת זורר, אקי אבני, אסי לוי, אריק ליבנת, קארין אופיר, אפרת רייטן, יובל סגל, יעל שרוני, טלי שרון, ורד פלדמן, שני כהן, אגם רודברג, עמית פרקש, רונה לי שמעוןעוז זהבי, הדס מורנו, דון לני גבאי, אביגיל הררי.

לפרטים נוספים: מזכירות הסטודיו, בימים א'- ה' בין השעות 09:00-15:00, טלפון: 6886514 – 03 שלוחה 0.

לא נרתעים מקלאסיקה. שלוש אחיות בסטודיו למשחק יורם לוינשטיין: האידיאליסט: גודמן – בית הספר למשחק בנגב

מאחורי הקלעים: למרות שהוקם רק ב-2005, עושה רושם שגודמן - המנוהל על ידי המנכ"ל היוצא של תיאטרון באר שבע, שמוליק יפרח, והמנהל האמנותי שלו, רפי ניב - כבר בונה לעצמו שם מכובד. מתוך ארבעת המחזורים שחינך בית הספר עד כה, הרבה בוגרים כבר השתלבו בתיאטרון באר שבע. מי אמר קשרים ולא קיבל? גם כאן הכיתות קטנות ומובחרות - 20 תלמידים בלבד, וכל הסופרלטיבים על ניסן נתיב רלוונטיים גם כאן. אולי אף יותר, בגלל הריחוק מהמרכז.

בחזית הבמה: האנטיתזה של בית צבי. גודמן, המתפאר במבנה חדיש ומאובזר היטב (אולם של 320 מקומות), עושה רושם של בית לשחקנים אידיאליסטים, שלא מחפשים שואו ראוותני ולא רוצים להתקבע במיינסטרים.

מבחני קבלה: ההרשמה לבית הספר מתחילה באפריל ומסתיימת בסוף יולי. על מנת להירשם לתהליך המיון יש למלא את טופס ההרשמה באתר. הקבלה לבית הספר מותנית בעמידה בהצלחה בבחינות, הנערכות בשני שלבים: שלב ראשון – ריאיון אישי ובחינה מעשית, שלב שני – סדנה בת יום שלם: הסדנה נערכת לכל המועמדים אשר עברו את השלב הראשון וכוללת התנסות בשיעורי משחק, תנועה וקול בהנחיית מורי בית הספר.

קצת צבעי פנים לא מפחידים אותם. "קברט ברכט" בגודמן (צילום ירמי רייך)

כסף מסובב ת'עולם: דמי הרשמה ובחינה – 450 שקלים. שכר הלימוד לשנה הבאה יעמוד על 16000 שקלים.

דבר הבוגרים: "זה היה סוג של הימור", מעיד בוגר המחזור הראשון אורן כהן, שחקן בתיאטרון באר שבע וזוכה בפרס התיאטרון לשחקן המבטיח של 2010, "ואני חושב שהימרתי נכון. יש אווירה מאוד משפחתית בבית הספר". כהן לא מכחיש את קיומה של התחרותיות הטבעית למקצוע, אבל קובע כי "יש משהו מאוד חם ותומך שמושרש מההנהלה. אבל זה לא שכל הזמן מלטפים אותך, נכנסים בך כשצריך".

אחרים ששרדו כדי לספר: כנרת קדוש, טל שלאכטמן, שחר זכאי, אלעד כהן.

לפרטים נוספים: לשאלות ולהרשמה ניתן לפנות למזכירות בית הספר בימים א'־ה' בין השעות 17:00-08:00. טלפון: 08-6464940 שלוחה 2.

לוקחים סיכונים. שידוכין בבית הספר למשחק בנגב:המחבק: בית הספר למשחק ובידור בהנהלת ענת ברזילי מאחורי הקלעים: נוסד ב-1999 על ידי השחקנית ענת ברזילי. שוכן בדרך בגין (פתח תקווה) 98, פינת רחוב המסגר, תל אביב.

בחזית הבמה: מקום האומנה לכל אותם אנשים ששאר בתי הספר לא זיהו בהם פוטנציאל.

מבחני קבלה: אין. מונולוגים, שירים, סדנאות? קבלו פטור רשמי. מה יש? שיחת טלפון, שאלון, ראיון ושיעור ניסיון. אם לא התקבלתם, סימן שפשוט שידרתם שאתם לא רוצים את זה מספיק, רוצים מהסיבות הלא-נכונות, או שיצרתם רושם של ביקורתיות יתר, אנטיפטיות, ציניות ואלימות (גם מילולית). בקיצור, חשבו על זה כעל ראיון עבודה לכל דבר.

ענת ברזילי גם משחקת קצת בעצמה. "סמירה" (צילום: אורי זמיר)

כסף מסובב ת'עולם: עלות הלימודים 8950 שקלים.

דבר הבוגרים: "אני באופן אישי לא כל כך בעד השיטה הזו", מודה יורן דוידי ("תירס סקסואל"), "כי אז אתה מכניס לבית הספר אנשים שזה לאו דווקא הקטע שלהם, וקשה להם להתייחס לעניין ברצינות. מצד שני, זה נותן לאנשים שבבתי ספר למשחק רגילים לא היו מקבלים את ההזדמנות לזכות לחוויה הזו". דוידי עשה שנה של מכינה אצל יורם לוינשטיין ופרש לאחר שמסלול הלימודים התובעני הקשה עליו להחזיק במשרה שתכסה הן את שכר הלימוד והן את שכר הדירה. הוא ממליץ על התכנית של ברזילי, המאפשרת לימודים על בסיס של פעם בשבוע, "למי שיש לו שגרת חיים תובענית ורוצה לחוות את החוויה בצורה עדינה".

אחרים ששרדו כדי לספר: עופר אלוני, שירי זלמן, שחף עבאדי.

לפרטים נוספים: 03-5251064 

כולם מוזמנים לשחק. כובע הקש האטלקי בבית הספר של ענת ברזילי:

המודע: בית הספר לאמנויות הבמה של סמינר הקיבוצים מאחורי הקלעים: בית הספר חוגג השנה, תחת ראשותו של איציק ויינגרטן, 47 שנה להיווסדו.

בחזית הבמה: יצירה ומודעות חברתית-פוליטית. בית הספר מעודד מעורבות של התלמידים במתרחש סביבם, מתוקף תפיסת השחקן כאמן יוצר בעל אחריות ולא רק ככלי קיבול. התפיסה נובעת, בחלקה הניכר, מהיות המסלול חלק ממכללה לחינוך בעלת אג'נדה דמוקרטית ברורה. המסלול מעודד את התלמידים ליצור הפקות משל עצמם, אותם הן כותבים, מביימים, מעצבים ומשחקים במו ידיהם. בסוף שנה ג' מועלות שש הצגות סיום, כשכל תלמיד משתתף בארבע או חמש מתוכן. רבות מהיצירות של תלמידי בית הספר זוכות להיות מוצגות על בימות התיאטראות בארץ.

בנוסף, ישנו מסלול לבימוי בן ארבע שנים, שבו לומדים משחק, בימוי, כתיבה ועוד. זהו תואר אקדמאי שמזכה את הלומדים בתואר בחינוך ותעודת הוראה. בפרויקט הגמר של שנה ג' התלמידים מביימים הצגה באורך מלא בה משחקים התלמידים ממסלול המשחק.

מבחני קבלה: תעודת בגרות, מבחן פסיכומטרי, ראיון אישי וסדנה. בעלי ממוצע בגרות 87 ומעלה יכולים להירשם ללא פסיכומטרי.

מדי פעם גם מרשים לעצם להשתעשע. "אילתורנטיבי" בסמינר הקיבוצים (צילום: נופר בלכנר)

כסף מסובב ת'עולם: דמי הרשמה ומבחן יעמדו על 550 שקלים, דמי לימוד יעמדו שנה הבאה על 17950 שקלים.

דבר הבוגרים: "לא קיבלו אותי לשני בתי ספר", מספר הבמאי מאור זגורי, שגם מלמד כיום בסמינר הקיבוצים. "לניסן נתיב לא התקבלתי וביורם לוינשטיין הייתי בסטנד-ביי. האודישן שלי בסמינר היה האחרון שהלכתי אליו, ואני שמח שהתקבלתי דווקא אליו. זה בית ספר שמקבל אותך, עובד איתך על הדברים שאתה טוב בהם ועל להחצין דווקא אותם".

אחרים ששרדו כדי לספר: דניאל סבג, עמוס תמם, ריקי בליך, עדי לב, יעל רונן, דורון עמית, לאה גלפנשטיין, יולי סקר.

לפרטים נוספים: מרכז ייעוץ ורישום בימים א'-ה': 08:00-17:00, בטלפון:03-6901200 או במייל: smkb@smkb.ac.il.

פוליטיקה עכשיו. כיתת יורים במכללת סמינר הקיבוצים:

עשה ואל תעשה

אחרי שעשיתם תחקיר, בחרתם את בתי הספר אליהם אתם רוצים להגיש מועמדות, והגעתם לשלב פיק הברכיים מהאודישן, זה בדיוק הזמן לקבל כמה טיפים מהמומחים שכבר היו שם:

» דעו ליישם הנחיות. "כשיורם לוינשטיין בוחן אנשים הוא לא מצפה מהם כבר להיות שחקנים", אומר אסף שגב. "לא מעניינות אותו הבחירות שלהם. מה שמעניין אותו הם שני דברים – שהמשחק יהיה אמין, ושתדעו ליישם באופן מיידי את הנתונים".

» התלבשו פשוט. "אחד הדברים שאני הכי שונא באודישנים זה אנשים שבאים כאילו הם יוצאים למועדון", מוסר יורן דוידי. "הדבר הכי חשוב זה להיות אתם, לבוא כמו שאתם ביום יום".

» אל תקצינו. "לא כדאי לעשות דמויות קיצוניות", מציעה לירון בן שלוש. "כי מה שבעצם רוצים לראות זה מי אתה. לא לבחור דמות מאוד זקנה או של ילד קטן, אלא משהו שנמצא בטווח שהגיוני שתשחק".

» היו חכמים בבחירת המונולוג. אורן כהן, מדגיש: "לא לבחור מונולוג כי שמעת שמישהו אחר התקבל איתו. לבחור משהו שאתה מתחבר אליו ממקום אמיתי, ולהפוך אותו לשלך". לירון בן שלוש ממליצה גם להיזהר ממונולוגים הפופולריים באודישנים, למשל של חנוך לוין. "זה יכול להיות יתרון אם אתה מאוד טוב, אבל יכול להיות שהבוחנים כבר עייפים מזה, או שמישהו כבר עשה את זה בצורה מעניינת לפניך".

» למדו את הדמות. אורן כהן מוסיף כי חובה לקרוא את כל המחזה וללמוד את הדמות על בוריה. "אם, למשל, לא אומרים מה הדמות חושבת על אלוהים - אז לקבל החלטה לגבי זה. רק אחר כך אפשר להתחיל ללמוד את הטקסט דרך פעולות. ולקינוח, פשוט ליהנות. גם אם המונולוג הוא על התאבדות – להתאבד מכל הלב. לאהוב את מה שאתה עושה".

אל תקחו קשה. "לא לדאוג מתשובות שליליות", מסכם מאור זגורי. "סביר להניח שאם אתה טוב, יראו את זה. אם אתה לא מספיק טוב – כדאי לחזור בשנה שאחרי כן, כי זה גם עניין של בגרות. לא הייתי ממליץ למי שרק השתחרר מהצבא ללכת ללמוד משחק, כי זה עניין של ניסיון חיים".

כתבות שאולי פספסתם

*#