איגודי היוצרים: כמה מגיע לשחקן להרוויח?

פורום יוצרי התיאטרון שנערך היום ניסה להחליט החלטות חשובות לגבי עתיד התיאטרון בהן - תנאי השכר של היוצרים, הגבלת קדנציות המנכ"לים והתקצוב הממשלתי

טל אימגור, עכבר העיר
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
טל אימגור, עכבר העיר

היום (3.2) בצהריים התכנסו במכללת סמינר הקיבוצים חמשת איגודי היוצרים בתיאטרון. זהו הפורום המשותף הראשון של האיגודים מאז פרשת אריאל. לעומת הפעם הקודמת, מטרת כנס זה הייתה מקצועית לגמרי. "נקלענו למצב שבו כבר הרבה מאוד זמן כל תהליך לקיחת ההחלטות מתקיים בלעדינו (היוצרים), וזה לא בריא" מסביר יו"ר שח"ם (איגוד השחקנים בישראל), דביר בנדק. "זה מסתכם בלוגיסטיקה ולא באמנות, ואנחנו רוצים ליצור מודל שיתופי, שיקח בחשבון את היוצרים". לשם כך, התכנסו היום איגודי השחקנים, הבמאים, המחזאים, מעצבי הבמה והמוזיקאים. בין הנוכחים אפשר היה לראות את עדנה מזי"א, ענת גוב, יהושוע סובול, משה איבגי, אודי בן משה, נועם סמל ועוד רבים בעמדות מפתח בתיאטרון. הם התחלקו לחמש קבוצות שדנו בנושאים העומדים על הפרק: נאותות הפקה בתיאטרון, הכנסת נציגי האיגודים לפורומים משפיעים בתחומי התיאטרון, מודל המדינה לתקצוב תחומי התיאטרון, תנאי השכר בתיאטרונים והגבלת הקדנציות של מנהלי התיאטראות והמנהלים האמנותיים. בעקבות ההפגנה שנערכה ביום שני בערב מול תיאטרון צוותא, נגד הופעתו של מוחמד בכרי, נשמעו קולות המנסים להסית את הפורום לדיון פוליטי. קולות אלה שכחו מהר מאוד, כאשר התחילו הדיונים על עתיד תנאי השכר בתיאטרון, אחד הנושאים הבוערים כרגע. "כשמישהו אומר לאנשים שהוא שחקן, אז שואלים ממה אתה מתפרנס" מסביר משה איבגי, שהוא גם חבר הועד המנהל של שח"ם, "רוב השחקנים עובדים על שכר מאוד נמוך, וצריך להסדיר את זה". דביר בנדק מרחיב ואומר ששח"ם מעוניין לקבוע שכר מינימום לשחקנים. "כשמדברים על מינימום, מדברים גם על מקסימום" בנדק מתוודא, "אבל אני מוכן לסכן את השכר ל-40 או 50 שחקנים שמרוויחים ממש טוב, עבור 500 שעובדים בשביל כלום".» מוחמד בכרי משחק אישה ומרגיז את שרת התרבותמן הדיון הכללי בנושא השכר עלה כי לא הגיוני שיהיו פעמים בהם יוצרים יעבדו ללא גמול בכלל, כאשר ברור שהתיאטרון מרוויח. לשם כך, צריך לקבוע שתהיה שקיפות בתקציבי ההצגות, כך יהיה אפשר לחלק את השכר בהתאם. בנוסף, נשמעו קולות הטוענים כי רוב היוצרים בתיאטרון אינם עובדים במהלך כל השנה, לכן הגיוני ששכר המינימום שלהם יהיה קרוב יותר לשכר הממוצע במשק. עוד עלה שכבר עכשיו ישנם חוקים ותקנות שאינם מבוצעים בפועל, כמו חוק יום מנוחה, שיש לאכפו. לאחר הרבה סערת רוחות הדבר היחיד שהיה ברור הוא ששכר מינימום הוא הראשון על סדר היום של הפורום.גם בדיוני הגבלת הקדנציות לא היה משעמם. שם נשמעו קולות בעד האומרים כי לא ייתכן שמי שנכנס לתיאטרון לפני 30 שנה, יאלץ לתמודד עם אותם מנכ"לים עימם התנגח בתחילת דרכו. לעומת זאת, מסרה מנכ"ל תיאטרון הסימטה עירית פרנק כי לטעמה המנכ"ל הוא חלק ממשפחת התיאטרון. "אם עכשיו נזרוק אנשים כמו ציפי פינס או נועם סמל, רק נמוטט את התיאטראות", מסבירה פרנק "זה להתחיל מאפס כל פעם. רענון אפשר לעשות בעוד אלפי דרכים". ובכל זאת, בסוף הדיון הגיעו להסכמה פה אחד כי יש להגביל את הקדמנציות, הן של המנכ"ל, והן של המנהל האמנותי. בנוסף, המנהל האמנותי צריך להיות בראש הפירמידה, כך שלא יהיה כפוף להחלטותיו הכלכליות של המנכ"ל, ויש גם להכשיר דור חדש של מנהלים אמנותיים.בסיכומם של הדיונים נקבע כי כל איגוד יתחיל לטפל בנושאים השונים בתוכו, על פי ההחלטות שנקבעו. זהו מאמץ שימשך על פני החודשים הקרובים על ידי יצירת קשרים עם גורמים רשמיים במינהל התרבות.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ