חדשות במה: "בית ספר לנשים" בקאמרי

וגם: צרות נוספות בטקס פרסי התיאטרון, תיאטרון-מחול יפני בסוזן דלל, עודד קוטלר מביים מחזה שכתב הבמאי מייק לי וג'יטה מונטה מביימת הצגה חדשה בחאן

טל לוין, עכבר העיר
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
טל לוין, עכבר העיר

בזמן שבהוליווד פורשים שטיחים אדומים ומנפנפים בשמלות מפוארות, ביצת התיאטרון המקומית נראית קצת פחות זוהרת. השבוע החליטו איגודי היוצרים (שח"ם, איגוד במאי התיאטרון, איגוד המחזאים ואיגוד מעצבי הבמה) להצטרף למאבק תיאטראות הפריפריה כנגד טקס פרסי התיאטרון. במכתב שנשלח למנהל הפרס איתמר גורביץ' נכתב: "העובדה שחברי האקדמיה מתייחסים ומתעסקים רק בתרבות באזור המרכז, גורמת לתחושה קשה של אטימות והוקעת תיאטראות הפריפריה ומסמלת את ריחוקה וניתוקה של האקדמיה במגדל השן מהתרבות העשירה הנוצרת בפריפריה, המשמשת אוכלוסייה כה רחבה". על המכתב חתומים יו"ר שח"ם דביר בנדק, יו"ר איגוד במאי התיאטרון סיני פתר, יו"ר איגוד המחזאים שמואל הספרי ויו"ר איגוד מעצבי הבמה, דנה צרפתי. הסיבה לזעם – טענה לכאורה של חלק מחברי האקדמיה שאמורים לראות ולדרג את ההצגות, שנסיעה לבאר שבע או לאולמות רחוקים מתל אביב מקשה עליהם לבצע את תפקידם.

בכך ממשיך פרס התיאטרון להיות מוקד למאבקים וסכסוכים בין התיאטראות והיוצרים. לפני כמה חודשים היה זה תיאטרון הבימה שהודיע על פרישתו מהטקס, לאחר שבשנים האחרונות זכה למספר מועמדויות בודד, ולא זכה בשום פרס. גורביץ' בינתיים דוחה את האשמות, ומסביר כי ישנו מאמץ אדיר לתקן את העוול שנגרם לתיאטראות הפריפריה במהלך השנים. "הערתכם כאילו חברי האקדמיה מתעסקים רק בתרבות שבמרכז לא רק שאינה נכונה, אלא מקוממת מהציניות והרוע היוצאים ממנה", הוא כותב בתשובה למכתב האיגודים. "הנהלת העמותה וכל האנשים העוסקים בעבודה האקדמית המושתתת על מתנדבים בלבד, פועלים מתוך מגמה לתת שוויון לכל התיאטראות באשר הם".הוא יסע עד באר שבע בשביל לראות הצגה? דביר בנדק ב"רביזור" (צילום: גדי דגון)

לתפור, להתפלל, לאהוב: מולייר בקאמרי

עד שהעניינים סביב פרס התיאטרון יירגעו, ברחוב שאול המלך ממשיכים להשפריץ הצגות במרץ. בתוכנייה החדשה של הקאמרי אפשר למצוא את בית ספר לנשים, קומדיה של מולייר, שיביים אודי בן משה ("מעגל הגיר הקווקזי", "הלילה ה-12") ושהופקה בשיתוף תיאטרון חיפה. המחזה, שנכתב ב-1662, הוא קומדיה על גברים שמנסים לשלוט בנשים, לעצב את התנהגותן, לחנך אותן ולהשתיק אותן. אבל הטבע, החולשה הגברית והכוח הנשי גורמים ליוצרות להתהפך ולאהבה לנצח. מולייר כתב את הקומדיה בשנה בה נשא לאישה שחקנית שהייתה צעירה ממנו ב-20 שנה. פער גילאים זה, שללא ספק טרד את מנוחתו, מוכפל במחזה, שבמרכזו דמותו של ארנולף, בורגני עשיר, שמשוכנע כי כל הנשים מצמיחות לבעליהן קרניים. ארנולף קונה מאיכרה ענייה את אנייס, בתה בת הארבע, הוא שולח אותה להתחנך במנזר ומייעד אותה להיות אשתו כשתגיע לפירקה, כרעייה נאמנה ללא עוררין, צייתנית וכנועה, שיודעת לתפור, להתפלל ולאהוב את בעלה. ארנולף מקווה להנציח את בורותה, את תמימותה ואת נאמנותה ולשמור אותה לעצמו, אך כאמור, האהבה משנה את סדר העדיפויות. משתתפים, בין היתר, רמי ברוך, רוזינה קמבוס, עזרא דגן, אלברט אילוז, אלי גורנשטיין ורובי מוסקוביץ.

יפנים בנווה צדק: תיאטרון מחול Rokujo מגיע לישראל

בחודש מרץ הקרוב יגיע לסוזן דלל בתל אביב תיאטרון המחול Rokujo מיפן. הלהקה, שמבקרת בפעם הראשונה בישראל, תציג מופע על מערכת רגישה של יחסי אהבה אסורים בין המעמדות ביפן בזמן שושלת קיסרות היאן. הכוריאוגרפיה מבוססת על "סיפורו של גנג'י", רומן יפני שנכתב במאה ה-11, שהוא גם הרומן הארוך שידעה תרבות יפן דאז. הסיפור מתפתח סביב חייו הרומנטיים של גנג'י (ניצוץ), המשובצים בדמויות ססגוניות ופרשיות אהבים הפכפכות. הסיפור משלב את חייו בזמן שלטון שושלת היאן, מנהגיה האריסטוקרטיים ויחסיה עם הדת.

רוקוג'ו, ביתו של שר, נישאה בגיל 16 לנסיך הכתר אך התאלמנה בגיל 20. לאחר מות בעלה התאהבה בגנג'י, אבל מעמדה בחברה עמד בדרכה ואהבתה נסחפה ממנה. מאמציה לשמר את אהבתה לגנג'י עומדים לה למכשול ודרכה היחידה היא דיכוי תחושותיה הפנימיות למניעת פגיעה בנפשה. עם בערת הקנאה שבה, הופכת עצמה ליידי רוקוג'ו  לרוח כדי לנקום ולהרוג את אהבתו של גנג'י, יואגו. שני מופעים בלבד ב-12-13 במרץ. כדאי להכין כרטיסים מראש.Rokujo - כל הפרטיםנקמת רוחות מאוד איטית ביפן. Rokujo:

טעות, טעה, טעינו: הצגה חדשה בתיאטרון החאן המחזה משחק האהבה והמזל מאת מאריבו, בבימויה של ג'יטה מונטה ובתרגום עברי של דורי פרנס עתיד לעלות בחודש מאי השנה על במת החאן. בימים אלה התחילו השחקנים בחזרות קריאה, לקומדיית הטעויות המשעשעת. הסיפור מתחיל כשאביה של סילביה מחליט להשיאה לבנו של חברו. כדי ללמוד על בן זוגה לעתיד, מחליטה הבת להחליף את זהותה עם המשרתת. בלי שתדע על כך, מחליט גם החתן המיועד להחליף את זהותו עם משרתו. ההצגה הראשונה תעלה ב-31 במרץ.

ובינתיים בהרצליה: עודד קוטלר מביים את מייק לי

עודד קוטלר לא נח לרגע. לאחר שהתמנה למנהל האמנותי של תיאטרון אנסמבל הרצליה בניהולו האמנותי, הוא שוקד בימים אלה על בימוי ההצגה "המסיבה של אביגיל", מאתר מייק לי, מחזאי בריטי וקולנוען מוערך. על הבמה - יעל לונטל, יעל שרוני, חגית דסברג, יגאל זקס ומוריס כהן. מדובר בדרמה קומית, שמתרחשת בסלון ביתם של זוג בורגני טיפוסי. בוורלי ובעלה לורנס מזמינים את שכניהם החדשים להרמת כוסית. ברגע שאלכוהול מתחיל לזרום, נפרצים הסכרים, והמסיבה המנומסת, הופכת במהרה, לזירת התגוששות בין משתתפיה. מחזה רווי סיטואציות ואינטרקציות אנושיות , מפגש תמים המסתיים באופן בלתי צפוי, ובפיצוץ גדול.

לא נח לרגע. עודד קוטלר (צילום: דודו בכר)

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ