אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

איך עושים מופע מחול בן 24 שעות בלי ליפול מהרגליים?

רקדנים, שחקנים, זמר אופרה, די.ג'יי, מעצב תלבושות, כוריאוגרפית ובמאי משתתפים במופע המחול "שקיפות עורפית". לא פלא שהוא עשוי להימשך לילה שלם

תגובות

המופע שקיפות עורפית מוגדר על ידי יוצריו - מאיה לוי, אננדו מרס, איריס מרקו וברק אביעם איש-שלום - כמחול למרחקים ארוכים. "מה נותר באמן בשעות הקטנות שלאחר היצירה?", הם שואלים, "או אז האמביציה הולכת לישון ונשאר רק הדבר עצמו: יופי, כיעור, נחמה, שקט או צעקה". בהפקת המחול החדשה שלהם משתתפים 15 יוצרים, בהם רקדנים, שחקנים, זמר אופרה, די.ג'יי, מעצב תלבושות, כוריאוגרפית ובמאי. תהליך היצירה חשוף בפני הקהל ומתרחש באופן חי על הבמה – צוות היוצרים מעביר הנחיות לפרפורמרים, תלבושות נתפרות בזמן אמת והמוזיקה מתבצעת מתוך עמדת הדי.ג'יי. שעת הסיום של היצירה אינה ידועה, והיא עשויה להימשך לילה שלם, "עד אחרון הלקוחות". סמוך לסטודיו עומדים לרשות הקהל בית קפה ופינות ישיבה, והקהל מוזמן להיכנס ולצאת מהסטודיו באופן חופשי. במופע משתתפים, לצד ארבעת יוצריו, גם אן ואלרי האבלר, אמיר דוליצקי, קאנה אוטה, יאיר גורן, תמר גרוס, סתיו מרין, מיכל גיל, אהרון מנור, הדר שינאן, די.ג'יי אורי בנקהלטר ודי.ג'יי יניב צדיק.שקיפות עורפית - מועדי מופעמאיה לוי, הכוריאוגרפית, עובדת בארץ מ־2003. עבודותיה "מקלעת השמש", "קרש הצלה" ו"חינוך גופני - דואט על טרמפולינה", שנוצרה  בשיתוף עם חנן אננדו מרס, מבוצעות בארץ ובעולם. אננדו מרס, רקדן, מבצע ומנחה תהליכי תנועה, הוא בוגר להקת המחול של ליאת דרור וניר בן־גל, ובעל ניסיון בכוריאוגרפיה ובהנחיית סדנאות תנועה. לקראת עליית המופע פגשתי את מאיה ואננדו, יחד עם התאומות בנות חצי השנה אלכס וליליה.איך נולד המופע?לוי: "לפני חצי שנה נולדו התאומות, וכשרצינו להיכנס לתהליך עבודה הבנו שהמסגרת המקובלת שבה עובדים בכל יום מהבוקר עד הערב לא ריאלית מבחינתנו. חיפשנו פורמט חדש וכך נוצר המבנה של פעם בשבוע חזרה של 24 שעות. תוך כדי התחזק הרצון שלנו לעשות משהו שונה ולא עוד מופע שבו אנשים באים, רואים 50 דקות והולכים הביתה. הפורמט החדש של החזרות איפשר לנו לראות אחרת את אלמנט הזמן והתחילו לצאת חומרים שונים מאלה שאנחנו מכירים"."לא רוצים מופע מעונב" אתם 15 איש על הבמה במשך שעות ארוכות, זו לא בדיוק הופעת מחול.לוי: "יש רקדנים, יש שחקנים, יש אנשים ששרים, די.ג'יי שעושה מוזיקה, ולכל אחד יש זמן לעבודה וזמן למנוחה. אנחנו חושבים שגם הקהל ייקח חלק". מרס: "מחול הוא הדבר שאנחנו נשענים עליו, אבל זה פתח לעוד דברים. חלק מהרעיון היה לעשות שילוב של אמנויות, וזה קורה ממש על הבמה - יש שחקן שהוא גם זמר אופרה, יש גברת שעוסקת באמנות פלסטית".מה החוויה שאתם רוצים שהקהל ייצא איתה?מרס: "הדיאלוג שלנו בתהליך היצירה הוא מתוך הנקודה הזאת. מה אנחנו רוצים שיקרה לקהל, איך הוא ישתתף ואם הוא יחזיק מעמד בכל הזמן הזה. אנחנו רוצים לשמור על מסגרת שבה הקהל עובר משהו שהוא נעים ונוח". לוי: "אנחנו לא רוצים מופע מעונב שיש בו פער בין המציגים לקהל, אנחנו רוצים לארח, לקרב את הקהל. המחשבה היא שכשכנמצאים יחד לילה שלם, השיפוטיות מתרככת".רוקדים ג'ק באואר סטייל. "שקיפות עורפית" (צילום: עמרי בראל)ספרו על האנסמבל.לוי: "ארבעת היוצרים היו התחלה של גיבוש צוות, קרה משהו אינטואיטיבי. זה לא פשוט לעבוד ארבעה יוצרים יחד, אבל זה אחד התהליכים המעצימים שעברתי". מרס: "כרגע זו התחלה, קבוצה שהתאספה לפרויקט מסוים עם התחייבות של כולנו לעשות אותו. זה ניסיון, אם נשמיך לעבוד יחד, אז נהפוך לאנסמבל".שניכם באתם מאותו בית יוצר. כמה זה השפיע על גיבוש הקבוצה?מרס: "יש רפלקסיה כל הזמן והתבוננות איך זה היה שם ואיך זה קורה פה. יש דברים שאני מאמץ מעבודות קודמות ויש דברים שלא נכונים. אני איש של קבוצות, קהילות וקומונות, ואומר תמיד 'בואו נעשה יחד'. מאיה היא סוליסטית והשילוב הזה מעניין. יש את האמירה שהשלם גדול מסכום חלקיו, ולהגיע למצב הזה מאוד קשה. אבל כשזה קורה זה מדהים, ואם זה יקרה בעבודה הזאת אז ניצחנו, אז השלם גדול מסכום חלקיו". לוי: "הצלחת הדמוקרטיה עולה בדם. כשאתה עובד עם עצמך אתה לא נדרש לנמק את הבחירות וההחלטות שלך. כשאתה עובד עם ארבעה אנשים אתה כן צריך לנמק. זה מחייב אותך להיות יותר מדויק, ועושה אותך יותר ברור".מאיה, עבדת בחו"ל וזכית בפרסים. בעבודה הזאת את לא מאיה כמאיה אלא מחויבת לאנסמבל."אני מחויבת לחיפוש שלי, לעשות בכל פעם ניסיון אמיתי אחר. אני לא מפעל שצריך לייצר בכל שנה מוצר. אם אין לי אפשרות לייצר בכל פעם חקירה חדשה, אז אין לי הצדקה כאמנית. אני מאושרת מהניסיון הזה. בעבר, כשסיימתי הפקות, הרגשתי שהגעתי לקצה גבול היכולת שלי, וכאן אני מרגישה שעברתי את גבול היכולת שלי ולמדתי המון דברים חדשים".ואתה, אננדו, בא מהחקירה הפנימית, והנה גם אתה מתמסר לקבוצה."עסקתי הרבה בחקירה הפנימית שלי, ונכון שברגע שמגיחים מהתהליך וצריך ליישם את זה מתחילות הצרות. זה לא אני עם עצמי ועם המחשבות שלי, אלא אני צריך להתמודד עם אנשים, וכאן מתחיל התהליך האמיתי. האם אני מצליח לחלוק את עצמי, לקבל אנשים אחרים. אושו אומר שהמרד הכי גדול הוא להיות יצירתי. אני מאוד אוהב קבוצות, מאמין בלהיות בקבוצה"."יצירה היא תמיד בתוך מגבלה" לא קשה לעבוד בארץ אחרי שמסתובבים ועושים דברים בעולם?לוי: "בארץ קורה משהו מאוד מעניין ומאוד מגוון. המחול הולך ותופס כאן מקום מכובד. תמיד יהיה מצוין לקבל תקציבים יותר גבוהים, יותר זמן ובעיקר יותר מרווח נשימה כדי ליצור. כאן תמיד עושים הכל מהר מהר. היה נחמד לעבוד על הפקה שנתיים או שלוש ולא ארבעה חודשים, אבל כמו שאנחנו יודעים, יצירה היא תמיד בתוך מגבלה".מה פתאום עין שמר?לוי: "גם אנחנו וגם השותפים שלנו ליצירה גרים באזור. בנינו את העבודה בבית הספר לאמנות בעין שמר, והתלבטנו אם להופיע רק שם או לבוא עם המופע לעיר. החלטנו להופיע כאן מתוך אמונה שיש משמעות לכך שאנחנו מביאים את המרכז החוצה. יש משהו מחוץ למרכז שמאפשר יותר ריכוז, פחות הסחות דעת".מה הפרויקט הבא?לוי: "אני מתכננת לעשות מחול לילדים, עיבוד ל'אורה הכפולה'". מרס: "הפרויקט הבא שלי הוא לתת לעצמי זמן להחזיר את עצמי לעצמי. עוד לא סיימנו את זה ויש לנו גם את פרויקט התאומות, שרק התחיל".

שקיפות עורפית - מועדי מופע

כתבות שאולי פספסתם

*#