רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

זוג המשוגעים שהביאו את הבלט הקלאסי לישראל

כך מעידים על עצמם ברטה ימפולסקי והלל מרקמן בציון 45 שנות פעילות ומאבקים לבלט הישראלי. הם רחוקים מלהתייאש

תגובות

להקת הבלט הישראלי היא להקת הבלט הקלאסי היחידה בישראל. היא נוסדה בשנת 1967 על ידי ברטה ימפולסקי והלל מרקמן, המנהלים אותה עד היום. בלהקה 35 רקדנים והיא מופיעה ברחבי הארץ ובעולם. בקיץ 2004 נחנך משכנה של הלהקה – מרכז הבלט הישראלי, ובו גם בית הספר הרשמי של הבלט הישראלי. השבוע, לקראת חנוכה, מעלה הלהקה את הבלט הקלאסי "סינדרלה" למוזיקה של פרוקופייב, בכוריאוגרפיה של ימפולסקי.הבלט הישראלי - מועדי הקרנהלמה דווקא "סינדרלה"?ימפולסקי: "בכל העולם דצמבר, לקראת כריסמס, זו עונה משמעותית לריקוד הקלאסי. בשנים האחרונות אנחנו מעלים בכל חנוכה הפקה, יש לזה ביקוש גדול וזה צורך הזמן".אתם הבלט היחיד בארץ שמתמקד בריקוד קלאסי, ואתם חוגגים 45 שנה. עד שהגעתם לבניין הזה וגם היום, אתם מנהלים מלחמת הישרדות, סוג של דון קישוטים.מרקמן: "מלחמה קשה של יום יום שעה שעה לפני אנשים שבלט קלאסי רחוק מהם והם לא חושבים שזה חשוב. כל מדינה שמכבדת את עצמה תומכת במחול הקלאסי בנדיבות, אפילו ארצות הברית, שהיא ערש המחול המודרני. ציפינו שאחרי חמש או עשר שנות קיום יראו את ההישגים של זוג המשוגעים שמנסה לבסס להקה של בלט קלאסי בארץ. יש לנו קהל גדול בארץ ואנחנו מוזמנים להופיע בעולם".ימפולסקי: "מקור הכוחות שלנו הוא האמונה והתקווה. אנחנו תמיד מקווים שבשנה הבאה יהיה טוב יותר, ובעוד שנה עוד יותר. הלל הוא האופטימי בינינו. כשהגענו לארץ לא חשבנו להקים ולנהל להקה. חזרנו לארץ אחרי הצלחה בעולם כולו מכיוון שהגעגועים היו חזקים. שמחנו לחזור למרות שכולם אמרו לנו שאנחנו משוגעים. נדדנו שלושה חודשים ואז הגענו לאופרה. אחרי שנה עזבנו שם וחלק מהלהקה בא איתנו. לא רצינו להיות מנהלים, רצינו לרקוד, אבל לא היתה לנו ברירה וכך יצרנו לעצמנו מסגרת וממנה התפתחה הלהקה. לפני כמה זמן הציעו לי להיות מנהלת להקה באוסטרליה וסירבתי. אני פטריוטית ואני עדיין מתרגשת כשאני רואה חיילים ואת דגל ישראל. כאן אני יושבת בין בני עמי"."כל שגיאה נראית באופן ברור" ובכל זאת יש לכם היום בית.ימפולסקי: "אני חוששת שאם לא היה לנו המקום הזה היינו מרימים ידיים. נדדנו ממקום למקום כי בכל פעם זרקו אותנו. ואז פניתי לכל מי שהכרתי ולשרי אריסון, שהיא אשה מקסימה עם לב גדול, הבאתי אותה לכאן ואמרתי לה 'תעזרי לנו לבנות בית', והיא נתנה לנו תקציב. הלל בא בכל בוקר לפקח על הבנייה כדי לשמור על התקציב. עדיין יש הרבה קשיים. הלל ואני מתהפכים במיטה לילות שלמים בגלל קשיי התקציב, ומצד שני יש רגעי סיפוק מדהימים. הופענו בזלצבורג וזו היתה אחת ההופעות המרגשות שעשינו. היה ממש מג'יק באוויר והקהל מחא כף עוד ועוד"."היה מג'יק באוויר". הבלט הישראליאחד הדברים הידועים בעבודה שלך הוא הפרפקציוניזם שלך."אני מקפידה כי בריקוד קלאסי יש כללים ויש נוקשות. עבודת הידיים חייבת להיות בדיוק כמו הכללים. דו זה דו. אתה חייב שיהיה לך את הבסיס. אני לא מוותרת כי אני חותרת למצוינות, ועם מה שיש אני עובדת מאוד מאוד קשה. הרבה פעמים אני נשארת כאן בערב כי יש תלמידות שאני מאמינה שאם אעבוד איתן הן תתקדמנה. גם כלפי עצמי אני מאוד קשה, אני רואה את כל הטעויות שלי וחשוב לי לתקן אותן".מרקמן: "במחול מודרני, אם הרקדן נופל אפשר לחשוב שזה חלק מהמופע, אבל בבלט קלאסי כל שגיאה נראית באופן ברור".זה חלק מהמורשת שהבאת איתך מהלימודים בלונדון?ימפולסקי: "ממש לא. למדתי בבלט המלכותי אצל מורה מטורפת ושתיינית. כולם ברחו ממנה אבל הלל אמר לי שהיא גאון. היא היתה יוצאת באמצע השיעורים לשתות, אבל היא היתה מורה טובה. רקדן טוב הוא מי שהיה לו מורה טוב. רקדנים לפעמים שוכחים את זה ולוקחים את הקרדיט לעצמם. אם אתה לומד אתה צריך להתאמן בכל יום. אצלנו זו חובה. שיעורים יומיים הם חובה וצריך הרבה כוח".מרקמן: "כשנורייב בא למערב כולם התפעלו ממנו ושאלו אותו 'למה אתה צריך להתאמן בכל יום? אתה הרי כוכב'. והוא אמר 'יש ברוסיה הרבה גאונים כמוני, אני לא גאון, אני צריך להתאמן בכל יום'. המזל שלנו הוא שברטה גילתה את הכישרון שלה לכוריאוגרפיה. היא כמו קוסם שמוציא צעיפים צבעוניים מהכובע. הכוח שלה הוא בעבודה הקשה, בדיוק ובסגנון המיוחד שהיא מביאה ללהקה". "חשוב לי שידעו שיש כאן להקה קלאסית" אתם מחנכים דורות של מחול וגם זכיתם בפרסים. האם אתם תוהים לפעמים מי ימשיך את פרויקט החיים שלכם?מרקמן: "למזלנו פגשנו את לאה לביא, שהיא קומפיוטר עם ראש בלתי רגיל. אנחנו עובדים יחד בהרמוניה בכל מה שקשור לניהול הבלט, ובקרוב היא תירש את מקומי ותהיה המנכ"לית, ואני אשאר בתור נשיא כבוד".וברטה, את תחלקי את עבודתך עם כוריאוגרפים נוספים?"בשמחה רבה. העניין הוא שאני נורא זולה לבלט. אני לא מקבלת תשלום על הוראה ועל כוריאוגרפיה. ככוריאוגרפית הבית אני לא עולה כסף וכל ההכנסות מהיצירות שאני עושה נכנסות לקופת הבלט. קשה למצוא כוריאוגרפים אחרים ללא תקציב".מרקמן: "אנחנו היינו קמים והולכים אם היינו יודעים שהמשך הלהקה יהיה ברוח שאנחנו יצרנו, אבל עוד לא מצאנו את מי שיעשה את זה".ברטה, עד כמה יחזיקו כוחותייך?"כששואלים אותי בת כמה אני – ואני כבר לא אשה צעירה – אני אומרת שלא זקנתי אלא הבשלתי. חשוב לי שיידעו שיש כאן להקה אחרת שהיא להקה קלאסית. אנחנו לא נחיה לנצח, אבל כל זמן שכוחנו יאפשר נהיה כאן. יש כאן אנשים נהדרים שהלכו והולכים איתנו. יש כאן מורות נפלאות. דור חדש ונהדר שהולך בדרכנו ויודע. אנחנו לא יודעים מי ייקח את השרביט בסוף. חיפשנו, אנחנו מחפשים ונמשיך לחפש".הבלט הישראלי - מועדי הקרנה

*#