רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"מי שרוצה לראות בלט קלאסי, הולך לבולשוי"

רקדני בלט טרוקדרו דה מונטה קרלו מתלבשים כמו פרימות בלרינות ומעלים יצירות קלאסיות עם אלמנטים הומוריסטיים. יש כאלה שקוראים לזה דראג - הם קוראים לזה פאן

תגובות

יש המגדירים את הלהקה כשילוב של בלט ומופע דראג, אבל כולם תמימי דעים לגבי רמת הביצוע הגבוהה של הלהקה, המקפידה על טכניקת המחול. להקת לה בלט טרוקדרו דה מונטה קרלו החלה את דרכה ברובע ה־Meat Packing של ניו יורק, בהופעה בפני 100 איש ישובים על כיסאות פלסטיק. 16 גברים בתלבושות של בלרינות המעלים יצירות מחול מהבלט הקלאסי ומוסיפים להם אלמנטים הומוריסטיים, על גבול הפרודיה. מאז עברו הרבה מים בהדסון, והלהקה הפכה לאחת המצליחות בעולם. מנהלה האמנותי, טורי דוברין, החל את דרכו כרקדן בלהקה שנים מועטות לאחר הקמתה.בלט טרוקדרו - מועדי מופעהצטרפת לקבוצה כרקדן והיום אתה מנהלה האמנותי. האם יש הבדל בין שתי נקודות המבט האלה?"הקונספט הוא אותו קונספט. אנחנו עושים בלט קומי. יש לנו את אותה נקודת מבט שהיתה לנו כשהצטרפתי ללהקה, ב-1980. אבל הזמנים משתנים, הקהל משתנה ולכן גם הקבוצה השתנתה. מה שהיה מזעזע או לא מקובל בשנות ה-80, זה לא מה שהיום. אבל ברמה המרכזית של הקונספט נשארנו – אנחנו עושים מופע שהוא פאן, ואנשים אוהבים לבוא לראות פאן".בקבוצה יש רקדנים מכל העולם. האם נכון להגיד שכל אחד מביא את הפרספקטיבה שלו לתוך המופע?"בדיוק. הדמות האינדיבידואלית של הבלרינה הרוסית הקלאסית – הן היו כולן דומות, ואנחנו מחפשים להביא דמויות שונות אל הבמה. זה קצת דומה לקולנוע - יש כל מיני כוכבי קולנוע. אנחנו מנסים להפתיע את הקהל, לסקרן אותו באמצעות דמויות שונות, וזה באמת אפשרי כשיש רקדנים מארצות שונות".מגדר זה מעניין, אבל ממש לא הכי חשוב. בלט טרוקדרו (צילום: יח"צ)ואין בעיות של תקשורת? שפה?"רוב הרקדנים מתייחסים זה לזה כאל רקדנים ויש ביניהם תקשורת. כשמישהו חדש מצטרף לקבוצה בדרך כלל יש תקופה שהוא לומד את ההווי שלנו, את השפה, את סגנון העבודה. בכל מקרה, לפני שמישהו מצטרף לקבוצה אנחנו מדברים ואני מסביר מה זה אומר להיות רקדן אצלנו. אתה יודע מראש אם יש לך שפה משותפת עם מישהו או לא, ואני מניח שזה חלק מהתהליך שעוברים רקדנים חדשים".בהיסטוריה של התיאטרון היתה תקופה שבה גברים גילמו גם את תפקידי הנשים. אולי למעשה אתם פשוט הולכים אחורה אל אותה תקופה?"ההתייחסות ההיסטורית לנושא המגדר בתיאטרון מעניינת, אבל מה שיותר חשוב הוא לא מה נעשה קודם ואם הולכים אחורה או קדימה, אלא אם ההופעה טובה, אם אנשים רוצים לבוא לראות אותה, אם הם נהנים. אנחנו עושים קומדיה. יש בזה בלט ויש בזה דראג. מי שבא לראות את ההופעה שלנו רואה מופע עם הרבה סוגי ריקוד ורקדנים, עם מוזיקה, עם תלבושות, והוא פשוט נהנה"."קל ליפול לחיקוי בינוני" איך אתה משלב את המבט ההומוריסטי עם הדיסציפלינה הנוקשה של הבלט הקלאסי?"לרקדנים שרוצים להצטרף לקבוצה שלנו יש צד קומי באישיות שלהם, והם רוצים לתת לצד הזה ביטוי. העבודה היא סוג של אדריכלות. כשאנחנו עובדים על בלט חדש אנחנו עובדים כמו כל להקה אחרת, מדקדקים בסגנון ובודקים שיש לנו את המהלכים הנכונים. אחרי שיש את הבסיס אנחנו מוסיפים לזה את הצד הקומי – בדיחות וגגים – ואז אנחנו מנסים לשמור על איזון ולא להגיע לקיצוניות. אנחנו יודעים שהקהל בא לראות אותנו כי הוא רוצה לראות את בלט טרוקדרו. מי שרוצה לראות בלט קלאסי הולך לראות את הבולשוי. אני צופה במופע כל ערב ומתבונן בתגובות הקהל, ויש כל הזמן תהליך של התאמה. אנחנו משתנים ומתגמשים".הבדיחות באות אחר כך. בלט טרוקדרו (צילום: Sascha Vaughan)לכל רקדן אצלכם יש שני שמות. למה?"היתה תקופה שהתחילו להגיע רקדנים ממזרח אירופה לארצות הברית והבלט נעשה אמנות מוכרת, שהשפיעה על הרבה תחומים אחרים כמו מוזיקה ואופנה. באותה תקופה היה מקובל לחשוב שרקדן טוב הוא רקדן רוסי, והיו רקדנים ששינו את השם שלהם לשם רוסי כדי שיחשבו שהם חלק מהאסכולה הזאת. בלט טרוקדרו עושה מחווה למחול הרוסי ולכל הרקדנים והפרסונות הגדולות של עולם המחול – ולכל רקדן יש גם את השם שלו וגם שם של פרימה בלרינה. יש חיבור וקישור בין השם המקורי ובין השם הנוסף בכל מיני אסוציאציות והקשרי מילים, ולפעמים זה מאוד מצחיק".אתם מאוד מצליחים בעולם. למה אתם לא יוצרים עוד קבוצות ומסתובבים במקביל בכמה מקומות, כמו שעשו להקות מצליחות אחרות? "יש הרבה בעיות במודל הזה והדבר המרכזי הוא שזה מקשה לשמור על איכות גבוהה ואחידה. בלהקות כמו Blue Man Group יש מעט משתתפים ותפאורה ותלבושות שקל לשנע. אצלנו יש הרבה רקדנים, הרבה תלבושות, וכל סיבוב הופעות שלנו הוא הפקה מורכבת ויקרה. חשוב לנו להתמקד בקבוצה הבסיסית. קל ליפול לחיקוי שהוא בינוני וקשה לשמור על הדבר המדויק שאנחנו עושים. יש כאלה שמאמינים בזה, אבל כל עוד אני כאן אני לא רוצה שזה יקרה".אתה בלהקה כבר 32 שנה. כמה זמן אתה עוד רואה את עצמך מתרוצץ בעולם?"אני אעשה את זה כל עוד ארצה וכל עוד ארגיש שאני ממשיך ליהנות. האמת היא שזה מה שאני עושה רוב חיי – עובד עם הרקדנים בעולם – ואני נהנה מאוד. ברגע שארגיש שאני לא רוצה לעשות את זה יותר אפסיק".  בלט טרוקדרו - מועדי מופע

*#