אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"העיסוק באלימות לפעמים מפחיד ולפעמים מצחיק אותי"

רוב היוצרים מנסים להגיע להיכל התרבות, אבל "עליהום" הוא מופע מחול שנכתב לאולם התעמלות. על הדרך הוא מציג אלימות בלתי מתפשרת, ברוח "משחקי שעשוע" של מיכאל הנקה

תגובות

עליהום הוא יצירת מחול "תלוית מקום" – יצירה המיועדת לחלל מיוחד שאינו אולם תיאטרון. "עליהום" מתרחש באולם התעמלות ומספר את סיפורם של שלושה נערים היוצאים למסע דיכוי הדדי. המופע נוצר בהשראת סרטו של מיכאל הנקה "משחקי שעשוע". הרקדנים מופיעים בבגדי התעמלות, והתפאורה היא התפאורה הטבעית של האולם: סולמות עץ, פרקט מאויר, תאורת ניאון ותקרה גבוהה. על היצירה חתומים אביגיל רובין ויואב ברתל. שותפים ליצירה ורוקדים בה לצד רובין - רן בראון ומשה שכטר. רובין בוגרת בית הספר הגבוה למחול ורקדה בלהקות שונות בארץ. היא יוצרת תנועה לתיאטרון ומלמדת מחול ואימפרוביזציה. ברתל הגיע מעולם התיאטרון. הוא בוגר סמינר הקיבוצים והסטודיו של אמיר אוריין וחבר בקבוצת האימפרוביזציה של תיאטרון הסימטה. הוא דרמטורג ששיחק בתיאטרון, והוא מופיע בפני בני נוער במופע אימפרוביזציה העוסק בחיי הצופים.עליהום - מועדי מופעאז מה זה "עליהום" ואיך הוא נולד?רובין: "הרבה זמן לא עשיתי מחול, ורציתי לנסות להיות שוב במרכז הבמה. עניין אותי לעסוק בחוויות שכולנו עברנו בבית הספר או בתיכון ולבדוק מאיפה מגיעה האלימות הזאת - אלימות של גיל הנעורים שהיא שטחית ופשוטה ואולי גם מייצרת מפלצות. באותה תקופה ראינו הרבה סרטים של מיכאל הנקה, והושפענו מהתחושה שמאפיינת את הסרטים שלו – תחושה שהולכת ונהיית יותר ויותר נוראה".יואב "המחיז" את הריקוד?ברתל: "בכל פעם שאנחנו עושים עבודה, אנחנו נדרשים להגדיר אותה. עשינו תיאטרון אז אנשי תיאטרון אמרו לנו 'זה נורא מגניב אבל זה לא תיאטרון'. אז אני מציע לוותר על ההגדרות. המופע הוא מופע תנועה, אבל אני לא יכול להבטיח לקהל מחול. זה גם לא ממש מחזה – אף על פי שיש לו התחלה, אמצע וסוף. העבודה התחילה מהחוויה של אביגיל בבית ספר, אבל יש הבדל בין החוויות שלנו - כל אחד מאיתנו עבר את שש השנים האלה אחרת"."זאת התאבדות שיעית להביא קהל למופע" כל הרקדנים רוצים להופיע בהיכלי תרבות, ואתם החלטתם להופיע באולם ספורט בבית ספר. ברתל: "המופע הזה נובע מרגשות שקשורים לתקופה הזאת. ומה שמעסיק אותנו זה החוויה. גם כשאני בא לראות את החזרות - אני יושב באולם ומריח את זיעת הילדים. יש סולמות וגובה של האולם. הסאונד והאקוסטיקה איומים, אין תאורה. נכון, זאת התאבדות שיעית להביא קהל למופע, אתגר גדול".רובין: "יואב אומר לי שאני אשלם את המחיר שלא יראו את איכות הריקוד שלי אלא רק את החוויה הכוללת, אבל המקום הוא חלק מהחוויה ומהמופע".הכי חשוב זה למצוא מישהו שיתקצב. אביגיל רובין ויואב ברתל (צילום: לאה טוראל)יואב, אתה בכלל חצי דרמטורג. איך זה לעבוד עם שפה כל כך שונה, עם שפת המחול?"אנחנו לומדים לעבוד יחד. אני לא מבין מספיק בתנועה, ולפעמים אני לדעתי מכעיס. אבל אני לומד ודעתה של אביגיל נוקבת. המתח הפנימי והגבולות הם חלק מהתהליך".אביגיל, למדת בחו"ל. אין ספק ששם היה קל יותר להרים מופע מסוג זה, ובכל זאת חזרת לעשות את זה כאן."כשסיימתי ללמוד כל החברים שלי התפזרו, כלומר כל אחד חזר לביתו ואני חזרתי לארץ. ראיתי שאפשר ליצור כאן אבל במידה מסוימת איבדתי את עצמי אמנותית. ואז פגשתי את יואב והרבה זמן הלכתי איתו ונשענתי עליו. יצרנו יחד הרבה דברים מקסימים, והעבודה המשותפת איפשרה לי להתבשל לקראת הדבר הזה. אמרתי שאני חייבת להיות כנה עם עצמי ולהביא משהו שאני באמת רוצה שיראו".אתם זוג בחיים וביצירה. איך עובדים יחד? נוצרת תלות בין הזוגיות של החיים לזו של היצירה?רובין: "יש תקופות כאלה ויש תקופות כאלה. היו תקופות שעשיתי חזרות לבד ולא רציתי שיואב בכלל יראה". ברתל: "יש תקופות שרוצים לעבוד לבד, ואחר כך עובדים יחד וכל הזמן מדברים על העבודה - היום היה ככה, היום היה ככה".העולם מגניב אבל הישועה מעבר לפינה דיברתם על השפעת הסרטים של הנקה. יש לכם קשר אליו?רובין: "יצרנו איתו קשר וסיפרנו לו שאנחנו עושים עבודה בהשראתו. הוא היה מאוד קואופרטיבי ואמר שהוא לא יכול לבוא, אבל הוא ביקש שנשלח לו צילום של ההופעה, ואמר שאולי נעשה משהו יחד בעתיד".ברתל: "הסרט 'משחקי שעשוע' מלווה אותנו הרבה שנים ויש לו משמעות בעינינו. העיסוק באלימות לפעמים מפחיד אותי ולפעמים מצחיק אותי. האסתטיקה שלו משמעותית והיא באה לידי ביטוי במופע. יש לכלוך נוראי יחד עם ניקיון גרמני. משחק בין משמעת וניפוצה של המשמעת".העבודות שלכם עוסקות בנושאים חברתיים ומקומיים. למה?רובין: "אמא שלי אמרה לי שאנחנו עושים עבודה לוקאלית, אז כנראה נישאר כאן".ברתל: "אנחנו אנשים כאלה שרואים את הדברים האלה. העולם מגניב אבל יש משהו בעבודה כאן שמתאים לנו. אנחנו מופיעים עכשיו במסגרת פסטיבל ביבנה. הופענו בפעוטון מול 20 איש. זה מוזר אבל יש משהו מיוחד בתקשורת שנוצרת עם הקהל". מה הפרויקט הבא?ברתל: "אנחנו עובדים על פרויקט בשיתוף של ארגון רופאים לזכויות אדם, על דמותו של שוטף כלים מאריתריאה שפגשתי בבית קפה. אולי נעשה המשך ל'עליהום', ואנחנו צריכים גם למצוא מישהו שיתקצב את הפרויקטים שלנו. אני מקווה שאנחנו בדרך לשם. אנחנו צריכים למצוא את המקום שיאפשר לנו ליצור ולהתקיים בכבוד".

עליהום - מועדי מופע

*#