רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"האגו אומר מיינסטרים, הלב אומר לאגו תשתוק"

תיאטרון תמונע מותח את גבולותיו ומשיק את פסטיבל אקספרימנט תמונע. המנהלים שלו, יונתן קוטנר ועירד מצליח מבינים שהם בשוליים, אבל נהנים מזה

תגובות

תיאטרון תמונע חוגג את שנתו ה־31 בפסטיבל חדש, אקספרימנט תמונע, שיימשך ארבעה ימים ויכלול "יצירה בועטת וכזו המותחת את גבולות התיאטרון, המחול, הפרפורמנס, המוזיקה, הקולנוע והאמנות הפלסטית". המופעים נבחרו מתוך מגוון רחב של מופעים שעלו על במת תמונע בשנים האחרונות. את הפסטיבל אצר יאיר ורדי, ונאוה צוקרמן ייעצה אמנותית. הניהול האמנותי של המוזיקה הופקד בידיהם של יונתן קוטנר, מנהל ומפיק אלבומים, ועירד מצליח, שניהל את האינטימדאנס ומשתף פעולה גם עם תיאטרון קליפה ומלנקי.אז מה זה בעצם הפסטיבל הזה?קוטנר: "זה איחוד בין כמה ליינים של תמונע. הכוונה היא לאחד עבודות מתחומים שונים שכולן אמנות אקספרימנטלית מעניינת ושונה. את החלק של המוזיקה אנחנו מריצים כבר זמן מה, והרעיון הוא חיבור בין סוגי מדיה שונים למוזיקה חיה. למשל מופע של להקה שמנגנת מוזיקה חיה לסרט אילם. במסגרת הפסטיבל יש שלושה ערבי מוזיקה שונים – 'איש החץ' של ישי גרוס, שמשלב מוזיקה חיה ואירוח בווידאו של אמנים שנמצאים בהופעה. השני – להקת הפשרות בשיתוף האמנית הפלסטית אנה וייל, וזה שעשועון שבו הלהקה עוברת כל מיני תהליכים. והשלישי הוא מופע משולב של תיאטרון, מחול, מוזיקה, שירה, וידאו, ספוקן וורד ואמנות פלסטית חיה".מצליח: "יש בתיאטרון שיח תרבותי על מה זה פרינג' בכלל ומה תפקידו, מה הלאה ולאן. טיפול בשאלת הפרפורמנס ומקומה על הבמה. יש הבדל גדול בין מה שהיה בתקופת הפינק פלויד למה שקורה עכשיו, אם זה בתיאטרון ואם זה במחול. והיוצרים מהתחומים השונים שואלים את אותן שאלות פעם אחר פעם". "הקהל צמא למשהו שונה" עם כל הכבוד לפרינג'יות, מה אתם עושים כדי להגיע בפסטיבל לקהל יותר רחב ולא רק למי שכבר ראה את המופעים האלה בתמונע?קוטנר: "בתחום המוזיקה הקהל צמא כבר הרבה זמן למשהו שונה. המשבר של תעשיית המוזיקה בעשור האחרון החזיר למרכז את ההופעה החיה. להקות יודעות שצריך להשקיע במופע מקורי. יש פער בין האמנים שמושמעים ברדיו ובין אלה שממלאים הופעות. המוזיקה המזרחית בארץ התחילה להתפתח מהופעות, וגם הלהקות הלא מזרחיות מגיעות מהמקום של ההופעות החיות. אמנים מציגים אמנות גבוהה, וגם בעולם קורים דברים מעניינים – כמו וידאו ארט ומסכות על הבמה".כאן זה לא פינק פלויד. קוטנר ומצליח (צילום: ניני משה)אז המוזיקאי היום צריך מיומנויות נוספות, הוא כמעט שחקן.מצליח: "לא בהכרח מיומנויות נוספות אלא שימת דגש על החוויה החד פעמית שמתרחשת על הבמה ועם הקהל. בכל הופעה נשאלת מחדש השאלה למה לקום מהספה בבית ולבוא לראות הופעה באולם, והיוצר נדרש לתת אלמנט רחב יותר לגבי מה שקורה על הבמה".קוטנר: "אני מנהל אמנים ומתקלט, וכל החיים שלי אני נמשך לדברים שהם אוונגרד. הגישה שלי, כמי שנמצא מאחורי הקלעים, היא שאני צריך לתת את מה שאני מאמין בו ולקוות שהקהל יגיע. גם בפסטיבל הזה אני מקווה שהקהל יגיע".כל אחד מכם פועל בתחום שונה ומביא איתו לבמה את הדברים שלו. מה התמצית האמנותית של כל אחד מכם?מצליח: "אני אבוא לפסטיבל כדי לזהות אם באמת יש קו משותף ואם יש דמיון בין התחומים השונים. כשעבדתי על אינטימדאנס, שחלק מעבודותיו עולות עכשיו בפסטיבל, ביקשתי מהאמנים לשאול את עצמם מה הלב הפועם שלהם במחול. אני שואל את עצמי אם הקהל שבא לראות את מופעי המוזיקה מודע לכך שהוא נמצא בהיכל תיאטרון ושהזירה הזאת שונה מאלו של מועדוני מוזיקה כמו בארבי או לבונטין. האם הוא מזהה את ההבדל?".קוטנר: "אני אוצר את המוזיקה של תמונע באופן קבוע, וגם בפסטיבל הזה קיבלתי יד חופשית לחלוטין. פניתי להמון אמנים שאני מכיר – כאלה שהופיעו בתיאטרון בווריאציות שונות – וביקשתי מהם להציע הצעות"."אי אפשר לעשות רוקסן היום" מה הציפייה של כל אחד מכם?מצליח: "התשובה הכי פשוטה היא הנאה ולימוד - החוויה האולטימטיבית של במה. אני מקווה שנגרום לאנשים שיגיעו התרגשות – שהאמנות תיגע בהם והם ייהנו ממשהו או ישנאו משהו. תרבות אמורה לסחוב אותנו קדימה או אחורה, והבמה יכולה למתוח את הזמן לכל כיוון, להבהיר דברים לגבי החיים". קוטנר: "אני לא חושב שהופעות בארץ התפתחו למקום שהייתי רוצה שהן יגיעו אליו, זה קורה לעתים נדירות. התקווה שלי היא שהאמנים שהכנסתי יהיו מספיק מרתקים ופותחי ראש לקהל כדי שהוא ייקח מזה משהו – איזה סוג של מופע הוא מצפה לראות גם בהופעת רוק".יהיה עוד רוקסן בארץ?קוטנר: "לשאול אם יהיה רוקסן נוסף זה כמו לשאול אם יהיה שוב ערוץ 2 הניסיוני. כשרוקסן צמח היה מיעוט פלטפורמות בארץ. רוקסן היה בודד ולכן היה יכול למתג את עצמו. היום יש בתל אביב הרבה מקומות ואף אחד לא יכול להחזיק קו ספציפי כמו רוקסן. הלוואי שהיה מקום שיכול להגדיר את עצמו כמקום של קו מוזיקה מסוים".אתם שני יוצרים צעירים ואתם כבר הרבה זמן בפרינג', בשוליים, אין לכם רצון לעבוד במיינסטרים?מצליח: "האגו אומר כן, הלב אומר לאגו תשתוק. תאמין במה שאתה עושה ותיהנה ממנו. על האמונה הזאת אני נבנה ואני מוצא בתיאטרון תמונע את הבית שלי. אני שואל את עצמי מה אני נותן בזה שאני עושה אמנות, כי אני לא יכול להפריד בין האמנות לקיום שלי".קוטנר: "אני מודה שהאגו מוביל אותי לדרך הזאת. עם יד על הלב, כל העבודות שעשיתי מונעות אגו. אני מאמין שאם אלחץ על הגז מספיק בכיוון שאני מאמין בו, בסופו של דבר אנשים ירצו אותו. יש לי אלבום זהב על זה שעבדתי עם דין דין אביב, אבל מה שמחזיר אותי לעבוד בתעשייה זה יאפים עם ג'יפים, כי זה מה שאני מאמין בו".אז הפנטזיה היא לא קיסריה.מצליח: "בוודאי שהשאיפה לשם קיימת, אבל אם אני צריך לוותר כדי להיות בקיסריה אז התשובה היא לא".קוטנר: "אני מסכים איתו".

*#