החיים אחרי בת שבע: גיא שומרוני מחפש את הריקוד שלו

11 שנים היה גיא שומרוני רקדן בלהקת בת שבע. עכשיו הוא מעדיף את עמדת התקליטן, עוזר לאוהד נהרין ביצירה חדשה וחולם להיות כוריאוגרף בזכות עצמו

טל לוין, עכבר העיר
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
טל לוין, עכבר העיר

גיא שומרוני מבקש לקבוע את הראיון לשעה 14:00. "צריך להתעורר", הוא מסביר. ביפו העמוסה של שישי בצהריים, כשכולם כבר חוגגים עם כוס ערק ומאכלים חמים ומלאי תבלינים, הוא מזמין קפה צנוע כדי להתחיל את היום. מתברר שבשבועות האחרונים, מאז שעזב את שורותיה של להקת בת שבע כרקדן, הוא נהנה גם מהפריבילגיה הזאת. "אחרי 11 שנים הרגשתי שמיציתי את חיי הלהקה מכל כיוון", הוא אומר, "והבנתי שאני צריך שינוי באורח החיים שלי".» סשן - מועדי מופע» סשן: חווית צפייה מדיטטיבית» עכבר מיקסים: סט של הרקדן גיא שומרוני » החיים אחרי שרון אייל: עונה חדשה לבת שבעלהתראות ולא שלום

שומרוני אולי נפרד מהפרק הזה בחייו, אבל קשה לומר שנפרד לגמרי מהלהקה. בקרוב יתחיל לשקוד ביחד עם אוהד נהרין על עיצוב פסקול ודרמטורגיה ליצירה חדשה, ובימים אלה הוא משמש על תקן DJ במופע סשן שגם אותו הגה ויצר נהרין. במופע, שנוצר במקור למוזיאון Fondation Beyeler בבאזל, מקבלים הרקדנים רשות לצטט כל קטע מהרפרטואר הנהריני, כיחידים, זוגות או בקבוצות, תוך שהם קשובים לחלל, אחד לשני, לאנרגיות הנוצרות בסשן וכמובן לפס הקול עליו אמון שומרוני. "זה מפגש אחר עם הלהקה", הוא מספר, "וזה גם מזמן כישור אחר מצידי. כל סשן הוא כמו מעבדה בשבילי לניסוי בעיצוב פס קול, וכל הזדמנות כזאת גם משרתת את הפעם הבאה".

לא היה לך קשה להסתכל מהצד? הרי עד לא מזמן היית חלק מזה"האמת שממש לא. זאת אמנם רק ההתחלה, אבל זה בהחלט נתן לי נקודת מבט חדשה ומעניינת שהייתי זקוק לה. ככל שעובר הזמן אני משתפר בחלוקת הקשב, קולט טוב יותר את הרקדנים, זה מרגיש נהדר".משתפר בחלוקת הקשב בזכות המופע. "סשן" (צילום: יורי יניקוב)

עד כמה אוהד מעורב במהלך הסשן?"אני מזמין אותו לשבת לידי, כל פעם יותר קרוב (צוחק). בגלל שמדובר במשהו אקספרימנטאלי, ולא תמיד יודעים מה יעבוד, אני מראה לו למשל טרק שאני הולך לשים ושואל מה דעתו, הוא מגיב בחיוב או מראה שהוא לא לגמרי מרוצה, וככה זורמים. אני כל הזמן מסתכל על הרקדנים, מנסה להבין מה קורה בעצם בחלל. אחרי כל סשן יש שיחה גם עם הרקדנים, ומדברים על החלטות שנלקחו, והאם זה משהו שצריך לקחת הלאה. לדוגמה היה ברור יחסית מהתחלה שלא צריך להעמיס אינפורמציה על הקהל, אלא לאט לאט, כמה רקדנים בודדים. זה תהליך של עיבוד, אבל אני בהחלט מרגיש שככל שיותר מאומנים בזה גם הרגישות מתפתחת".

הרומן שלי עם מיסטר גאגא

לפני פחות משבועיים חגג נהרין 60, בערב גאלה מיוחד בו הוקרנו גם קטעים מתוך סרט דוקומנטרי שעושה עליו תומר היימן. באחד מהקטעים נראה נהרין כשהוא מנסה להסביר לאחד הרקדנים כיצד לבצע תנועה מסוימת. הרקדן שואל וחוקר, ונהרין מצידו נוזף בו על שאלותיו. "הראיתי לך לפני רגע משהו, היה בזה המון אינפורמציה", הוא פוסק, "אתה רק צריך להסתכל" (הציטוט מהזיכרון). שומרוני מסביר כי סיטואציות מסוג שכזה הן שגרה בתוך תהליך של עבודה. "נכון שהיה קצת מצחיק לראות את זה, אבל גם מאוד מוכר – כולנו עברנו את זה וראינו את זה עשרות פעמים".

היכולת להניח את האגו בצד משתפרת עם הזמן? או דווקא ככל שנהיים מנוסים יותר קשה לעשות את זה?"אני חושב שהרבה פעמים רקדנים, בעיקר צעירים, מגיעים עם עודף אמביציה, ולא תמיד מבינים את זה. עודף אמביציה מפריעה להתבוננות, וכמו שרואים בסרט, הרקדן לא באמת מסתכל. כשאוהד זז יש המון מידע שיוצא לו מהגוף, מידע שלא צריך להסביר אותו במילים. היכולת לקבל הערות הלכה והשתפרה אצלי לאורך השנים, אבל גם עשיתי לעצמי תרגילי גמישות לאגו. בתוך הסטודיו יכולות להיות סיטואציות שבה מרגישים מותקפים, ואפשר להגיד שלמדתי לסתום את הפה (צוחק)". "אפשר להגיד שלמדתי במהלך השנים לסתום את הפה". סשן (צילום: גדי דגון)

"סשן" ו"שדה 21" הן אולי עבודות שנותנות יותר מקום לרקדנים, אבל גם מראות עד כמה בת שבע היא להקה שאי אפשר להפריד מאוהד היום. החיבור הטוטאלי הזה הפריע לך לאורך השנים?"לי זה ממש לא הציק כי בעצם הגעתי לבת שבע כדי לעבוד עם אוהד. אני מאוד נהנה לעבוד איתו, וגם מרגיש שתמיד יש מה ללמוד, שיש כאן תהליך של התפתחות שלא מבוסס על יצירה אחת. חוץ מזה שלאורך השנים בבת שבע עבדתי גם עם רונית זיו, יסמין גודר ושרון אייל כמובן. כמובן שכל כמה שבת שבע מזוהה עם אוהד, יש הלך רוח בלהקה, שאני זוכר אותו מההתחלה שלי שם, שמתעסק בשאלה הזאת – 'מה יהיה אחרי שאוהד יעזוב'. אני מניח שמתישהו יצטרכו לענות עליה".

הלהקה מאוד השתנתה בחודשים האחרונים, איך אתה חווה את השינוי הזה?"כל כמה שנים יש מן תקופה כזאת שבה יש עזיבה גורפת וקצת דרמטית. גם הפעם זה קרה כי עזבה קבוצה גדולה יחסית. אבל כבר יצא לי להיות נוכח בתקופות כאלה, ולמדתי להסתכל עליהן כהתפתחות טבעית של הלקה. רקדנים עוזבים, מתקדמים, הולכים לדרך חדשה".

הדרך החדשה של גיא שומרוני מתפצלת גם מחוץ לסטודיו ורדה של הלהקה. בחודשים האחרונים הוא לומד כדי להיות מטפל בשיטת אילן לב (הסתעפות של שיטת הפלדנקרייז), מתקלט ברדיו EPGB ובמקומות נוספים בעיר, ולומד איך להיות עצמאי אחרי שנים בהם היה שכיר של בת שבע. רקדנים עוזבים, מתקדמים, הולכים לדרך חדשה. גיא שומרוני (צילום: יח"צ)

אתה חושב ליצור כוריאוגרפיה בעצמך?"בהחלט. יצרתי כ-10 עבודות במסגרת רקדנים יוצרים של הלהקה, שהייתה מסגרת מאוד נוחה. חלק מהמעבר לעצמאות הוא גם כדי שאוכל להתפנות לאפיקים האלה. זה לא משהו שהייתי רוצה לוותר עליו".» סשן - 26.10 ב-14:00, 27.10 ב-19:00 ו-21:00, סוזן דלל

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ