אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

תמר רבן מגישה מרק עוף בטעם פרינג'

אנסמבל 209 מעלה את המופע "דינג דונג" במסגרת אירועי "לילה פרינג'", ומזמין את הקהל לקחת בו חלק ואף להתכבד בלימונדה ובמרק עוף

תגובות

קבוצת אנסמבל 209, שהוקמה על ידי תמר רבן, ממשיכה להגשים את החזון המשותף של רבן עם ענת שן ודני זקהיים ז"ל, שותפיה למקלט 209, שפעל בשנות ה־80. ב־2001 החלה הקבוצה לפעול בבית מרכזים. בשריפה הגדולה שם ב־2003 נהרס המרכז, ובמרץ 2004 הועברה פעילותם לתחנה המרכזית החדשה. כאן מעלה הקבוצה הפקות מקוריות, מארחת אמנים מחו"ל ועורכת ערבי מיצג, סדנאות יצירה ואת פסטיבל ZAZ. המופע דינג דונג, המועלה במסגרת לילה פרינג', מבוסס על תרגומו של המשורר רפאל אליעז למערכה הראשונה של מחזהו של לורקה "בית ברנרדה אלבה". במשך שעתיים מתרחש בחלל אירוע שבו לוקח הקהל חלק פעיל ואף מוזמן להתכבד בלימונדה, מרק עוף, לחם ועוגיות. בחלל פועלות שמונה נשים - חיה ברשינסקי, שרית טלמור, כנרת חיה מקס, יאנה פרידמן, תמר קריסטסיאשוילי, מיכל רוזנמן, מיריי שנאן ותמר רבן; גבר אחד – גיל בן עברי; ודג אחד. זהו חלק ראשון מתוך טרילוגיה מתוכננת, שכל חלק שלה עצמאי ועתיד להתבצע באתר משלו, והוא ביטוי ליוזמה של רבן וגיא גוטמן. את גרסתו של גיא למחזה אפשר לראות במופע "רמיקס", המוצג בבמת מיצג בתחנה המרכזית החדשה.תמר רבן, המונח מיצג מתקשר למופע חוצות המתרחש בחוץ, ואילו אתם פועלים בתוך חלל סגור.דינג דונג - כל הפרטים"אלה שני אופני פעולה. בפסטיבל ZAZ אנחנו בהחלט הולכים למרחב הציבורי. יש בו עבודות של אמנים שפועלים אל תוך אתרים במרחבים גיאוגרפיים ותרבותיים־חברתיים משתנים ברחבי הארץ. עבודת האנסמבל היא יותר במתכונת תיאטרון. אנחנו מיישמים את העבודה תלוית החלל אל תוך החלל הקיים שלנו ועושים זאת כל פעם באופן שונה. גם ב'דינג דונג' אין קהל יושב ובמה שעליה מציגים".מה מיוחד בפסטיבל ZAZ שלכם?"יש פסטיבלים למיצגים בכל העולם, והיה לנו חשוב לייצר בארץ הזדמנות להחלפת חוויות וללימוד הדדי. זו גם אפשרות לבוגרי הסדנאות לפגוש אמנים מכל העולם. יש גיוון גם במקומות שבהם אנחנו מופיעים - הופענו בירושלים, בחיפה ואפילו במצפה רמון". "דינג דונג" מבוסס על מחזה קלאסי ובכל זאת מועלה במסגרת אירועי פרינג'. איך פועל החיבור?"המחזה מועלה הרבה בעולם, אבל כשהתחלנו לעבוד עליו לא הטקסט הכתוב היה המשמעותי. בשנים האחרונות אני עובדת עם גיא גוטמן, שחזר לארץ אחרי שנים בלונדון. החלטנו לקחת מחזה דרמטי קלאסי ושכל אחד מאיתנו יעבד את הגרסה והתרגום שלו. העבודה על היצירה השתלבה בחיי הפרטיים – קניתי דירה בחיפה והיה ברור לי שהיא הבית של ברנרדה אלבק. התחלתי לעבוד עם קבוצת אמנים חיפאים. מתוך מצוקה תקציבית עבדנו רק על המערכה הראשונה, וכך נוצר המופע. המחזה הכתוב נתן את האפשרות לבנות מצבי חיים, בלי להתייחס לספרד, למסרים ולנקודות המוצא של לורקה או לעלילה כעלילה. היו הרבה קשרים דווקא לסיפור חייו הטרגי והלורקאי של המתרגם. העבודה היא עבודה עם טקסט כנקודת מוצא לפרפורמנס". אין הפרדה בין הקהל למציגים. דינג דונג (צילום: פלוריאן קראוס)ד"ר שרון אהרונסון־להבי כתבה שאת מגלמת את ברנרדה "תוך שאת שומרת על זהותך שלך"."אני זה אני. חד משמעית. מפני שבעבודה הזו יש מחזה ותפקידים, נוצר בלבול למי שבא מתפיסת התיאטרון הקונבנציונלית. אף אחד מאיתנו הוא לא הדמות, אבל כולנו עושים את התפקיד. אני לא ברנרדה – אני תמר, ואולי האנלוגיה היא שאני מביימת כמו שהאמא במחזה מביימת את החיים".הקהל משתתף פעיל בהצגה? "כן. זה חלק מהתפיסה שלי את האמנות כאירוח. אתה מבקר בעבודה שאני עושה ולא מבקר את העבודה. האינטראקטיביות נבנית מכך שהעבודה נעשית כאן ועכשיו. אנחנו בבית שלנו, והקהל מתארח ומקבל כיבוד, אני רוצה שהקהל ירגיש נוח".היצירה נמשכת שעתיים. ארוך."אני אף פעם לא יודעת להגדיר אם ההצגה נמשכת שעתיים או 'רק' שעתיים. אמר לי אמן שוויצרי שבארץ הכל נעשה מהר ורוצים להעביר לו מסרים בכפית, ולכן כשהוא ראה את העבודה שלנו הוא נרגע והצליח לחוות את החוויה באמת. ראיתי עבודות בחו"ל שנמשכו שעות רבות, ואחת העבודות שהכי השפיעו עלי היא העבודה של מנושקין, שנמשכת תשע שעות. גם אצלנו - המופע מסתיים אחרי שעתיים, אבל הרבה פעמים הקהל נשאר עוד".אתם שוחים הרבה שנים נגד הזרם. איך אתם מצליחים לשרוד?"אני יכולה לדבר על זה ברמה האידיאולוגית אבל זה גם עניין של אישיות. לא הייתי יכולה כנראה לשחות עם הזרם. לדעתי התפקיד של אמן הוא לשנות משהו, ולו הקטן ביותר. אני מתבוננת על מה שקורה בתיאטרון ואומרת – המציאות משתנה הרבה יותר מהר. במקום שהתיאטרון יהיה זה שמוביל, מקדים את המציאות ומשנה אותה, הוא מפגר אחרי המציאות". המיקום בתחנה המרכזית אינו מקשה? "כשהציעו לנו לעבור לשם התנגדתי. חשבתי שהמקום נבנה בחטא ואני לא רוצה להיות חלק ממנו, מההזנחה והאנרגיה הלא טובה שיש שם. אבל זאת היתה האפשרות היחידה שלנו להמשיך. מאז שעברנו אני רואה את הדברים אחרת ואומרת לכולם – אתם מפסידים אם אתם לא באים. זה מרכז תרבות מעניין פי כמה ממה שיש במרכז העיר. יש שם חנויות ספרים ברוסית שמשמשות מרכזי תרבות לאנשים מכל הארץ. בימי שבת וראשון יש פעילות של הקהילה הפיליפינית, ואתה בטוח שאתה נמצא בדרום מזרח אסיה. זו הפריפריה של הפריפריה, גם אם היא יושבת במרכז, והיא מלמדת אותי המון. העירייה שלחה אותנו לשם מתוך מחשבה שהאמנות תשנה את דימוי התחנה, אבל עדיין לא עושים מספיק כדי לטפל בהזנחה ובלכלוך. עכשיו יש לתחנה מנהל חדש ואני מקווה שדברים משתנים".מה הלאה? מה החלום שלך?"אחרי הטרילוגיה יהיה גם סרט קולנוע, שאנחנו כבר עובדים עליו, ויש לי חלום להקים בית ספר. כמי שתפיסת העולם שלה היא שאמנות היא החיים ולא קריירה, בטח אשווק אותו תחת הכותרת 'אם אתה לא רוצה להצליח, אם אתה לא רוצה לעשות קריירה – בוא לבית הספר שלי'".

דינג דונג - במסגרת אירועי לילה פרינג', ה' 3.3, 20:30, במת מיצג, התחנה המרכזית החדשה, 90-60 שקל.

*#