רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

בת הגדוד: אופרה שגורמת לקהל להתאהב

דוניצטי הצליח לחבר אופרה עשירה וקצפתית, שעוסקת באהבת הפשטות מבלי שהדבר יהיה מגוחך. יובל בן עמי צפה דווקא בהופעה של הקאסט השני, ויצא נפעם

תגובות

רגע קסם קטנטן ועדין מתרחש בראשית המערכה השניה של בת הגדוד. הגיבורה, מארי, ננטשה בילדותה ואומצה על ידי גדוד צבאי, אבל בינתיים כבר הספיקה להתגלגל משם אל גורל אחר. התברר כי היא נצר לזרע אצולה. כעת, למרות אהבה העצומה למדים, לחיי ההרפתקה ולאחווה הצבאית, היא נאלצת ללבוש שמלות מקושקשות, לעמוד בסלון דמוי היכל המראות בוורסאי וללמוד לשיר אריות רוקוקו מעצבנות.

זה לא עובד, האריה אותה היא מנסה לזמר הופכת בעל כורחה למזמור הגדוד - “הנה הוא, הנה הוא, הנה הוא! תראו, תראו, תראו! הגדוד ה-21 הוא הכי גדול!” הקבעון המוזיקלי של מארי הוא פרי געגוע לפשטות ולטבעיות באשר היא. “אוי, השירים שלנו היו כל כך הרבה יותר מוצלחים”, היא נאנחת. מי שעד רגע זה טרם התאהב ב-”בת הגדוד", הן ביצירה והן בדמות, מתאהב באותו רגע.

בת הגדוד - כל הפרטים

כמובן שגם שיר הגדוד הוא אריה אופראית. דוניצטי המבריק הצליח לחבר אופרת בל קנטו עשירה וקצפתית העוסקת באהבת הפשטות מבלי שהדבר יהיה מגוחך. זוהי האופרה הקומית היחידה שלו והוא מהחשובות והאהובות שברפרטואר העולמי. ההפקה המועלית בארץ נולדה בבית האופרה של בולוניה לפני מספר שנים. מלבד התלבושות, האביזרים וכמה מהכוכבים הגיע עימה ארצה גם המנצח הותיק אלברטו זדה, שנוהג ביצירה בחכמה רבה ובעידון.

אבל לא את הכל צריך לייבא. כל אופרה מבוצעת בשני הרכבים, ובאופן מקרי לחלוטין הזדמן לי לצפות בבת הגדוד בהרכבה השני, כביכול היוקרתי פחות. במקום אירידה מרטינז הקוסטה ריקאית, גילמה הילה באג'יו הישראלית את תפקיד מארי ושבתה את הקהל. שירתה של באג'יו אמנם היתה מעט נוקשה פה ושם, אבל מארי אינו תפקיד פשוט וישנן זמרות ספורות שלא יהיו נוקשות בפינות מסויימות שלו. באג'יו היא שחקנית של ממש ובזאת יש כח רב. גם הצרפתית שבפיה מושחזת ויפה והיא נשמעה מצויין בקטעי השיחה הלא מושרים הרבים שבאופרה זאת. כנגדה ניצב אמש ז'אנר אקין הטורקי, טנור מלא שארם עם יכולות מופלאות ברגיסטרים הגבוהים, שחקן אף הוא, תענוג צרוף. 

גם בלי הזמרת המיובאת, בת הגדוד שבתה את הקהל (צילום: יוסי צבקר)

אקין גילם את טוניו. בחור המתאהב במארי. הוא מתגייס לגדודה המאמץ, בו היא משרתת כשקמיסטית, כדי לכבוש את ליבה. ומבקש את ידה מיתר רעיה לנשק שכולם מחשיבים את עצמם ל-"אביה". לרוע המזל, בדיוק באותו יום בו מתגלה מוצאה הרם של הנערה והיא נלקחת לטירה. טוניו מבקש לצאת בעקבותיה אבל מאחר וזה עתה התגייס, כבר לא ניתן לו לערוק.

מארי ה-"מורעלת" רק משתוקקת לשוב מחיי הנוחות אל שדה המערכה (היא גם מבקשת בראשית העלילה לעלות בדרגה ולעבור תפקיד), בעוד אהובה שואף לפשוט את המדים ולהמלט אליה. כאשר מוצגת "בת הגדוד" בארצות אחרות, הדילמות האלה הן בימתיות ומנותקות מן החיים. אצלנו זה לא כך. אין צורך אפילו להלביש את חברי המקהלה שעל הבמה במדי צה"ל כדי לחוות הזדהות. כמה שורות ממני באולם ישבה חיילת במדים וצפתה בהשתקפותה שעל הבמה. נוכחותה הוסיפה עוד תבלין מעניין להפקה עשירה שהרבה תבלינים יש בה: קריצות ל-”שיר אשיר בגשם", לשושנה דמארי ולתפריטי מסעדות, הרבה רוח טובה ואהבת אופרה צרופה.           

בת הגדוד - כל הפרטים

*#