אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מציג כמו רוח נעורים: קבוצות הצעירים כובשות את במת התיאטרון

מולייר פרוע מאי פעם, מקיוואלי כמו שלא הכרתם וגם מחזה פוסט-מודרני על צעירים אבודים בתל אביב. צעירי התיאטראות, ביחידים או בקבוצות, מציגים בשנה האחרונה כמה מההפקות הבימתיות המעניינות והמרעננות ביותר

תגובות

בשנה האחרונה פרסמו התיאטראות הגדולים רפרטוארים חסרי תקדים: תקציבי ענק, עיבודים, מחוות, קופרודוקציות, ים של כוכבים, שירים וריקודים. אבל בעוד שהקהל נהר לראות נינט באביב מתעורר, לא כולם הבחינו לאט לאט בשחקנים חדשים שניצבים בקדמת הבמה. צעירי התיאטראות, ביחידים או בקבוצות, מסיימים את לימודיהם בבתי הספר למשחק, ונקטפים כדי לכבוש את הבמה הגדולה. הם בוחנים את גבולות הממסדיות ומותחים אותם עד בלי די. האמנם לבית לסין חוקים משלו?העולם שייך לצעירים - הכירו את הדור הבא של התיאטרון הישראליקחו למשל את צעירי הבימה, קבוצה שנוהלה בעבר על-ידי אילן רונן, ועברה לכמה רגעים לידיה הרועדות של סיגל אבין, עם "טקסי" המקרטעת. רגע לפני שנקברה תחת הריסות השיפוצים, צץ במפתיע הבמאי הטרי שי פיטובסקי. אותו בוגר סמינר הקיבוצים, שכבר הספיק לגרוף כמה פסלוני פרינג' על הדרך, החליט לקפוץ למים העמוקים ולהתמסד. כך נוצר החוטם, עיבוד בימתי לסיפור של גוגול, בהשתתפות קבוצת צעירי "הבימה" החדשה.

כמו פטריות אחרי הגשם, החלו לצמוח הביקורות האוהדות, וכן יצר הקנאה בתיאטראות המתחרים. הקבוצה, שכוללת שחקנים ויוצרים, כשפיטובסקי בראש, הציבה רף אולימפי וגאדג'ט תיאטרוני צעיר ורענן. עכשיו תוכלו למצוא אותם בהצגה מסייה דה פורסוניאק, עיבוד מקורי לקומדיה פרועה של מולייר, על זוג אוהבים צעיר, שמנסה למנוע שידוך של הנערה לחתן מבוגר. בעזרת חבריהם, הם מארגנים למיועד קבלת פנים שלא תישכח במהרה, ומחכים לרגע שיוכלו להתפרע בגבולות התיאטרון הלאומי המחודש.

מן העבר השני, באותו התיאטרון, מגיח בוגר נוסף של סמינר הקיבוצים – מאור זגורי. גם הוא עובד עם חבורת שחקנים צעירים, ובמחזה פרי עטו, מישהו ימות בסוף, יוצר טשטוש גבולות בין שחקניו לדמויותיהם. זגורי, שכיכב בפסטיבל עכו האחרון עם ההצגה "25" (עשרים וחמישה), מנסה ליצור בתיאטרון הלאומי מסגרת ייחודית. את ההצגה הוא מגדיר כפוסט-מודרנית, ובמרכזה שישה צעירים על קו הזינוק של החיים, שנאלצים להתעמת עם קשיים ולהתמודד עם ריגושים בשנות ה-20. זגורי דוגל בתהליך הנובע מתוך עולמם הפנימי של השחקנים, בו הדמות היא השחקן ולהיפך. בבית לסין דאגו לטפח את גלעד קמחי, במאי-כוריאוגרף וגם שחקן לא רע, שהצליח להפתיע את הקהל דווקא בתכנית הריאליטי "גריז", כחלק מחיפוש אחר הדני והסנדי הישראליים. מי שהתרשמה עמוקות הייתה מנהלת התיאטרון ציפי פינס, צלע בחבר השופטים. מאז הספיק קמחי לביים את ברודווי פינת פרישמן בפסטיבל פותחים במה, זכה לתשואות ונבחר להוביל את קבוצת צעירי בית לסין המתהווה. יחד יצרו את ההצגה מנדרגולה, עיבוד מיוחד וצבעוני מאוד למחזה של מקיאוולי שתורגם על ידי יעקב שבתאי. המחזה עוסק בשיקויים, התעברות וקומדיה דל'ארטה. השחקנים בהחלט מבטיחים, ובתיאטרון מבטיחים חגיגה לעיניים.

עוד קצת צעירים חסרי מנוח: בתיאטרון חיפה הוקמה ה"חיפאית", קבוצת תיאטרון צעירה ששמונת חבריה מתגוררים בעיר. מנהלה הוא הבמאי ארי רמז, שפועל תחת חסותו והנחייתו של המנהל האמנותי של תיאטרון חיפה, משה נאור. בעזרתם, השיקה הקבוצה בספטמבר את יצירת הביכורים שלה, תופעות לוואי, שעוסקת בחיפוש אחר זהות אישית. בתיאטרון הקאמרי מטפחים את הצעיר הנצחי, מר איתי טיראן, שמביים את וויצק של ביכנר, בסגנון המשלב בין מוסד טיפולי לחולי נפש עם אלמנטים מסרטי סטנלי קובריק. בתיאטרון באר שבע בוחרים דווקא לשלב את קבוצת הצעירים עם שחקנים מנוסים כמו זהר שטראוס ושירי גולן, בהצגה המקסימה קן הקוקייה שבוימה על-ידי הבמאי המבטיח כפיר אזולאי.

ונסיים עם הברקה לבית גשר, שתמיד יודע לבדל עצמו. בגזרת הצעירים, הושקה ההצגה אחד + אחת מאת נועה קולר וארז דריגס, היוצרים המבטיחים שגם משחקים. מדובר, לכאורה, בהיא והוא שמנסים לגדל בדירה שכורה את הזוגיות שלהם. בפועל, זוהי סדרת מערכונים קצרים ומדויקים בשנינותם, מבוימים היטב על-ידי יבגני אריה (המנהל האמנותי של התיאטרון) וחושפים את הצד הקטנוני והפרוע של החיים יחד.צעירים, מאוהבים, מבולבלים. אחד + אחת (צילום: יח"צ)

לנה קריידלין, מנכ"לית התיאטרון, הבטיחה עוד בתחילת השנה שהשחקנים הצעירים ימשיכו בדרך המלך לתפקידים הראשיים, וכך קרה. נדמה כי מגמת הרענון של תיאטראות ארצנו בודקת, גם אם לעתים בדרך השלילה, את האופקים החדשים והנסיוניים יותר של המדיום התיאטרוני. בגיבוי מלא מצד הוועדה האמנותית, קיבלו על עצמם בוגרי בתי הספר למשחק את חובת ההוכחה לכך שהם מסוגלים ליצור אמירה חדשה ומעניינת. כשהשמיים הם הגבול, ניתן רק לקוות כי זוהי הדרך להנהגה תיאטרונית חדשה בישראל.לפתוח יומנים: ההצגות של קבוצות הצעירים החוטםבמאי: שי פיטובסקיתיאטרון "הבימה"מועדי הצגה קרובים: 8.2, 9.2, יד לבנים, תל-אביב, 20:30.

מר פרסוניאקבמאי: שי פיטובסקי.תיאטרון "הבימה"מועדי הצגה קרובים: 28.2, יד לבנים תל-אביב, בשעה 20:30.

מישהו ימות בסוףבמאי: מאור זגורי.תיאטרון "הבימה"מועדי הצגה קרובים: 15.2, בשעה 20:30, אודיטוריום אריסון תל-אביב.

מנדרגולהבמאי: גלעד קמחיתיאטרון בית ליסיןמועדי הצגה קרובים: 9.2, 10.2, 12.2 בשעה 20:30, 11.2 בשעות 12:00, 21:30.

תופעות לוואיבמאי: ארי רמזתיאטרון חיפהמועדי הצגה קרובים: 21.2, 22.2, 23.2, בשעה 20:30.

וויצקבמאי: איתי טיראןתיאטרון "הקאמרי"מועדי הצגה קרובים: 9.2 בשעה 16:30, 25.2, 26.2, 28.2 בשעה 21:00.

קן הקוקייהבמאי: כפיר אזולאיתיאטרון באר-שבעמועדי הצגה קרובים: 8.2, 9.2, 10.2 בשעה 20:30, 10.2 גם בשעה 17:00.

אחד + אחתבמאי: יבגני אריהתיאטרון "גשר"מועדי הצגה קרובים: 24-25.3, האנגר גשר, יפו.

*#