רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

דיקלה הדר: ככה נראית שחקנית מבטיחה

בשביל לגלם דמות של גבר היא חשבה על זאב רווח, מתה לפגוש את ברברה סטרייסנד ולא פוסלת תפקיד בטלנובלה - דיקלה הדר, אחת השחקניות הכי מוכשרות שאתם חייבים להכיר

תגובות

זמן קצר אחרי שסיימה את לימודי המשחק שלה, השתתפה דיקלה הדר בהצגה "לרציניים בלבד". כשעמיתה להצגה, שגיא לוי, ביקש לאיית את שמה עבור התכנייה, הוא החליט להוסיף לשמה הפרטי י' אחרי הד'. "הוא אמר לי שכשכתב 'דקלה', ה-Word סימן לו את המילה עם קו אדום, כטעות", מספרת הדר. "אז הוא החליט להוסיף לי י', וגם אמר שי' בשם זה תמיד קארמה טובה. אם אני לא טועה, ככה גם רשום השם שלי בתעודת זהות". לוי, כך מתברר, צדק ובגדול. דיקלה הדר, עוד לא בת 30, יכולה רק לברך על הקארמה שעטפה אותה. הרבה מחמאות אפשר לתת לקבוצת הצעירים המצויינת של בית לסין, אבל אחת הגדולות שבהן קשורה לליהוק של השחקנית המוכשרת הזאת. עכשיו, בהצגה החדשה מנדרגולה, היא מגלמת את ליגוריו, תפקיד ראשי של נוכל שבוחש בקלחת. זהו עיבוד מיוחד וצבעוני מאוד למחזה של מקיאוולי, שתורגם על ידי יעקב שבתאי, ושעלה בביצוע קבוצת הצעירים. בבית לסין הספיקה הדר להופיע גם באביב מתעורר, חלום של לילה בלב קיץ וברודווי פינת פרישמן. במקביל, היא חלק מהקאסט של הגדוד העברי, מופע מערכונים בניצוחה של מוריה זרחיה, עם רוית יעקב, יעל טל, עדו אופק, יניב ביטון ושלומי טפיארו. לא חששת שהעבודה באנסמבל דווקא תעכב אותך?"ממש לא. אני זוכרת שגם בתור סטודנטית מאוד אהבתי לראות הצגות בבתי ספר למשחק, בדיוק כי הייתה שם תחושה מאוד חזקה של עבודה קבוצתית. זה נכון שיש לזה יתרונות וחסרונות, אבל בסך הכל, אנחנו, הבנות, כל כך שונות, שאין שום תחושה של חוסר מקום".

אתם רבים על "סולואים"? "אף פעם. גלעד (קמחי. ט.ל.) אף פעם לא מלהק אותנו לפי טייפ קאסט, והוא בכל מקרה תמיד נותן תחושה שהוא יודע מה הוא עושה. יש לי הרבה ביטחון ביכולות שלו ובראייה שלו את כל אחד מאיתנו, אז בקטע הזה אין מלחמות אגו".

לבית צבי היא התקבלה בלי אודישן, אחרי שסיימה בהצלחה את תלמה ילין. "לדלת הכניסה אמנם הגעתי בלי מבחן, אבל בית צבי הוא אודישן אחד גדול. גרי בילו (מנהל בית צבי לשבר. ט.ל.) כל הזמן דחף אותנו להבין שאנחנו בתחרות". אחרי צרור מלגות ותשבוחות, התברר שלא הכל פשוט. המבחן הראשון הגיע בדמותו של גלעד קמחי, מי שלימים יהפוך לחבר טוב ולבמאי של קבוצת הצעירים. כשעוד כשהיה סטודנט בבית צבי, ערך קמחי אודישנים להצגה שביים. דווקא את הדר, חברה מימי התיכון, הוא מאן להזמין. "החלטתי להתגנב", היא נזכרת, "הייתה מישהי שהיה צריך להחליף, ופשוט הופעתי שם, בלי הזמנה. הוא הסתכל עליי וישר אמר - 'את בכלל לא צריכה להיות כאן!', התעקשתי ובסוף התקבלתי".בבית צבי הייתה אווירת תחרות. הדר ב"חלום של לילה בלב קיץ" (צילום: גדי דגון)

התעקשות, כנראה, היא תכונה חשובה בשביל שחקן. היא גם זו שעזרה לה לפלס את דרכה, לאט אבל בטוח, בנבכי התיאטרון הישראלי. אחרי בית צבי השתתפה במופע שירים שנקרא "אצל הרננדו במרתף", מעין פארודיה על מחזות זמר. משם הובהלה לזיסלע, מחזמר בבית לסין, ובהמשך לתפקיד במקהלה של כנר על הגג בקאמרי, ולתפקיד "קטן אך גונב" לדבריה, בסאלח שבתי. שם, כבר החליט עמרי ניצן, המנהל האמנותי, ללהק אותה לנפש הטובה בסצ'ואן, שביים אודי בן משה. בין לבין, השתכנע קמחי לצרף אותה לפרויקט ניסיוני בבית לסין. מה שהתחיל כמופע אחד, תחת הכותרת "ברודווי פינת פרישמן", הפך במהרה להצגה שרצה עשרות פעמים. ציפי פינס, המנהלת האמנותית של בית לסין, ראתה כי טוב, והחליטה להפוך את החד פעמי לקבוצה פעילה. במנדרגולה את מגלמת תפקיד של גבר - איך מתכוננים לדבר כזה?"היה לי קצת ניסיון בגלל "פָּאק", התפקיד שעשיתי ב"חלום של לילה בלב קיץ". הרבה פעמים כשאני עובדת על דמות, אני מנסה לשאוב מדימויים שאני מכירה. במקרה של ליגוריו הייתי קצת בבעיה, כי לא רציתי ממש לגלם גבר. אז, גלעד קרא איזשהו מאמר שטוען שהסרט 'חגיגה בסנוקר' הוא בעצם קומדיה דל'ארטה. הוא ביקש ממני לנסות לעשות את התפקיד קצת כמו זאב רווח, וזה בהחלט היה ניסיון מוצלח".כמו זאב רווח ב"חגיגה בסנוקר". דיקלה הדר (מימין) ב"מנדרגולה" (צילום: דניאל קמינסקי)ב"אביב מתעורר" את מגלמת נערה שאבא שלה מתעלל בה מינית, איך מתמודדים עם זה?"במקרה הזה ראיתי את "סרט לבן" ו"פרשס", אבל בעיקר ניסיתי להתחבר לתחושה הזו של הפחד. אני חושבת שכולם מפחדים ממשהו, מסתירים משהו, סודות יותר קטנים או יותר גדולים - אבל בכל זאת סודות. תחושת הבושה הגדולה שיש בדמות הזו, הייתה משהו שניסיתי להתחבר אליו".כשהמחזמר עלה כל התקשורת התעסקה בעיקר בנינט. זה הפריע לכם?"אני חושבת שזה הפריע בעיקר לאנשים מבחוץ. היו חברים וקהל ששאלו אותי - 'אתם לא כועסים? איך הביאו אותה? הצניחו אותה מלמעלה?', אבל האמת שנינט עבדה מאוד קשה, הגיעה עם שיא הצניעות ועברה תהליך מדהים. מבחינתי, אם הנוכחות שלה על הבמה הצליחה להביא לתיאטרון עוד בן אדם אחד, אז עשינו את העבודה שלנו".בתור מי שעשתה את כל הדרך הקשה בבית ספר למשחק, לא מעצבן אותך לראות כוכבי אינסטנט שמקבלים תפקידים ראשיים?"זה עצבן אותי בעבר, אבל הבנתי שאין מה להילחם בזה. מה לעשות - לשבור את הכלים? להגיד, אני איתה לא עובדת? אין כזה דבר. זו התעשייה שאנחנו חיים בה, וצריך לדעת להתמודד עם זה"."נינט הגיעה בשיא הצניעות ועברה תהליך מדהים". טייב (ימין) והדר (שמאל) ב"אביב מתעורר" (צילום: דניאל קמינסקי)את רואה את עצמך עושה תפקיד בטלנובלה?"אני לא פוסלת שום דבר. עד עכשיו עשיתי בעיקר תיאטרון, אבל אני בהחלט רוצה להתנסות גם בטלוויזיה. יצאה איזה סטיגמה על טלנובלות, אבל אני ראיתי שם גם שחקנים טובים שעושים תפקידים טובים, כי הם ידעו איך לעבוד עם טקסט. החיסרון הוא באמת שאין שם הרבה זמן לעבוד, ואם את בליהוק לא מדויק, את יכולה להיקבר הרבה יותר מהר מאשר בתיאטרון".יש תפקיד שאת חולמת לעשות?"אין בהכרח משהו ספציפי, אבל אני חושבת שאחרי דמות כמו ליגוריו ב"מנדרגולה", בא לי לעשות איזה תפקיד פסיכולוגי בדרמה ריאליסטית, משהו אחר לגמרי. חוץ מזה, אני ממש רוצה לשחק במחזמר".יש לך מודלים לחיקוי?"אני לא יודעת אם זה בדיוק מודלים, אבל ממש מעריצה את ברברה סטרייסנד. מבחינתי היא אלילה. גם בט מידלר, שחקנית קומית נהדרת. בארץ, אמרו לי הרבה פעמים שאני מזכירה את חנה לסלאו - בתור נערה גם הייתי מחקה אותה. אני זוכרת שפגשנו אותה ביחד עם הקאסט של הגדוד העיברי, ושקלתי אם להגיד לה את זה. בסוף החלטתי שזה ישמע קצת מתלהב מדי, אז החלטתי להצניע".את חושבת גם להתנסות בבימוי?"עוד לא מיציתי את עניין המשחק, אבל אני כן מרגישה שיש לי לפעמים פרספקטיבה רחבה, גם מעבר לדמות שאני מגלמת. קשה לי עם במאים שמגיעים לעבוד ומרגישים שעוד לא מיצו את עניין המשחק, אז אני מעדיפה לתת לזה זמן. יש דרך ארוכה עוד לעבור".

*#