רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

סשה דמידוב מרגיש דון ז'ואן רק על הבמה

על הבמה הוא דון ז'ואן, שמקבל אנרגיה מהקהל כל פעם מחדש. מחוץ לבמה דמידוב מפלרטט דווקא עם היהדות ועם הקבלה וחולם לשיר משהו עם משמעות קוסמית

תגובות

דון ז'ואן, המפתה הגדול של כל הזמנים, מגיע לפלרטט עם הקהל בתיאטרון גשר כשהוא משוחק על ידי נסיך התיאטרון – השחקן סשה דמידוב. נראה כמעט מיותר לספר את סיפור הקומדיה הקודרת שכתב מולייר, שבה הוא מבקר את המוסר החברתי הצבוע ואת ערכי הכנסייה, שכן למיתוס שנוצר מדמותו של דון ז'ואן יש חיים משלו והוא שימש השראה לאופרה, למחזות, לאינספור עיבודים ספרותיים ולחלומותיהם של גברים ונשים. דון ז'ואן של מולייר, בכל אופן, יוצא לקרב מול אלוהים. נשמתו אכן נענשת והוא יורד לשאול, אך הוא מסרב להביע חרטה. דון ז'ואן - מועדי הצגהדמידוב, יליד טשקנט בברית המועצות לשעבר, החל את חייו הבוגרים כמהנדס בניין, ורק לאחר כמה שנים החל ללמוד משחק ובימוי במוסקבה. הוא עלה לארץ ב־1990, ומאז משחק בתיאטרון גשר, וכן השתתף בסדרות טלוויזיה ובסרטי קולנוע והעלה הצגת יחיד המבוססת על הקבלה. דון ז'ואן הוא רודף נשים חסר מצפון. אתה לא חושש שהוא ישפיע על תדמיתך כשחקן?"התפקיד הזה מאוד מעניין לי. בשיטה שבה למדתי משחק אתה צריך להיכנס לתוך עצמך כדי למצוא את קווי הדמות שאתה משחק. אני כשחקן נהנה שאני יכול לבטא גם דברים שלא מאפיינים אותי בחיים – זה גילוי של משהו שצריך להיות חדש גם בשביל השחקן וגם בשביל הקהל. חלק מהעשייה בתיאטרון היא לעלות על במה בדמות מסוימת ולקבל מהקהל את האנרגיה שמאפשרת לך בכל פעם לעשות משהו חדש". הקהל נותן אנרגיה לעלות לבמה כל פעם מחדש. דמידוב בדון ז'ואן (צילום: גדי דגון)התחלת את דרכך כמהנדס. איך קרתה הטרנספורמציה?"האמת היא שזה פלא בעיני. אף אחד בבית שלי לא בא מעולם התיאטרון או מעולם האמנות. למדתי הנדסה כהמשך למה שגדלתי לתוכו, ובד בבד הייתי די.ג'יי. אהבתי רוק ולשיר עם הלהקה, ובמקרה, ליד הדיסקוטק שבו עבדתי, היה תיאטרון. נהניתי לעשות איתם כל מיני דברים וגם הם נהנו מזה, וכך זה התגלגל. זה היה כאילו מישהו אחר לגמרי החליט ללמוד משחק". עבדת גם ברוסיה כשחקן. מה ההבדל בין עבודה עם במאים רוסים לעבודה עם במאים ישראלים?"הלימודים והעבודה ברוסיה מבוססים על חוקים, על מורשת ועל טכניקות נוקשות. בארץ האווירה חופשית והבמאים מסתכלים על התיאטרון במבט חופשי. אתה מקבל מהבמאי לא רק את מה שהוא אומר במילים אלא גם דברים לא מילוליים, שמאפשרים לך להביא המון משלך לתפקיד ולעשות דברים שאפילו לא חשבת עליהם או התכוונת להם. הבמאי הישראלי פתוח יותר, והמנטליות שלו חברית יותר. לי זה נתן אפשרות להיפתח. אני חושב שהבסיס הרציני של הלימודים במוסקבה יחד עם הפתיחות הישראלית מאפשרים לי להוציא מעצמי דברים חדשים".ב"דון ז'ואן" אתה עובד עם דביר בנדק, השחקן כמעט הכי "ישראלי" שיש. איך אתה מרגיש עם זה?"טוב, טוב מאוד. כל בן אדם הוא עולם שלם ושונה. דביר הוא אדם שונה ממני לחלוטין, והתפקיד שהוא משחק נכתב לדמות אחרת לגמרי. נוצר כאן משהו מיוחד". איפה אתה נהנה יותר לעבוד -בתיאטרון או בקולנוע ובטלוויזיה?"זה תענוג מסוג אחר. בתיאטרון אתה עובד על תפקיד כדי לייצר משהו יציב עם בסיס ברור, שתוכל לשחק תקופה ארוכה ולשנות בהתאם לדינמיקה עם הקהל. בטלוויזיה ובקולנוע אתה צריך להתרכז בדקות שבהן המצלמה מצלמת אותך. אתה מכין את עצמך להיות מדויק בדקות האלה, וברגע שזה עובר, אתה שוכח. בתיאטרון זה כמו רכבת שאתה בונה ונוסע בה וצריך לנסוע בה מדי יום".אפשר להגיד שקיבלת יחס מפנק מהקהל בארץ. מה זה נותן לך כמי שהגיע לכאן ממקום אחר?"אני מאוד מתרגש מזה, וזה דבר מאוד יקר לי. מהרגע שהגעתי לארץ, מאוד אהבתי את המקום הזה. את כל הפרטים – שוק הכרמל עם הצעקות, הסגנון הישראלי, הפתיחות, הרעש. אני חושב שאהבת הקהל היא תגובה לזה שאני כל כך אוהב את המדינה הזאת".הפתיחות הישראלית מאפשרת לי להוציא מעצמי דברים חדשים. דמידוב (צילום: דון ז'ואן)מה השתנה בגשר מאז הקמתו?"יבגני אריה הוא המורה שלי, ואני מבין את השפה שלו כי אנחנו באים מאותו חינוך ומאותה מנטליות. הוא אדם שתמיד מחפש ודורש מהשחקן לחקור, והוא לא יעשה משהו שהוא לא מאה אחוז. תיאטרון גשר עובר עכשיו שינוי כי נשארו רק מעט שחקנים מדור המייסדים, ויש לנו הרבה שחקנים ישראלים צעירים שהם העתיד של התיאטרון. אני גאה ושמח ששחקנים בוחרים לעבוד אצלנו כי הבחירה בגשר היא לא בגלל התנאים הכספיים, שהם פחותים מאשר בתיאטראות אחרים, אלא בגלל אמונה באיכות העבודה שנעשית כאן". מתי תשיר על הבמה?"אני מאוד רוצה לשיר משהו שיהיה גם מדליק מבחינה מלודית וגם בעל משמעות קוסמית. לשאול שאלות על ההיסטוריה שלנו, היהודים הישראלים, ועל האנושות בכלל. מה אנחנו עושים כאן, מי כותב את ההצגה הזאת שאנחנו משחקים בה ולאן כל זה הולך".אלה שאלות שקשורות לעיסוק שלך בקבלה?"הן קשורות, אבל הן התחילו לפני שהתחלתי ללמוד קבלה. אני טיפוס כזה שרוצה להבין מה קורה ומה יהיה איתנו. קראתי הרבה ספרי פילוסופיה ופסיכולוגיה וספרי קודש של כל הדתות. כשהייתי ילד פתרתי משוואות בפיזיקה, ותמיד יש לי הרגשה שבעולם יש חוקים כמו חוקי הפיזיקה, שיש איזה מדע שממנו יוצא הכל. כשהגעתי לארץ קראתי מאמר שמתאר את הקבלה כתוכן וכחוקיות של היהדות. התחלתי לקרוא וגיליתי שזה מה שחיפשתי. זה מאפשר לתפוס את המציאות הקיומית באופן אישי ואינטימי. מאפשר לי לתפוס את החיים ולהרגיש אותם בחושים שלי, ולא רק באופן פילוסופי".אתה מרגיש יותר יהודי בגלל זה?"הרגשתי יהודי גם קודם. להיות יהודי זה מקצוע. אנחנו היהודים, חוץ מהמקצוע שאנחנו עובדים בו, יש לנו את ההתעסקות בלהיות יהודי". דון ז'ואן - מועדי הצגה

*#