אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

בדרך למצדה: מה כדאי לדעת לפני שקונים כרטיס ל"אאידה"

הכרטיסים להפקה של "אאידה" במצדה נחטפים במהירות, ובמצדה כבר מתחילים להקים את הבמה. רגע לפני שתקנו כרטיס, יש כמה דברים שכדאי לקחת בחשבון

תגובות

אי אפשר לחצות את אותו הנהר פעמיים. אי אפשר לחבק את אותו אדם פעמיים ואי אפשר ללכת פעמיים לאותה האופרה. הדבר נכון על אחת כמה וכמה כשלא מדובר באותה האופרה ממש, לכן כל מה שנאמר על ההפקה נבוקו במצדה של השנה שעברה אינו תקף בהכרח לגבי אאידה במצדה של השנה הקרבה. בכל זאת, אי אפשר שלא לחוש דז'ה וו קל למראה מודי בר און וישראל קטורזה, שחופשתם המדברית הרומנטית מופרעת לפתע על ידי שעטת סוסים. מאחר והכרטיסים למופע, שייערך בחודש יוני, נחטפים בזריזות ומאחר והם אינם זולים במיוחד, הנה כמה דברים שכדאי לדעת לפני שפותחים את הארנק:

1. ההצלחה הגדולה של נבוקו היתה בתיקתוק. מעטים האמינו שהאופרה הישראלית תצליח להרים מפעל שכזה בלב המדבר בלי חריקות כמעט, והנה זה פלא. התאורה היתה פנטסטית, הפאות והאיפור שרדו את תנאי המדבר, אפילו ההגברה לא חיבלה ביופיה של המוזיקה – וקחו בחשבון שבאופרה בדרך כלל אין הגברה כלל.

מצד שני, אופרה לא נמדדת על פי תיקתוקה אלא כהישג אמנותי. באירועי האופרה במדבר, שימת הלב נתונה באופן טבעי לספקטאקל. אלה לאו דווקא ההפקות האנינות או המשובחות ביותר של האופרה. אז מה עדיף? "אאידה" מרשימה בין צורי ארץ הישימון, או "מפיסטופלס" בשדרות שאול המלך, שצליליה לא מרפים מן הזכרון? זו שאלה של טעם ושל סדרי עדיפויות.לפחות הבופה היה מצויין. קבלת הפנים באופרה "נבוקו במצדה" (צילום: דין אהרוני)

2. אתר מצדה עצמו היה מואר רק לעיתים רחוקות במהלך "נבוקו". היו שפירגנו וטענו שמדובר בטוב טעם ועידון, אחרים קיטרו שההר לא נוצל דיו. כך או כך, רשות הטבע והגנים שהרחיקה את אתר האופרה מן ההר כדי למזער את הפגיעה בנוף, מזערה גם את המצדה. במיקום הנוכחי, ההר אינו מתנשא מעל הבמה באופן מרשים באמת. כאשר הוא אינו מואר, עלטת המדבר סמיכה ולא רואים דבר מלבד הבמה עצמה. האם החושך התכוף מצדיק את הנסיעה הארוכה ואת ההשקעה?

התשובה עשויה להיות חיובית, אבל רק במידה ובמאי אאידה שארל רובו השכיל להפיק יותר מן הנוף. לאור הביקורת שנמתחה אז, יש בהחלט סיכוי לכך. רשימת בעלי התפקידים בהפקה כוללת גם את מעצב הוידאו ניקולאס טופור, וגם אם לא מובטח לנו שיצירותיו יוקרנו על סלעי המדבר, הרי שזהו רמז שההפקה תהיה ויזואלית ומקורית יותר.לא כדאי להתעלם מהסלעים. נבוקו במצדה (צילום: יוסי צבקר)

3. חם במדבר! אמנם לימדו אותנו שלילות מדבריים הם קרים, אבל זה נכון לגבי רמת הנגב החשופה לרוחות. ים המלח מצוי 400 מתחת לפני הים, כאשר כל 100 מטרים מתבטאים בתוספת של מעלה אחת בממוצע על חום הקיץ הרגיל. אפשר לוותר על הז'אקט ובהחלט שאפשר לוותר על מעיל הפרווה. הפתרון למבקשים לשוות לעצמם מראה אופראי ואינם חובבי מחשופים עמוקים (לנשים) או חולצות גנדרניות (לגברים – אלה נראות טוב גם בשרוול קצר), יאלצו פשוט להיות מקוריים מאוד בתחום האביזרים.    

4. אאידה אינה לבדה. האופרה הפעם מוצעת במסגרת של כמה אירועי מוזיקה המרכיבים פסטיבל שלם. עם כל הכבוד להילתה של נסיכת אתיופיה השבויה, ראוי לא להתעלם מהם. סולני וזמרי הארנה מוורונה יבצעו למרגלות המצדה את הרקוויאם הנפלא של ורדי, ויעניקו גם גאלה אופרה בבריכת הסולטן בירושלים (עבדכם הנאמן מטורף על ערבי גאלה אופרה). אופרה נדירה של ורדי ושמה "ירושלים", שעניינה סיפור מימי מסעי הצלב, תועלה במסגרת הפסטיבל לראשונה בארץ. הפסטיבל יכלול גם 30 קונצרטים שיבוצעו בכנסיות שונות בירושלים. כאן רבים מן המשתתפים הם מקומיים, והיצירות נפלאות: סטאבט מאטר של דבוז'ק, מיסה קריולה, מיסה חגיגית קטנה של רוסיני ועוד. חללי הכנסיות אינם מתחרים אולי בהדר המדבר, אבל בוודאי שאין להם במה להתבייש.לא חייבים פעלולים במדבר. שירת העבדים ב"נבוקו במצדה" (צילום: דין אהרוני)

5. בסופו של דבר, מה שמחבר שורות אלה הכי נהנה ממנו ב-”נבוקו" היה השיחה הערה בדרך הלוך ובדרך חזור. זה לא מוריד מערכה של החווייה כלל. אין כמו לראות בה חוויה הוליסטית שהמסע הוא חלק ממנה. והיה ובחרתם ללכת, נסו להינות מכל פרט, לא רק ממה שקורה על הבמה אלא גם ממה שקורה לכם. בסופו של דבר מדובר בדייט ארוך מאוד, שראשיתו בפחית קולה ושקית בוטנים בתחנת הדלק של בית הערבה, וסופו בשיבה הביתה בשעת לילה לא סבירה בעליל, או במלים אחרות, בהרפתקה.    

*#